printlogo


کد خبر: 273302تاریخ: 1402/10/2 00:00
بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ اقتصادی در دومین سفر استانی دولت سیزدهم به استان گلستان
گلستان پروژه‌ها

گروه اقتصادی: رئیس‌جمهور در یازدهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی پنجشنبه هفته گذشته به استان گلستان سفر کرد. سیدابراهیم رئیسی در سفر ۲ روزه به استان گلستان، علاوه بر بررسی اجرای مصوبات سفر اول دولت مردمی، پروژه بزرگ فیبر نوری و پروژه‌های آبرسانی استان در بخش‌های مختلف از جمله گنبد کاووس را نیز افتتاح کرد. 
به گزارش «وطن امروز»، دیدارهای عمومی با مردم گرگان و مراوه‌تپه و نشست با فعالان توسعه زنجیره ارزش استان از دیگر برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور به استان گلستان بود.
* آغاز بهره‌برداری از خلیج احیاشده گرگان
در نخستین بخش از برنامه‌های این سفر، خلیج احیاشده گرگان به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید. اسفند 1400 رئیسی در سفر استانی اول دولت مردمی راهی خلیج گرگان و جزیره آشوراده شد و پس از استماع نظر کارشناسان، دستور صریح و شفاف آغاز عملیات لایروبی و نجات‌بخشی خلیج گرگان را صادر کرد. چند روز بعد سازمان بنادر و دریانوردی با آغاز عملیات هیدروگرافی و به روزرسانی نقشه‌های میدانی، مقدمات اجرای یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های زیست‌محیطی کشور را محقق کرد. در ادامه با ترک تشریفات اداری و با ورود قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، عملیات رسوب‌برداری از کانال آشوراده آغاز شد تا حیات به خلیج گرگان بازگردد.  با ماه‌‌ها تلاش و پیگیری مستمر دولت و مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا، لایروبی کانال‌های ارتباطی بویژه کانال آشوراده انجام و خلیج گرگان احیا شد. کانال آشوراده به طول 9 کیلومتر جزئی از مهم‌ترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان است که با حضور رئیس‌جمهور به طور کامل به بهره‌برداری رسید. با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، موانع مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی برطرف شد و شناورهای سبک می‌توانند به راحتی از اسکله‌ها در مسیر جزیره آشوراده تردد داشته باشند. جلوگیری از ایجاد گرد و غبار و ایجاد کانون ریزگرد ناشی از خشک شدن خلیج گرگان، ارتقای کیفیت و کاهش شوری آب خلیج گرگان، حفظ تمام ارگانیسم‌های زیستمند موجود در آن و احیای حوضچه بندر ترکمن و نصب و راه‌اندازی اسکله شناور جهت رونق گردشگری از دیگر مزایا و فواید احیای خلیج گرگان برای مردم منطقه و استان گلستان است.
* آغاز اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده
رئیس‌جمهور همچنین ضمن بازدید از پروژه‌های توسعه روستایی دولت در استان گلستان، دستور آغاز اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده را صادر کرد. اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی در تنها جزیره ایرانی دریای خزر یکی از مطالبه‌های مهم مردم و مسؤولان گلستان در دهه‌های اخیر بوده و اجرای آن سال 93 در سفر استانی هیات دولت به تصویب رسیده بود. با وجود آغاز اجرای طرح گردشگری آشوراده در سال 97 کش و قوس میان حامیان محیط‌زیست و مدیران اجرایی استان سبب شد مساحت اجرای این طرح از 380 هکتار به 38 هکتار و در نهایت به 22 هکتار در مجاورت بافت مسکونی و متروکه فعلی آشوراده و با هدف وارد نشدن آسیب به این زیستگاه منحصر به فرد محدود شود. اجرای این طرح که با موانع و مشکلات متعددی روبه‌رو بود با اهتمام دولت سیزدهم در مسیر اجرا قرار گرفت و رئیس‌جمهور دستور آغاز رسمی عملیات اجرایی آن را صادر کرد. در اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی جزیره آشوراده، ریزپروژه‌هایی از جمله ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت‌های موردنیاز برای حضور گردشگران در جزیره تعریف شده است.
* بهره‌برداری از مرحله نخست تصفیه‌خانه فاضلاب گنبدکاووس
مرحله نخست طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر گنبدکاووس پس از 30 سال وقفه با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. تکمیل مرحله نخست این طرح مهم عمرانی که به دلایل مختلفی متوقف مانده بود، در دولت مردمی و سفر استانی دور اول رئیس‌جمهور به استان گلستان، در دستور کار و جزو مصوبات سفر قرار گرفت و دولت هزار و 150 میلیارد ریال برای این پروژه اعتبار پیش‌بینی کرد و بلافاصله عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد. با بهره‌‌برداری از این طرح ظرفیت انتقال و تصفیه فاضلاب جمعیتی افزون بر 150 هزار نفر فراهم شده است که این موضوع نقش بسزایی در حفظ محیط ‌زیست این منطقه ایفا خواهد کرد.
* افتتاح متمرکز پروژه‌های آب و برق و فاضلاب
رئیس‌جمهور تسریع در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را نیازمند انگیزه، حرکت و تلاش جهادی دانست و اظهار داشت: به طور کلی به سامان رساندن طرح‌های نیمه‌تمام جزو اولویت‌های کاری دولت بوده و دولت در این زمینه مصمم است. سیدابراهیم رئیسی در آیین «افتتاح متمرکز پروژه‌های آبرسانی، برق‌رسانی و فاضلاب»، با قدردانی از همه دست‌اندرکاران چنین طرح‌هایی که با کار جهادی در 2 سال گذشته این پروژ‌ها را حتی سریع‌تر از زمان مقرر تکمیل کردند، تصریح کرد: برای مجموع 29 طرحی که بهره‌برداری از آنها در این مراسم آغاز شد، حدود 6 هزار میلیارد تومان اعتبار صرف شده است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب گنبدکاووس که حدود 30 سال به طول انجامیده، می‌توانست خیلی سریع‌تر به سرانجام برسد، افزود: یکی دیگر از طرح‌های مهم منطقه زهکشی و تکمیل 2 سد در حال احداث است که باید در راستای مدیریت و مهار تنش‌های آبی در اولویت اجرا و تکمیل قرار گیرد. رئیسی تسریع در تکمیل این طرح‌ها را نیازمند انگیزه، حرکت و تلاش جهادی دانست و اظهار داشت: به طور کلی به سامان رساندن طرح‌های نیمه‌تمام جزو اولویت‌های کاری دولت بوده و دولت در این زمینه مصمم است. نمی‌شود طرح‌هایی که بخش عمده عملیات اجرایی آنها انجام شده و تکمیل آنها گاه تا 30 سال زمان برده است، به همین شکل جلوی چشم مردم نیمه‌کاره بمانند.
* طرح بزرگ فیبر نوری استان گلستان افتتاح شد
با بهره‌برداری رئیس‌جمهور از پروژه بزرگ فیبر نوری استان گلستان، تمام 37 شهر استان تحت پوشش فناوری اینترنت پرسرعت قرار گرفتند. سیدابراهیم رئیسی صبح جمعه با حضور در کارخانه علم و فناوری گرگان، پروژه بزرگ فیبر نوری استان را افتتاح کرد. با افتتاح این پروژه بزرگ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تمام 37 شهر استان گلستان تحت پوشش فناوری اینترنت پر سرعت قرار گرفتند. افزایش ده‌ها برابری سرعت اینترنت و هزینه بسیار اندک به عنوان مهم‌ترین مزیت‌های فناوری اینترنت فیبر نوری نقش بسزایی در تسهیل و رونق کسب‌وکارها خواهد داشت. برای این پروژه در استان گلستان طی 6 ماه رقمی بالغ بر هزار میلیارد تومان هزینه شده است که با افتتاح آن توسط رئیس‌جمهور تعداد خانوارهای تحت پوشش فناوری اینترنت پرسرعت به بیش از 5 میلیون خانوار در سراسر کشور افزایش خواهد یافت و تا پایان سال نیز ۳ میلیون خانوار دیگر از مزایای این فناوری بهره‌مند خواهند شد.
* بهره‌برداری از حدود ۳۵۰۰ واحد مسکونی و آغاز عملیات اجرایی بیش از ۱۰ هزار واحد 
در سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت به استان گلستان همچنین حدود ۳۵۰۰ واحد مسکونی بهره‌برداری و عملیات اجرایی بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز آغاز شد. وزیر راه و شهرسازی در همراهی رئیس‌جمهور در سفر به استان گلستان، با بازدید از پروژه‌های ۱۰۰ واحدی سروستان و ۶۳ واحدی بازآفرینی شهری، حدود ۳۵۰۰ واحد مسکونی را در این استان افتتاح کرد. افتتاح ۱۸۵۴ واحد مسکونی در قالب پروژه‌های خودمالکی، روستایی، نهضت ملی و بافت فرسوده و شروع عملیات اجرایی ۵۰۰۷ واحد مسکونی شهری در سایت ۴۸ هکتاری از دیگر اقدامات بود. واگذاری ۱۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن روستایی و شروع عملیات اجرایی آماده‌سازی ۵ هزار قطعه زمین مسکن روستایی هم از دیگر موارد اجرا شده در این سفر بود.
* امسال ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی در سراسر کشور احداث شد
مهرداد بذرپاش با بیان اینکه واگذاری 5 هزار قطعه زمین به روستاییان گلستان در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال انجام است، گفت: وام ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته تا روستاها به عنوان‌ نماد تولید بیش از گذشته رونق بگیرند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از همان زمانی که پروژه‌ها به اتمام می‌رسد، عملیات عبور و ترافیک برقرار می‌شود و منتظر مراسم افتتاح‌ نمی‌مانیم.
بذرپاش افزود: استاندار گلستان اعلام کرد در دولت سیزدهم از شرق تا غرب استان به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده و امروز با حضور در گلستان این سخن را از نزدیک لمس کردم.
وی با بیان اینکه همکارانم در بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی با همه گرفتاری‌های اعتباری و حجم بالای کار با تمام توان در خدمت مردم شریف گلستان هستند، تصریح کرد: اقدامات خوبی انجام شده که یکی از آنها بهسازی محور آق‌قلا - بندرترکمن به طول ۳۵ کیلومتر بود.
وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد باند شمالی محور بندرترکمن به آق‌قلا تا پایان دولت سیزدهم به اتمام برسد و جاده مرگ به جاده امن و آرامش و جاده زندگی تبدیل شود.
به گفته بذرپاش، ۹۵ نقطه حادثه‌خیز در گلستان وجود داشت که تاکنون ۳۰ نقطه حادثه‌خیز رفع شده و بهسازی ۶۵ نقطه حادثه‌خیز دیگر تا پایان دولت به اتمام می‌رسد تا شاهد بروز سوانح و اتفاقات ناگوار جاده‌ای بر اثر راه غیراستاندارد نباشیم.
وی تاکید کرد: کشور با همه مشکلات در بخش‌های زیادی تبدیل به کارگاه سازندگی شده و امروز توسعه راه‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های توسعه اقتصادی کشور در دستور کار قرار گرفته است.
******
استقبال پرشور و معنادار گرگانی‌ها از رئیسی
جلوه‌های امید و اعتماد
گروه سیاسی: دولت سردترین فصل سال را در میان استقبال گرم و کم‌نظیر مردم گلستان آغاز کرد تا قاب‌های ثبت شده در یازدهمین مقصد دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور به یکی از ماندگارترین تصاویر حمایت مردم از دولت سیزدهم تبدیل شود.
به گزارش «وطن امروز»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه گذشته در شرایطی وارد گرگان شد که هدف اصلی این سفر افتتاح برخی پروژه‌ها و نظارت بر روند پیشرفت برخی دیگر از پروژه‌ها بود. بهره‌برداری از خلیج گرگان که احیای آن از مصوبات دور اول سفرهای استانی دولت مردمی به استان گلستان بود، آغاز اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده، بهره‌برداری از مرحله نخست تصفیه‌خانه فاضلاب گنبدکاووس، افتتاح متمرکز پروژه‌های آبرسانی، برق‌رسانی و فاضلاب استان گلستان و افتتاح طرح ملی انتقال فیبر نوری به منازل، کسب‌وکارها و مدارس این استان از جمله مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم برای مردم گلستان بود. احتمالا کم شدن فاصله میان وعده‌ها و شعارها و فعالیت‌های صورت‌گرفته در این 2 سال را باید مهم‌ترین عامل در استقبال پرشور مردم گرگان از رئیسی دانست.
* دولت در اجرای شعارهایش صادق‌الوعد است
رئیس‌جمهور در اجتماع باشکوه مردم گرگان با اشاره به اینکه جوانان غیور ایرانی با وجود همه تحریم‌ها و تهدیدها پیشرفت‌های چشمگیر و شگفت‌آوری خلق کرده‌اند، گفت: امروز پیام انقلاب اسلامی که پیام آزادی و مسلمان زیستن است به سراسر منطقه رسیده و به امتداد راهبردی نظام اسلامی در جای‌جای منطقه تبدیل شده است. رئیسی ادامه داد: امروز پیام انقلاب اسلامی نیروهای مقاومت مومن و وفادار به اسلام را شکل داده که در حال تغییر دادن منطقه هستند؛ امروز قدرت مردمی واقعی در منطقه در حال ظهور است که می‌خواهد برای استقلال و عزت خود در مقابل دشمنان ایستادگی کند و تسلیم نشود. رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه دشمنان در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی دنبال جلوگیری از تاسیس، در دهه دوم دنبال جلوگیری از تثبیت و در دهه سوم به دنبال جلوگیری از صدور پیام انقلاب اسلامی بودند، گفت: امروز نیز دشمنان به دنبال متوقف کردن روند پیشرفت این انقلاب و نظام برآمده از آن هستند اما پیشرفت جمهوری اسلامی با اراده، خواست و همت مردم با وجود همه تحریم‌ها و فشارها قطعی است. وی برنامه دولت سیزدهم را استفاده از همه ظرفیت‌ها دانست و با اشاره به موضوع گردشگری در استان گلستان گفت: ما در دور اول سفر به استان از برخی مناطق با ظرفیت گردشگری بازدید کردیم و تاسف خوردیم که چرا این مناطق احیا نشده و مورد استفاده قرار نگرفته است. نباید شاهد این باشیم که «خلیج گرگان» خشک و تبدیل به یک تهدید برای منطقه شود؛ خلیج گرگان برای منطقه یک فرصت است.
رئیسی با بیان اینکه بعد از دور اول سفر به استان گلستان لایروبی خلیج گرگان بخوبی انجام شده است، گفت: امروز خلیج گرگان آباد و تبدیل به یک فرصت برای کشور و منطقه شده است. رئیس‌جمهور «جزیره آشوراده» را یکی از فرصت‌های کم‌نظیر استان گلستان دانست و تصریح کرد: این جزیره سال‌ها رها شده بود، در حالی که این منطقه ظرفیت خوبی برای ایجاد اشتغال و گردشگری دارد. رئیسی با اشاره به پتروشیمی استان گلستان گفت: وزیر نفت در این رابطه مامور شده است تا با همکاری هلدینگ خلیج‌فارس، پتروشیمی استان گلستان را فعال کند. گام‌هایی هم در این زمینه برداشته شده است و هلدینگ خلیج‌فارس را موظف کردیم تا بیشترین سهم را در این پروژه داشته باشد.
رئیس قوه مجریه با اشاره به مساله تنش‌های آبی در استان گلستان، گفت: استان گلستان قاعدتا نباید مشکل آب داشته باشد اما در برخی شهرهای این استان تنش آبی وجود دارد. با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم، گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. برابر با آنچه ظرف 15 سال برای «سد نرماب» هزینه شده را دولت سیزدهم طی ۲ سال هزینه کرده تا هر چه زودتر این سد مشکل آبرسانی به استان گلستان را حل کند. رئیسی رفع تنش‌های آبی و مساله آبرسانی در استان گلستان را جزو اولویت‌های دولت دانست و گفت: هدف‌گذاری ما در دولت سیزدهم رفع تنش‌ آبی 10 هزار روستا در کشور است که تاکنون با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، توانستیم مشکلات آبی 3600 روستا را حل کنیم. وی با اشاره به برنامه دولت مردمی برای توسعه ارتباطات فیبر نوری، استان گلستان را نخستین «استان هوشمند» کشور توصیف کرد و گفت: ارتباطات فیبر نوری در سرتاسر استان گلستان برقرار شده است. رئیسی همچنین تاکید کرد: دولت سیزدهم در بحث راه‌های مواصلاتی، حدود 4500 میلیارد تومان برای اصلاح و بهبود خطوط مواصلاتی در استان گلستان هزینه کرده است. رئیس‌جمهور با اشاره به مساله مسکن در استان گلستان گفت: در برخی شهرهای استان همچون گرگان به دلیل مسائلی نظیر کشاورزی، کمبود زمین وجود دارد اما در دیگر شهرها این کمبود دیده نمی‌شود. برنامه‌ریزی ما ساخت 41 هزار مسکن در بخش‌های مختلف استان است.
رئیسی با بیان اینکه ممکن است دشمنان بخواهند «فسادنمایی» کنند اما برنامه ما در دولت فسادزدایی است، گفت: هر کجا نشانه‌ای از فساد در این دولت ببینیم، با آن برخورد خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم کوچک‌ترین فسادی در سازمان‌های اداری لانه کند. وی هدف دشمن را نشانه ‌گرفتن امید مردم دانست و خاطرنشان کرد: دشمن می‌خواهد امیدها را تبدیل به یأس کند اما بدانید امروز کار ما و شما «امیدآفرینی» است. آنهایی که می‌خواهند فسادنمایی کنند، دغدغه فساد ندارند، بلکه می‌خواهند مردم را ناامید کنند اما در نهایت خودشان ناامید خواهند شد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر لازم باشد سفرهای استانی را تا رفع مشکلات مردم بارها تکرار می‌کنم، تصریح کرد: آنچه در دور دوم سفر به استان گلستان می‌تواند برای مردم نشاط‌آفرین باشد، اقداماتی است که انجام شده است. رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت با همه توان تلاش می‌کند آنچه به مردم وعده داده است را به عنوان یک «دولت صادق‌الوعد» محقق کند.
* جشن یلدا در کنار سربازان وطن
یکی از خاص‌ترین قاب‌های ثبت شده از سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان مربوط به شامگاه پنجشنبه 30 آذر همزمان با جشن یلدا بود. رئیسی که این شب را میهمان مردم گرگان بود راهی یکی از پادگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان گلستان شد و دقایقی را در شب یلدا در کنار سربازان وظیفه این پادگان گذراند. در این دیدار یکی از سربازان وظیفه با تفأل به دیوان حافظ برای رئیس‌جمهور شعرخوانی کرد. رئیسی نیز در سخنان کوتاهی در جمع سربازان این پادگان اتکا به خدا و داشتن اعتماد به نفس را رمز موفقیت در کارها عنوان و جوانان را به بهره‌گیری از نیروی جوانی برای تحصیل علم و تلاش برای پیشرفت و آبادانی کشور توصیه کرد.
* فرهنگ اصیل و غنی مردم ترکمن باید حفظ و تقویت شود
رئیسی در آخرین برنامه سفر خود به استان گلستان، صبح جمعه در جمع پرشور مردم شهرستان مرزی مراوه‌تپه حاضر شد. استقبال متفاوت مردم این شهر مرزی در شرایطی بود که حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی نخستین رئیس‌جمهوری است که به این شهرستان سفر کرده است.
رئیس جمهور در این اجتماع ضمن تشکر از استقبال گرم شکل گرفته، اهالی این منطقه مرزی را مردمانی برخوردار از اخلاق، ایمان و پیشینه تمدنی و فرهنگی غنی توصیف و تصریح کرد: هویت ملی و دینی این مردم سرمایه‌ای بزرگ است که باید از گزند آسیب و هجوم حفظ شود. وی با بیان اینکه همین هویت است که از جوانان و نهاد خانواده در برابر آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی حفاظت می‌کند، افزود: این هویت اصیل در فراز و فرودها می‌تواند سرمایه‌ای بزرگ برای جوانان باشد، لذا باید در عرصه‌های آموزشی، فرهنگی و اخلاقی برای حفظ و تقویت این فرهنگ اصیل با کمک نخبگان تلاش کنیم. رئیسی ادامه داد: اگر امروز ما به مرحوم مختومقلی شاعر بزرگ ترکمن افتخار می‌کنیم برای این است که او در همین راستا و در جهت تعالی و رشد انسان و اسلام شعر سروده و توانسته مفاهیم عالی را در ضمن شعر و سرود به جامعه تعلیم دهد، لذا به الگویی برای جامعه تبدیل شده است.
رئیس‌جمهور ضمن تقدیر از همه تلاش‌ها در دولت‌های گذشته، بیان کرد: طی 2 سال گذشته تلاش کردیم نسبت به انجام کارها نگاهی متفاوت داشته باشیم؛ رشد اقتصادی در استان گلستان منفی 5 درصد بوده اما امروز مثبت 3 درصد شده و در سطح استان اقدامات خوبی در حال انجام است. رئیسی گفت: برخی بنا به دلایلی دهه گذشته را دهه تعطیل می‌نامند، این در حالی است که در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم و سال دوم آن شاهد رشد اقتصادی در کشور هستیم. برخی مراکز آماری و بانک مرکزی رشد 5 درصد و برخی دیگر هم رشد 7 درصدی را در سال دوم دولت سیزدهم تأیید می‌کنند. وی با اشاره به استقبال پرشور مردم مراوه‌تپه، گفت: به سبب کثرت جمعیت امکان پیاده‌ شدن از ماشین وجود نداشت اما امیدوارم پاسخ این محبت‌های شما را در کار و فعالیت بدهیم و خدمات دولت و نظام در این منطقه افزون‌تر شود. رئیس‌جمهور افزود: گفته شد تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری به این منطقه نیامده است. من می‌خواستم در دور اول سفر‌های استانی به مراوه‌تپه بیایم اما آن زمان شرایط کرونایی محدودیت‌هایی برای برنامه‌ریزی ایجاد می‌کرد. خوشحالیم شرایط مساعد شده و امروز در نقطه صفر مرزی در خدمت مردم هستیم.

 


Page Generated in 0/0061 sec