printlogo


کد خبر: 273359تاریخ: 1402/10/4 00:00
مدیرعامل خانه کتاب در نشست خبری شانزدهمین جایزه جلال عنوان کرد
افزایش ۲ برابری جایزه جلال با ارسال 3 هزار اثر

گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری شانزدهمین جایزه جلال آل‌احمد روز گذشته در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. این نشست با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، گلعلی بابایی دبیر علمی شانزدهمین جایزه جلال آل‌احمد و حامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات برگزار شد.
علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ابتدای این نشست با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری شانزدهمین دوره جایزه جلال گفت: آنچه در این رویداد مورد نظر ما بوده رونق ادبیات داستانی در کشور است. این رویداد در کنار آموزش و کمک به تولید می‌تواند باعث این اتفاق هم شود. امسال توجه بیشتری به ظرفیت‌های استانی شد که جای قدردانی دارد.
وی افزود: در آیینه آمار در کشور، ادبیات پرعنوان‌ترین و پرشمارترین، پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین رده‌ها در مجموعه رده‌های موضوعی منتشر شده در کشور در ۲ حوزه تألیف و ترجمه است. امسال این رویداد برابر شد با یکصدمین سالگرد تولد جلال آل‌احمد که برنامه‌های ویژه‌ای هم برای این همزمانی داشته و داریم. ما ۱۱ آذر در زادگاه جلال آل‌احمد در طالقان نشستی داشتیم که در نوع خود جالب توجه بود. رویدادهای دیگری هم برگزار می‌شود، مثل اجتماع برگزیدگان، سال گذشته هفتادمین سال انتشار اثر «غربزدگی» بود و امسال هم دبیرخانه این رویداد تصمیم گرفت به کتاب دیگری از جلال توجه بیشتری کند. وی ادامه داد: کتاب «سفر به ولایت عزراییل» که درباره سفر جلال به اسرائیل است ۱۵ سال پس از شکل‌گیری مفهوم جعلی رژیم صهیونیستی بوده است. چرا جلال آل‌احمد به اسرائیل سفر کرد؟ او به دعوت اسرائیلی‌ها به آنجا رفت. او بحثی در این کتاب دارد که در همان سال اول به آپارتایدی که در آنجا رخ داده اعتراض می‌کند. او در مساله فلسطین و اسرائیل برای امروز ما هم حرف دارد، حتی در دوره‌ای که شرایط با امروز متفاوت بود. رمضانی در ادامه افزود: ما برای تأمین جایزه این رویدادها هیچ مشکلی نداشته و نداریم. در دوره گذشته برگزیده جایزه جلال ۲۵۰ میلیون دریافت می‌کرد که امسال این مبلغ به ۴۰۰ میلیون افزایش یافته است همچنین شایستگان تقدیر این رویداد نیز در سال‌های گذشته مبلغ ۵۰ میلیون را به عنوان جایزه دریافت می‌کردند که در این دوره این مبلغ به ۱۰۰ میلیون تغییر کرده است.
گلعلی بابایی، دبیر علمی شانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد هم در ادامه این نشست گفت: وقتی پیشنهاد این جایگاه به من ارائه شد، ابتدا راغب نبودم چون می‌دانستم کار سختی است و حق‌الناس بر گردن انسان است. تمام آثار ارسالی متعلق به افرادی است که باید برای همه آنها حقی در نظر گرفت. ضمن اینکه روند جایزه جلال را می‌دانید که دبیر علمی فقط یک رای در انتخاب داوران دارد و این کار را سخت‌تر می‌کند. در این دوره همه داوران خوب و معتقد و به دنبال حفظ حق‌الناس بودند. وی افزود: بار اصلی بر دوش دبیرخانه بود که نزدیک به ۳ هزار اثر را دسته‌بندی کردیم. ما از ۱۶ آبان کار را با آثار حوزه نقد ادبی شروع کردیم و در 4-3 جلسه تمام شد. پرزحمت‌ترین بخش‌ها هم داستان کوتاه، رمان و مستندنگاری بودند که ساعت‌های زیادی برای هر اثر وقت گذاشتند. در بخش رمان از ۱۴۰۰ به ۵۰ رمان، بعد به ۲۰ رمان، بعد ۵ رمان و در نهایت به نامزدهای نهایی رسیدیم. تمام همّ و غم ما این بود که در آذرماه که تولد جلال در آن ماه است این رویداد به سرانجام برسد که متأسفانه با توجه به حجم آثار این اتفاق میسر نبود. بابایی گفت: در برخی رشته‌ها رقابت خیلی نزدیک و تصمیم‌گیری واقعا مشکل بود. ما تلاش کردیم حق کسی ضایع نشود و امیدوارم آنچه حاصل شد مقبول درگاه حق باشد و حق به حقدار برسد. دبیر علمی شانزدهمین جایزه جلال آل‌احمد در پاسخ به سوالی مبنی بر اضافه شدن بخش‌های ویژه به این رویداد، افزود: در بخش ویژه این رویداد با توجه به اتفاقات رخ داده شده در منطقه، بخش آرمان فلسطین با رویکرد به موضوع فلسطین شکل گرفت و امروز جلسه داوری این آثار است. همچنین بخش جنبی ویراستاری نیز به عنوان یکی از اهداف جلال که احترام به زبان فارسی بوده به این رویداد اضافه شده است. بابایی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت و کمیت آثار شانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد گفت: به لحاظ کمی آثار قابل توجهی داشتیم و به لحاظ کیفی نیز به هر حال ما در بخش رمان با نقص روبه‌رو هستیم. به هر حال ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد اما همه داوران با دقت آثار را بررسی کردند و ما اثر برگزیده نیز خواهیم داشت.

Page Generated in 0/0055 sec