printlogo


کد خبر: 273282تاریخ: 1402/10/2 00:00
دور دنیا

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی: 
باید از دست نتانیاهو خلاص شویم
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از عملکرد بنیامین نتانیاهو، او را فریبکار خواند. به گزارش  الجزیره، «ایهود اولمرت» تاکید کرد: باید فوراً در غزه آتش‌بس اعلام شود و از دست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل خلاص شویم. وی اضافه کرد: نتانیاهو باید می‌فهمید نمی‌تواند به اهداف اعلامی خود در غزه دست یابد. اولمرت تصریح کرد: نتانیاهو راه نیرنگ، فریب و نمایش سیاسی را در پیش گرفته که دروغ محض است. کاملا مشخص شده فرصتی برای تحقق پیش‌بینی‌های نتانیاهو در غزه وجود ندارد. رسانه‌های صهیونیستی پیش از این گزارش داده بودند تعداد تلفات ارتش اسرائیل در درگیری‌های زمینی در نوار غزه به ۱۳۹ تن رسیده که غیرقابل تحمل است. این در حالی است که آمار غیررسمی و افشا شده از سوی برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی و غربی بیانگر برجا ماندن تلفات گسترده در میان صفوف عناصر ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه است. 
***
سی‌ان‌ان: اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس به حماس داد
شبکه «سی‌ان‌ان»  به نقل از یک مقام آمریکایی مطلع گزارش داد تل‌آویو توافق جدیدی را به حماس پیشنهاد داده که ذیل آن یک هفته توقف درگیری‌ها برای آزادی ۳۵ اسیر صهیونیست ذکر شده است. «سی‌ان‌ان» بامداد جمعه از پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای توافق جدید آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» خبر داد. این شبکه به نقل از یک مقام آمریکایی مطلع گزارش داد تل‌آویو توافق جدیدی را به حماس پیشنهاد داده که ذیل آن یک هفته توقف درگیری‌ها برای آزادی ۳۵ اسیر صهیونیست ذکر شده است. در این گزارش آمده است: «آخرین پیشنهاد اسرائیل به جنبش حماس، یک توقف هفت روزه در جنگ به‌ازای آزادی ۳۵ اسیر شامل مابقی زنان، سالخوردگان و مردان ناتوان بود». این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به سوال سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه آیا «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه به این پیشنهاد جدید رژیم صهیونیستی پاسخ داده یا خیرجواب نداد. گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه پنجشنبه طی بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند تا زمانی که جنگ و حملات اشغالگران به این منطقه به ‌طور کامل و دائمی متوقف نشود، هیچ مذاکره‌ای درباره اسرای صهیونیست انجام نمی‌دهند. پیش از این نیز روزنامه یدیعوت آحارانوت بامداد پنجشنبه گزارش داد جنبش حماس بر آتش‌بس دائمی اصرار دارد و نمی‌خواهد آتش‌بس موقت را بپذیرد. 
***
2 شرکت کشتیرانی دیگر عبور از دریای سرخ را متوقف کردند
 2  شرکت کشتیرانی دیگر با بی‌اعتنایی به وعده‌های ائتلاف آمریکا عبور از دریای سرخ را متوقف کردند. شرکت آلمانی «هاپاگ لوید» و شرکت هنگ‌کنگی «اواوسی‌ال» اعلام کردند عبور کشتی‌های خود از دریای سرخ را متوقف کرده‌اند. شرکت هاپاک لوید گفته مسیر حرکت ۲۵ کشتی تا پایان سال جاری میلادی را تغییر داده است. عدم عبور این کشتی‌ها از دریای سرخ و کانال سوئز به معنای آن است که آنها باید مسیر طولانی‌تری را از طریق آفریقا بپیمایند. شرکت «اواوسی‌ال» هم گفت به کشتی‌هایش دستور داده مسیر خود را تغییر دهند یا سفرشان از طریق دریای سرخ را متوقف کنند. بیانیه این شرکت‌ها نشانه دیگری از بی‌اعتنایی صنعت کشتیرانی به ائتلاف دریایی تازه تشکیل آمریکاست که مدعی شده قصد دارد امنیت تردد در دریای سرخ را تأمین کند. پیش از این رویترز به نقل از منابعی در صنعت کشتیرانی جهان گزارش داد شرکت‌های این صنعت اعتماد چندانی به ائتلاف دریایی جدید آمریکا در دریای سرخ ندارند. این منابع گفته‌اند بسیاری از کشتی‌ها کماکان ترجیح می‌دهند از دریای سرخ عبور نکنند یا قراردادهای خود را لغو کنند. این منابع که مقام‌های صنعت کشتیرانی و امنیت دریایی را شامل می‌شوند همچنین عنوان کردند جزئیات عملی اندکی درباره این طرح در اختیار آنها قرار گرفته و آنها نمی‌دانند آیا واشنگتن در صورت بروز درگیری مسلحانه به صورت مستقیم وارد عمل خواهد شد یا خیر. کوری رانسلم، مدیرعامل شرکت «دیراد گلوبال» که یک شرکت انگلیسی برای مشورت در زمینه ریسک و امنیت دریایی است به رویترز گفت: «هنوز ابهام‌های زیادی درباره ائتلاف وجود دارد». رانسلم در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی شناورهای خود را از مسیر آفریقا روانه مقصد می‌کنند یا بعضی از آنها فعالیت‌های‌شان در این منطقه را متوقف کرده‌اند. 
***
مقاومت اسلامی لبنان مقرهای صهیونیست‌ها را هدف قرار داد
مقاومت اسلامی در لبنان تجمعات نظامیان اشغالگر در اطراف پادگان «شومرا» و یک پایگاه دیگر را هدف قرار داد و رسانه‌های صهیونیستی از «بمباران شدید» الجلیل علیا خبر دادند. مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که مبارزان مقاومت با موشک‌ها و توپخانه‌ها، تجمعات نظامیان رژیم صهیونیستی را در مجاورت پادگان «شومرا» (روستای اشغالی طربیخای لبنان) هدف قرار دادند و این حملات به اهداف مورد نظر مستقیما اصابت کردند. رسانه‌های عبری همچنین از «بمباران شدید» و پرتاب ۲۴ پرتابه از لبنان به سمت الجلیل غربی خبر دادند. خبرنگار المیادین در جنوب لبنان از شلیک یک سری موشک از این کشور به سمت نزدیکی «زرعیت» و «شومرا» در غرب الجلیل خبر داد. حزب‌الله لبنان همچنین اعلام کرد یک نیروی پیاده نظام اسرائیل را در مجاورت مقر المطله با تسلیحات موشکی هدف قرار داد. رسانه‌های عبری همچنین گزارش دادند که یک موشک در نزدیکی نهاریا در شمال بدون به صدا درآمدن آژیر خطر سقوط کرد. 

Page Generated in 0/0056 sec