printlogo


کد خبر: 273296تاریخ: 1402/10/2 00:00
اخبار

رشد 47 درصدی حمل‌و‌نقل ریلی میان ایران و آذربایجان؛ جابه‌جایی 700 هزار تن کالا
رکورد ترانزیت شکسته شد
معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر راه و شهرسازی کشورمان، به رشد ۴۷ درصدی حمل‌و‌نقل ریلی با جابه‌جایی بیش از ۷۰۰ هزار تن کالا میان ۲ کشور برای نخستین بار اشاره کرد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و شاهین مصطفی‌یف، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان به عنوان روسای کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان عصر دیروز تلفنی گفت‌وگو کردند. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو، در این گفت‌وگو آخرین تحولات روابط ۲ کشور بویژه در حوزه اقتصادی از جمله حمل‌و‌نقل و انرژی و... مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. طرفین همچنین بر تسریع در نهایی کردن پروژه‌های مشترک از جمله مسیر جدید ترانزیتی در آستارا و سدهای مشترک تاکید کردند. مصطفی یف با ابراز رضایت از رشد چشمگیر ترانزیت کالا بین ۲ کشور اظهار کرد: در سال ۲۰۲۳ حمل‌و‌نقل بین ۲ کشور ۴۰ درصد، ترانزیت بین‌المللی ۵۷ درصد و حمل‌و‌نقل ریلی نیز ۴۷ درصد رشد داشته است. وی افزود: در این مدت برای نخستین بار بیش از ۷۰۰ هزار تن کالا از راه ریلی میان ۲ کشور و عمدتا به مقصد روسیه جابه‌جا شد. طرفین همچنین درباره افتتاح گذرگاه جدید ترانزیتی میان ۲ کشور در مرز آستارا در آینده نزدیک و با حضور روسای کمیسیون مشترک ۲ کشور توافق کردند.
***
بنزین ۱۵۰۰ تومانی در همه جایگاه‌های کشور
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حال حاضر بنزین ۱۵۰۰ تومانی در همه جایگاه‌های تهران و حتی کشور عرضه می‌شود و شب گذشته (جمعه) به دلیل شلوغی زیاد، فرآیند تغییر وضعیت پمپ بنزین‌ها را متوقف کردیم. جعفر سالاری‌نسب در پاسخ به این سوال که چرا در برخی جایگاه‌های سوخت تهران بنزین ۱۵۰۰ تومانی عرضه نمی‌شود؟ گفت: با توجه به اینکه شب‌ گذشته شلوغی زیادی را شاهد بودیم، کار را متوقف کردیم تا امروز صبح انجام دهیم، چند تا از جایگاه‌های تهران به صورت محدود و با خواست خودمان امکان سوخت‌گیری با کارت سوخت را نداشتند. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه اکنون هیچ مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شارژ شده است و اگر جایگاهی در این حوزه تخلفی داشته باشد با آن برخورد خواهیم کرد اما چنین چیزی نخواهد بود. به گفته سالاری‌نسب، همه جایگاه‌های تهران و حتی سراسر کشور به صورت ۱۰۰ درصدی امکان استفاده از کارت‌های سوخت را دارند. اگر مشکلی در این حوزه وجود داشت مردم می‌توانند به سامانه ۰۹۶۲۷ گزارش دهند.
***
افزایش تولید گوشت مرغ در ماه‌های اخیر
رئیس سابق اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور، رشد تقاضا را یکی از علل افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار دانست و از افزایش تولید این محصول طی ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: گوشت مرغ در بازار باید بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد. حسین فاطمی درباره افزایش مجدد قیمت گوشت مرغ در بازار افزود: میزان تولید گوشت مرغ نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش تولید این محصول هستیم، البته با افزایش قیمت گوشت قرمز، بخشی از مصرف به سمت گوشت مرغ سوق داده شده است. وی اظهار داشت: در پی افزایش تقاضا برای گوشت مرغ، شاهد افزایش مجدد قیمت این محصول هستیم، زیرا طبق گزارش‌های موجود، ماهانه طبق روال بین ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شود، بنابراین کاهشی در تولید نداریم اما هرگونه افزایش تقاضایی می‌تواند بازار این محصول را تحت‌تاثیر قرار دهد. رئیس سابق اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور گفت: در گذشته به دلیل روال عادی مصرف گوشت، مصرف ماهانه گوشت مرغ حدود ۲۰۰ تن بود اما اکنون شواهد نشان می‌دهد ماهانه بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ تن نیاز است تا بازار این محصول تنظیم شود. فاطمی تصریح کرد: آنچه طی روزهای اخیر رخ داده هر کیلوگرم مرغ زنده بین ۷۰ تا ۷۴ هزار تومان به فروش می‌رسد که باعث شده نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان شود، در حالی که قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ زنده در واحدهای تولیدی بین ۶۵ تا ۶۸ هزار تومان است و باید این محصول با نرخ هر کیلوگرم ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد. وی بیان کرد: اکنون بخشی از افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار ناشی از عملکرد کشتارگاه‌ها و دلالان است، زیرا بخشی از گوشت مرغ که باید به طور کامل با نرخ ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان در بازار عرضه شود، به شکل قطعه‌بندی توسط دلالان، کشتارگاه‌ها و شرکت‌های بسته‌بندی با نرخ‌های بین ۱۲۰ تا ۱۹۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد، یعنی 2 تا 3 برابر قیمت به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد و در عین حال سود کلانی را برای این گروه در پی دارد. رئیس سابق اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور با بیان اینکه ذائقه ایرانی‌ها مصرف مرغ درشت است، گفت: طی ماه‌های اخیر میزان جوجه‌ریزی از لحاظ تعداد، افزایش یافته یعنی ماهانه بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شود اما از لحاظ وزنی کاهش یافته است، به طور مثال در گذشته با محاسبه وزن 2.5 تا ۳ کیلوگرمی گوشت مرغ، با ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه بازار تامین می‌شد اما امروزه وزن گوشت مرغ در بازار بین 1.8 تا 2.5 کیلوگرم است، بنابراین بازار این محصول از لحاظ وزنی با اندکی کاهش روبه‌رو است.

Page Generated in 0/0055 sec