printlogo


کد خبر: 273357تاریخ: 1402/10/4 00:00
ناصر ممدوح از مرحوم طهماسب می‌گوید
نامش در تاریخ دوبله خواهد ماند

* اگر ممکن است درباره استاد طهماسب و نقش ایشان در دوبله بفرمایید.
آقای طهماسب از بزرگان دوبله ایران بودند که نام‌شان همیشه به عنوان یکی از بزرگان در تاریخ دوبله ایران باقی خواهد ماند. ایشان کارهای بسیار درخشانی دارند. ۳ دهه فعال بودند اما رفته رفته دور شدند. در منزل نشستند و دستگاه ضبط گرفتند و شروع کردند به انجام کارهای انفرادی.
* ایشان نسبت به  نسل جوان و آینده دوبله ایران چقدر نقش و سهم داشتند.
دوبله ایران که البته دیگر مرده است. دوبله برای وقتی بود که فیلم‌های درخشان وجود داشت و نه فیلم‌های کیلویی که ارزشی ندارد. دوبله برای وقتی بود که فیلم‌های درخشان ساخته می‌شد. حالا اما بعضی جوان‌ترها چون ممکن است کار دیگری نداشته باشند، جلو می‌آیند و به دوبله می‌پردازند. سودی هم البته نمی‌برند و واسطه‌ها و دلال‌ها هستند که سود می‌برند.
* چه کنیم که دوبله به دوران طلایی بازگردد؛ و دورانی که شما هم از بزرگانش هستید؟
جوان‌ها اغلب تحصیلکرده هستند اما متاسفانه کاری که می‌کنند دلی نیست. قبلا تست گرفتن و آموزش آنچنانی نبود. جوان‌ها می‌آمدند و در حین کار که بسیار سخت بود یا می‌توانستند بمانند یا کلا کار را می‌بوسیدند و کنار می‌گذاشتند و می‌رفتند پی یک کار دیگر. البته ممکن است بعضی‌ها با پارتی به جایی برسند اما همین جوان‌ها حتی یک ماشین ساده نمی‌توانند داشته باشند. یک کامپیوتر می‌آورند و کارهای دم‌دستی انجام می‌دهند. در عوض استفاده از این تکنولوژی بسیار بسیار خوب، از آن به عنوان یک ابزار دم‌دستی استفاده می‌کنند که دوبله را کوچک و کوچک‌تر کرده است. گمان نمی‌کنم دیگر دوبله دوبله شود.
* اگر بخواهید نسل طلایی دوبله را بگویید به کدام دوره اشاره می‌کنید؟
دهه 40 دوران طلایی دوبله بود و در رأس‌شان جناب اسماعیلی. حالا بزرگان ما دیگر رفته‌اند و انگشت‌شمارهایی که مانده‌اند بسیار کم و به ندرت کار می‌کنند.
* شما تلاش کردید به سمت تئاتر بیایید.
الان در تئاتر اتللو نمایشنامه‌خوانی می‌کنم که البته با نمایشنامه‌های گذشته فرق می‌کند و کار ارزشمندی است.
این کار البته قبلا در رودکی هم اجرا شد و مورد استقبال قرار گرفت.
* با توجه به اینکه تعداد اندکی از بزرگان دوبله ما باقی مانده‌اند، چه کارهایی می‌شود برای استفاده درست و صحیح از وجود آنها و بزرگداشت‌شان کرد؟ مدیران فرهنگی ما چه وظیفه‌ای دارند؟
تنها انجمنی که در ارشاد و خانه سینماست انجمن ما است. از سویی وقتی آن بزرگان نیستند، طبیعتا آثار هم درخشان نیست. با این همه این نکته را هم لازم است بگویم که استاد ناصر طهماسب از آن بزرگانی بودند که فقدان‌شان و رفتن یک‌باره‌شان بسیار آزاردهنده بود و همه ما را ناراحت کرد.

Page Generated in 0/0052 sec