printlogo


کد خبر: 273291تاریخ: 1402/10/2 00:00
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از امروز؛ سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد یک‌سوم استان‌های کشور هفته جاری شاهد نزولات شدید جوی خواهند بود
زمستان با برف و باران آمد
هشدار مدیرکل مدیریت بحران استان تهران به کوهنوردان: تهرانی‌ها از صعود به ارتفاعات خودداری کنند

زمستان، با برف و باران شروع شد. طبق پیش‌بینی سازمان هوا‌شناسی با ورود سامانه جدید بارشی به کشور اغلب استان‌های کشور هفته جاری با بارش برف و باران مواجه خواهند بود. حتی سازمان هواشناسی هشدار داده است طی 4 روز آینده ساکنان یک‌سوم استان‌ها شاهد بارش‌های شدید برف و باران خواهند بود. سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش شدید و کاهش محسوس دما در 8 استان هشدار داد و برلزوم خودداری از سفرهای غیرضرور تاکید کرد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی، با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: شنبه (امروز) در کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، آذربایجان غربی، نیمه غربی کردستان، نیمه‌ شرقی و شمال خوزستان، جنوب و ارتفاعات لرستان، ارتفاعات جنوب اصفهان و روز یکشنبه (فردا) در جنوب آذربایجان غربی، نیمه غربی کردستان و شمال کرمانشاه بارش باران، در مناطق گرمسیر رعدوبرق، وزش باد شدید و کاهش محسوس دما و در ارتفاعات و نواحی سردسیر بارش برف، کولاک برف، رخداد مه و احتمال وقوع بهمن پیش‌بینی می‌شود. به دنبال تشدید فعالیت سامانه بارشی، اختلال در حرکت ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، کاهش دید، سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، صاعقه و تنش دمایی در سالن‌های دامداری و مرغداری و گلخانه‌ها دور از انتظار نیست. از همین رو سازمان هواشناسی کشور نسبت به پرهیز از سفرهای غیرضرور بویژه در گردنه‌های برفگیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به نقاط مسقف توصیه کرده است. همچنین اداره کل هواشناسی استان تهران نیز از بارش باران و برف و وزش باد شدید خبر داد. با فعال شدن سامانه بارشی در کشور و بروز ناپایداری تا روز دوشنبه (۴ دی‌) به طور متناوب آسمان نیمه‌ابری تا ابری، در بعضی ساعات همراه با بارش باران و وزش باد، در نیمه شمالی بارش برف و باران، در ارتفاعات بارش برف گاهی وزش باد شدید و کولاک برف و طی ساعات شب گاهی مه پیش‌بینی می‌شود. همچنین از بعدازظهر امروز (شنبه) تا روز سه‌شنبه (۵ دی‌) در بعضی ساعات وزش باد شدید گاهی خیلی شدید مورد انتظار است. بر اساس این گزارش، آسمان تهران شنبه (امروز) نیمه‌ابری با غبار محلی بتدریج ابری و بارش پراکنده، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۱۱ درجه سانتیگراد و روز یکشنبه فردا قسمتی ابری تا نیمه‌ابری، در بعضی ساعت‌ها افزایش ابر و افزایش باد، بتدریج کاهش ابر با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
* ورود سامانه بارشی به کشور
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه از نخستین روز زمستان سامانه‌ بارشی به کشور وارد شد اظهار کرد: زمستان امسال با بارش باران و در برخی مناطق برف همراه شده  و این بارش‌ها شنبه (امروز) مناطقی از نیمه شمالی فارس، جنوب و غرب استان اصفهان را نیز در برخواهد گرفت. در این روز در برخی نقاط دامنه‌های جنوبی البرز و شرق و شمال شرق کشور احتمال رخداد بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. وی با بیان اینکه یکشنبه (فردا) در نوار غربی کشور و ارتفاعات البرز غربی و مرکزی، بارش و وزش باد رخ می‌دهد، گفت: در دامنه‌های جنوبی البرز نیز سرعت وزش باد افزایش می‌یابد. دوشنبه  نیز سامانه بارشی تضعیف و در برخی نقاط غرب، شمال غرب، جنوب غرب، ارتفاعات رشته کوه البرز، در شرق سواحل دریای خزر همچنین در برخی نقاط شمال شرق کشور بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. وی یادآور شد: از شنبه تا دوشنبه در شمال غرب کشور، استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و زنجان، وزش باد شدید و در برخی نقاط وزش باد بسیار شدید خواهد بود. شنبه غرب خلیج‌فارس و دریای خزر مواج است.
* تهرانی‌ها از صعود به ارتفاعات خودداری کنند
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به صدور هشدار زرد سازمان هواشناسی مبنی بر وزش باد شدید و بارش برف به شهروندان توصیه کرد تا اواسط هفته از صعود به ارتفاعات خودداری کنند. حامد یزدی‌مهر گفت: تا سه‌شنبه 5 دی شاهد ناپایداری متناوب هوا خواهیم بود و علاوه بر وزش باد شدید، مخاطراتی همچون بارش برف در ارتفاعات پیش‌بینی شده است.
* ۶ درصد سطح کشور پوشیده از برف است
سخنگوی صنعت آب کشور گفت: اکنون حدود ۶ درصد سطح کشور پوشیده از برف است. فیروز قاسم‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر اساس آخرین اطلاعات و تصاویر ماهواره‌ای، حدود ۶ درصد سطح کشور پوشیده از برف است. وی ادامه داد: بررسی اطلاعات و تصاویر ماهواره‌ای حاکی از این است که در روز ۲۶ آذر، حدود ۶ درصد سطح کشور پوشیده از برف است که از نظر وسعت منطقه پوشیده از برف، شرایط کشور در شرایط مشابه متوسط ۲۰ سال گذشته قرار دارد. قاسم‌زاده گفت: مناطقی که در حال حاضر پوشیده از برف هستند عمدتا در رشته‌کوه البرز، زاگرس میانی و منطقه شمال غرب کشور واقع شده است.

Page Generated in 0/0058 sec