printlogo


کد خبر: 273353تاریخ: 1402/10/3 00:00
امشب مسیحیان فلسطینی که خود تحت آزار و اذیت اسرائیلی‌ها قرار دارند، در همدردی با مردم مظلوم غزه، جشن عمومی میلاد حضرت عیسی(ع) را برگزار نمی‌کنند
کریسمس خاموش زادگاه مسیح(ع)

امشب بیش از ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان دو هزار و بیست ‌و چهارمین سالروز میلاد عیسی مسیح(ع) را در حالی جشن می‌گیرند که در زادگاه این پیامبر خدا در فلسطین، جشنی در کار نیست. طبق روایات اناجیل، در نخستین شب به اصطلاح کریسمس، یوسف و مریم(س) وقتی وارد بیت‌لحم شدند که تمام مسافرخانه‌ها پر بود. امسال کریسمس (شامگاه یکشنبه 24 دسامبر) نیز - برخلاف سال‌های قبل - تمام هتل‌های شهر بیت‌‌لحم در فاصله کمتر از 10 کیلومتری جنوب حرم قدس شریف در کرانه باختری خالی است. چراغ کسب‌وکارهای محلی دیگر نیز در شهری که 2024 سال پیش شاهد ولادت پسر اعجاب‌انگیز حضرت مریم(س)، حضرت روح‌الله بوده است، به همین شکل خاموش است، زیرا هیچ زائر مسیحی بویژه از اروپا و آمریکای شمالی حاضر نیست وارد منطقه جنگی فلسطین اشغالی شود که در آن کرانه باختری نیز مانند غزه تحت حملات ستمگرانه رژیم صهیونیستی قرار دارد. 
به همین دلیل عملا شهرداری بیت‌لحم، جشن کریسمس امسال را لغو کرده و امشب درخت میدان آغل - که طبق روایات کلیسایی محل تولد حضرت عیسی(ع) است - با آذین‌بندی‌هایش روشن نخواهد شد؛ اتفاقی که برای نخستین‌بار از زمان آغاز جشن‌های کریسمس در زادگاه مسیح در دوران معاصر رخ می‌دهد. «ابراهیم دبور» کشیش کلیسای ارتدکس یونانی در فلسطین به گزارشگر گلوبال ریسرچ می‌گوید: «در خانه‌های‌مان می‌توانیم جشن بگیریم اما در قلب‌های‌مان رنج می‌بریم. چگونه می‌توانیم درخت کریسمس را تزیین کنیم؟»
این در حالی است که رژیم صهیونیستی در ادامه برنامه یهودی‌سازی فلسطین قصد دارد اماکن مسیحی در کوه مقدس زیتون در شرق بیت‌المقدس را به پارک تبدیل کند. در چنین شرایطی که اسرائیل شمشیر را بر همه غیرصهیونیست‌ها، حتی یهودیان از رو بسته، آینده کلیساهای باستانی و مکان‌های کتاب مقدس نامشخص است. سران کلیساهای مختلف در بیت‌المقدس، کرانه باختری و حتی اردن در همبستگی با درد و رنج فلسطینیان در غزه و شهادت دست‌کم 20 هزار انسان بی‌گناه جشن کریسمس امسال را تحریم کرده‌اند.
در اردن که کشوری مسلمان است، کریسمس یک تعطیلات عمومی است و هر سال این موقع بسیاری از میادین شهر و مراکز خرید مملو از تزئینات فصلی بود ولی اکنون از جشن‌های سنتی نورافشانی، بازارهای کریسمس، رژه‌های پیشاهنگی و توزیع هدایا به کودکان خبری نیست. دیوید ریحانی، رئیس و ناظر کل کلیسای مجامع الهی اردن می‌گوید: «ما این نقش را برای خود قائلیم که با دوستان خود در غرب صحبت کنیم. عیسی به ما یاد نداده که کورکورانه با کسی در مقابل دیگری طرف شویم».
او به ویدئویی از یک کشیش صهیونیست انجیلی آمریکایی از ایالت تنسی به نام  «گرگ لاک» اشاره می‌کند که از از رژیم  اسرائیل خواسته بود غزه را به پارکینگ تبدیل کند و قبه‌الصخره را منفجر کند تا جایی برای معبد سوم مورد ادعای یهودیان باز شود تا از نظر مسیحیان صهیونیست زمینه بازگشت عیسی(ع) فراهم شود. به گفته ریحانی اما اوانجلیست‌های سرزمین‌ مقدس(فلسطین) خود را از چنین صهیونیسم مسیحی‌ای بری می‌دانند. «جان منایر» فلسطینی اهل بیت‌المقدس که پیرو کلیسای کوچک انجیلی (اوانجلیست) فلسطین است، فاش می‌کند آزار و اذیت مسیحیان فلسطینی توسط اسرائیلی‌ها بویژه در ۶ ماه گذشته افزایش یافته که دارای پیامدهای بین‌المللی است. منایر می‌گوید: «در جهان مسیحی کسانی هستند که مشتاقانه از اسرائیل حمایت می‌کنند. کسانی هم با مبارزات فلسطینی‌ها علیه اشغالگری همزادپنداری می‌کنند و تعداد زیادی نیز میانه را گرفته‌اند. من در کنفرانس‌ها و جوامع بین‌المللی می‌گردم. وقایع خشونت‌بار به ما تشر می‌زند و بسیاری از مردم را به این سوال وامی‌دارد: نگرش صحیح نسبت به اسرائیل و یهودیان چیست؟» بیایید فقط به سال‌های قرن بیست‌ویکم میلادی نگاهی بیندازیم.
از 2 آوریل تا 10 مه ‌سال 2002 میلادی، کلیسای ولادت مسیح در بیت‌لحم در کرانه باختری توسط ارتش اشغالگر اسرائیل محاصره شد. 7 آوریل 2002 کلیسای واتیکان - مقر کاتولیک‌های جهان - به رژیم صهیونیستی هشدار داد به اماکن مذهبی مطابق با تعهدات بین‌المللی احترام بگذارد. 20 آوریل 2002، کلیسای ارتدکس یونانی بیت‌المقدس از مسیحیان سراسر جهان خواست یکشنبه پس از آن را به «روز همبستگی» برای مردم و کلیسا تبدیل کنند و خواستار مداخله فوری برای توقف اقدامات غیرانسانی علیه مردم و بنای کلیسا در فلسطین از سوی اسرائیلی‌ها شد. پیش از کریسمس 2018، رژیم صهیونیستی اقلیت مسیحی ساکن نوار غزه را از بازدید از اماکن مقدس مسیحیان و کلیساها در کرانه باختری و اورشلیم منع کرد.
جالب است بدانید حتی قبل از امضای توافقنامه صلح اسلو بین رژیم تل‌آویو و سازمان فتح (تشکیلات خودگردان) در سال 1994، حدود 5000 مسیحی که بیشتر آنها ارتدکس یونانی بودند، در نوار غزه زندگی می‌کردند.
مسیحیان نوار غزه که محل سکونت 2 میلیون فلسطینی است، هر سال به شهرهای بیت‌لحم و بیت‌المقدس در کرانه باختری سفر می‌کردند تا برای جشن کریسمس و سال نو به دیگر مسیحیان بپیوندند. در عید پاک 2017، فلسطینیان مسیحی را بدون تایید وزارت جنگ اسرائیل به بیت‌المقدس راه نمی‌دادند. 26 ژانویه 2023، «میران کریکوریان» مالک ارمنی محل گردهمایی مسیحیان ارتدکس در محله مسیحیان در بخش قدیمی قدس، هدف حمله شهرک‌نشینان اسرائیلی قرار گرفت که فریاد می‌زدند: «مرگ بر اعراب... مرگ بر مسیحیان...» ولی پلیس گزارش او را نپذیرفت.
چند روز بعد، وقتی شهرک‌نشینان صهیونیست هنگام بالا رفتن از صومعه ارامنه قدس برای کندن پرچم مسیحیان با واکنش ارامنه مواجه شدند، مدافعان را به اقدام تروریستی متهم کردند و در نتیجه پلیس اسرائیل به ضرب و جرح مسیحیان ارمنی پرداخت.
خصومت اسرائیلی‌ها با جامعه مسیحی اورشلیم ادامه دارد و همه فرقه‌ها را در بر می‌گیرد. از سال 2005 جشن‌های مسیحی در حوالی شنبه آتش مقدس، رفتارهای شبه‌نظامی و خشن سربازان و مهاجران یهودی را به همراه داشته به طوری که تعداد عبادت‌کنندگان کلیسای مقبره مقدس بشدت محدود شده و به کمتر از 20 درصد رسیده است.
از زمان روی کار آمدن کابینه افراطی ائتلافی نتانیاهو، حوادث خشونت‌آمیزتر علیه مسیحیان قدس رایج‌تر شده ‌است. در آغاز سال 2023 به 30 قبر مسیحی در گورستان پروتستان کوه صهیون هتک حرمت شد.
در کلیسای زنجیرزنی، یک شهرک‌نشین یهودی با چکش به مجسمه عیسی(ع) حمله کرد و یک اسرائیلی نیز با میله آهنی به مراسم مذهبی یکشنبه در کلیسای جتسیمانی قدس حمله‌ور شد. پرتاب آب دهان و دشنام دادن توسط اسرائیلی‌ها برای مسیحیان فلسطینی به یک اتفاق روزمره تبدیل شده، در حالی که قربانیان گزارش می‌دهند پلیس رژیم کاری  برای دستگیری یا مجازات مهاجمان انجام نمی‌دهد.
«منیب یونان» اسقف ممتاز کلیسای انجیلی لوتری فلسطین در این باره می‌گوید: «ترس من این است که این عاملان شناخته شوند اما از مصونیت برخوردار باشند».
به گفته رهبران مسیحی فلسطین، از نظر ایدئولوژیک، گروه‌های یهودی افراطی با حمایت سیاسی ضمنی رژیم صهیونیستی دست به این کارها می‌زنند، زیرا «ذهن آنها درگیر سندرم منجی است و می‌خواهند تمام سرزمین (فلسطین) را تصرف کنند».
آنها می‌دانند فراتر از قانون هستند و می‌توانند مسیحیان را نیز مثل مسلمانان به جرم آنچه بت‌پرستی می‌خوانند، حتی با اسلحه، مورد آزار و اذیت قرار دهند و بدون مجازات بمانند.
یک جوان ارمنی که ماه ژانویه امسال مورد حمله قرار گرفت با اشاره به «ایتامار بن گویر» متحد نتانیاهو گفت: «وزیر امنیت داخلی [رژیم صهیونیستی] وکیلی است که از یهودیان افراطی که به مکان‌های مسیحی و سایر مکان‌ها حمله می‌کردند، دفاع می‌کرد. وقتی عالی‌ترین مقام در کابینه افراطی‌ترین باشد، چه انتظاری دارید؟»
بن گویر  همان کسی است که کمتر از ۳ ماه پیش (5 اکتبر) اعلام کرده بود از نظر پلیس اسرائیل پرتاب آب دهان به روی مسیحیان توسط یهودیان جرم محسوب نمی‌شود، چرا که یک سنت قدیمی یهودی است! حال آنکه در تمام کشورهای مسیحی و غربی حامی رژیم صهیونیستی، پرتاب آب دهان به روی افراد یک مذهب اقلیت جرم محسوب می‌شود.
از آغاز سال 2023، تعداد زیادی خرابکاری در شهر قدیمی قدس، شامل 20 اقدام نفرت‌پراکنانه علیه مسیحیان ثبت شده است.
کار به جایی رسید که وقتی ژوئیه 2023 طی یک مراسم کاتولیک در قدس، حدود 20 یهودی افراطی تلاش کردند با شیپور زدن و فحاشی با صدای بلند خرابکاری کنند، صدای نماینده حاضر وزارت خارجه آمریکا نیز درآمد و گفت: «ما درباره آزادی مذهبی مسیحیان در اورشلیم بسیار نگرانیم».
حتی توریست‌ها نیز با شگفتی شاهد موارد متعدد آب دهان انداختن اسرائیلی‌ها از کوچک و بزرگ به کشیشان و زائران مسیحی قدس هستند، بدون اینکه پلیس دخالتی کند.
در ماه ژوئن کنفرانسی تحت عنوان «چرا یهودیان به روی غیریهودیان آب دهان می‌اندازند؟» در بیت‌المقدس برگزار شد اما توسط وزارت خارجه اسرائیل مورد تحریم قرار گرفت.

Page Generated in 0/0059 sec