printlogo


کد خبر: 273329تاریخ: 1402/10/3 00:00
اخبار

باسوادی در کشور به ۹۸ درصد رسید
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در ابتدای انقلاب در گروه سنی ۱۰ تا  ۴۹ سال، ۴۷ درصد باسواد داشتیم اما امروز وضعیت سواد در این گروه سنی ۹۸ درصد است. علیرضا عبدی اظهار کرد: در ابتدای انقلاب در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۴۷ درصد باسواد داشتیم اما امروز وضعیت سواد در این گروه سنی ۹۸ درصد است و فاصله بین باسوادی زنان و مردان به ۶ درصد و اختلاف در مناطق شهری و روستایی نیز به ۱۱ درصد رسیده است. وی افزود: در ۴۰ سال گذشته رشد باسوادی در دنیا ۱۸ درصد و در ایران ۵۰ درصد بود و 2.5 برابر دنیا شتاب در روند باسوادی داشتیم. به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، اتفاقات گام نخست نهضت سوادآموزی با ماموریت خواندن و نوشتن برای ایرانیان آغاز شد و با توجه به گام دوم انقلاب، ما هم گام دوم در نهضت را طراحی کردیم. عبدی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه یک بند هم برای نهضت سوادآموزی آمده است، گفت: آموزش‌و‌پرورش مکلف است اساسنامه نهضت سوادآموزی مصوب سال ۶۳ را با هدف ریشه‌کنی بی‌سوادی و ارتقای سواد تدوین کند و براین اساس شاهد تعریف جدید سواد با نگاه توسعه تعمیق و سواد جدید هستیم.
***
خدمات قضایی غیرحضوری می‌شود
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از راه‌اندازی سامانه «پناه» خبر داد و گفت: خدمات غیرحضوری به سبد خدمات دفاتر افزوده می‌شود و شهروندان می‌توانند بنا به خواست و انتخاب خود از هر نوع خدمات حضوری یا غیرحضوری بهره‌مند شوند. حسن روحانی‌نیا اظهار داشت: یک دهه از فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌گذرد و در این مدت یک دوره تاسیس و یک دوره تثبیت را تجربه کرده‌اند و به نظر می‌رسد اکنون موعد آن است که بسته خدمات در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تکمیل شود و توسعه یابد. وی ادامه داد: طرح خدمات جهادی برای افراد محروم حاشیه کشور اجرا شده است، همچنین برای افراد سالخورده، ایثارگران و معلولان نیز خدمات سیار تعریف شده است و اکنون وقت آن است تا برای افرادی که امکان دریافت خدمات غیرحضوری دفاتر را دارند تدارک لازم را ببینیم. روحانی‌نیا اظهار کرد: مجموع خدمات الکترونیک قضایی حضوری و غیرحضوری در قالب یک بسته خدماتی ارائه می‌شود تا مراجعان بنا به نوع وضعیت خود بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند، هر چند برای استفاده از خدمات غیرحضوری مشوق‌هایی از جمله ارزان‌تر بودن خدمات درنظر گرفته شده است.
***
حمایت بنیاد ۱۵ خرداد از مستندسازان حوزه جمعیت و خانواده
بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از مستندسازان حوزه جمعیت و خانواده حمایت می‌کند. نشست دورهمی با مستندسازان حوزه جمعیت و خانواده به منظور تبیین اهداف این بنیاد در حمایت از فیلمسازان حوزه مستند با حضور یاسر اشراقی معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد، احسان جاودان مدیرعامل مجموعه آسمان (فام) و محمدرضا بهشتی دبیر اجرایی جشنواره مستند ایران برگزار شد. اشراقی در این نشست به بیان فعالیت‌های ۴۰ ساله این بنیاد در حوزه‌های مختلف پرداخت و گفت: بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در دوره جدید ماموریت‌های خود فعالیت در حوزه‌های جمعیت و سلامت را با جدیت آغاز کرده و در همین راستا کارویژه‌های متعددی را برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. وی پویش ایران‌جوان، طرح ملی لبخند مادری، حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو، تدوین اطلس ملی جمعیت و برگزاری نمایشگاه ملی جمعیت را از کارویژه‌های مهم حوزه جمعیت برشمرد و گفت: یکی از مهم‌ترین کارهای بنیاد در راستای آگاهی‌بخشی به جامعه و رفع گره‌های ذهنی در حوزه فرزندآوری و فرزندپروری، راه‌اندازی تلویزیون ایران جوان است که آثار تولید شده در این حوزه را به نمایش می‌گذارد و با تفاهمی که با سازمان صداوسیما انجام شده است، تولیدات فاخر این تلویزیون از شبکه‌های مختلف سیما نیز پخش خواهد شد. اشراقی توضیح داد: در راستای حمایت از تولیدات فرهنگی در حوزه جوانی جمعیت، در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که چند هفته قبل برگزار شد از جایزه ملی ایران جوان رونمایی کردیم و به 4 فیلم برتر جشنواره در حوزه جمعیت تندیس و جوایزی اهدا کردیم ضمن اینکه از همکاری با فیلمسازان شناخته شده استقبال می‌کنیم؛ سعی داریم زمینه را برای فعالیت فیلمسازان جوان و بااستعداد نیز فراهم کنیم.
***
برگزاری جشن یلدا برای بیماران مبتلا به سرطان
به همت خیران، مراسم شب یلدای امسال با حضور 150 نفر از جوانان مبتلا به سرطان به همراه خانواده‌های آنان، همچنین جمعی از خیران، هنرمندان و چهره‌های شناخته‌شده که از حامیان هستند، در محل تالار رودکی سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. نسترن رضوی مدیر موسسه خیریه محمدحسین رضوی، با بیان اینکه یکی از اهداف مهم در مسیر حمایت و درمان جوانان مبتلا به سرطان تقویت روحیه و بالا بردن انگیزه در آنهاست، اظهار داشت: هر ساله مراسم شب یلدا با هدف گردهمایی جوانان مبتلا به سرطان در محیطی شاد برای تقویت روحیه آنها برای ادامه درمان‌ها، همچنین ارائه بسته‌های کمک‌معیشتی و هدایای در نظر گرفته شده از طرف خیران برگزار می‌شود. وی با اعلام اینکه در مراسم امسال افتتاح درخت آرزوها را برپا کردیم، افزود: درخت سفید رنگ با گوی‌های شیشه‌ای کوچک در کنار سفره یلدا قرار داده شد و آرزو‌های بیماران که از قبل جمع‌آوری شده بود در بین شاخه‌های درخت آویزان شده و قبل از مراسم جشن یلدا به کمک خیران و جذب اسپانسر سعی در برآورده کردن آرزوهای این عزیزان شد. رضوی تاکید کرد: جوانان بین سنین 16 تا 30 سال که به بیماری سرطان مبتلا هستند، می‌توانند با مراجعه به این موسسه خیریه از تمام امکانات و حمایت‌های رایگان آن بهره‌مند شوند.

Page Generated in 0/0062 sec