printlogo


کد خبر: 273362تاریخ: 1402/10/4 00:00
رسانه آمریکایی عدم شرکت 3 کشور اروپایی در ائتلاف دریای آمریکا را یک شکست بزرگ توصیف کرد
تنهایی جو!

مدت زمان زیادی از اقدام دولت آمریکا و به طور خاص وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) در ایجاد یک ائتلاف دریایی در دریای سرخ با نام «نگهبانان رفاه» در راستای هدف ادعایی مقابله با اقدامات و تحرکات بی‌ثبات‌کننده حوثی‌های یمنی در دریای مذکور نمی‌گذرد که بسیاری، از شکست فاحش این طرح خبر می‌دهند و البته نشانه‌های عینی در این رابطه نیز کم نیست. به گزارش «وطن امروز»، در این راستا تنها اندکی پس از اعلام ابتکار مذکور از سوی دولت آمریکا، شاهد آن بودیم که دولت‌های مهم عرب منطقه نظیر مصر، عربستان سعودی و امارات عربی متحده، تمایلی جهت شرکت در ائتلاف تحت رهبری آمریکا در دریای سرخ از خود نشان ندادند. به تازگی نیز کشورهای فرانسه، ایتالیا و اسپانیا اعلام کردند در قالب ماموریت‌های مستقل خود در دریای سرخ و مناطق اطراف آن به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و حاضر نیستند در ائتلاف تحت رهبری آمریکا مشارکت داشته باشند. جالب اینکه استرالیا نیز اعلام کرد که نمی‌خواهد در ائتلاف آمریکا در دریای سرخ حضور داشته باشد. دلیل این مساله نیز این است که استرالیا اولویت اصلی خود را منطقه ایندو - پاسیفیک و شرق آسیا تعریف کرده است. البته پیش‌تر هم برخی رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به این نکته اشاره کرده بودند که ابتکار مطرح‌شده از سوی دولت بایدن خیلی زود از درون دچار شکاف و فروپاشی خواهد شد. با این حال، به طور خاص درباره عدم همراهی 3 کشور فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با ائتلاف آمریکایی موسوم به «نگهبانان رفاه» در دریای سرخ، تحلیل و تفسیرهای مختلفی مطرح می‌شود و بسیاری از ناظران و تحلیلگران سعی دارند به واکاوی این نکته بپردازند که چرا این دسته از متحدان اروپایی آمریکا، حاضر به همراهی با واشنگتن جهت عملیاتی کردن ائتلافش در دریای سرخ نشده‌اند. به نظر می‌رسد این قدرت‌های اروپایی به طور خاص تحت تاثیر 3 مولفه محوری بوده‌اند. 
اولا، دولت‌های اروپایی هیچ لزومی نمی‌بینند در قالب یک ائتلاف تحت رهبری آمریکا که هدف اصلی آن حمایت و دفاع از رژیم صهیونیستی است، خود را وارد جنگ و درگیری‌های خسارت‌بار در منطقه غرب آسیا کنند. اگرچه دولت آمریکا مدام تاکید دارد که این ائتلاف جهت تقابل با نیروهای مسلح یمن و تهدیدات آنها علیه امنیت دریانوردی بین‌المللی است اما واقعیت این است که انصار‌الله یمن تاکید کرده حافظ امنیت دریانوردی بین‌المللی است و صرفا برای دفاع از مردم نوار غزه و مقابله با پروژه نسل‌کشی صهیونیست‌ها، کشتی‌های اسرائیلی یا آن کشتی‌هایی که به مقصد اراضی اشغالی حرکت می‌کنند را هدف قرار می‌دهد. حال در این نقطه، اروپایی‌ها نفع چندانی نمی‌بینند که بخواهند برای دفاع از رژیم اشغالگر قدس و طرح‌های آمریکا در این زمینه، منافع و منابع راهبردی خود را هزینه کنند و با طناب پوسیده آمریکا وارد چاه درگیری‌های جدیدی شوند که به هیچ عنوان در شرایط کنونی آمادگی مواجهه با آنها را چه از حیث راهبردی و چه اقتصادی ندارند. 
دوم؛ باید توجه داشت در وضعیت کنونی، حوثی‌های یمنی قابلیت‌های قابل توجه موشکی و پهپادی از خود نشان داده‌اند که بر اساس آنها، این گروه از توانایی حمله به کشتی‌های صهیونیستی یا کشتی‌های مرتبط با آنها در صدها کیلومتر آن طرف‌تر از دریای سرخ نیز برخوردارند، کما اینکه اخیرا شاهد سازماندهی حملاتی از سوی نیروهای یمنی علیه این قبیل اهداف در اقیانوس هند هم بودیم. در این چارچوب، دولت‌های اروپایی از خود می‌پرسند چرا با توجه به گسترده شدن دامنه تحرکات انصار‌الله یمن و توان عملیاتی این گروه، صرفا باید معطوف به یک منطقه یعنی دریای سرخ و تنگه باب‌المندب باشند و اساسا این تمرکز، قرار است چه مشکلی را حل کند؟ و در نهایت مولفه سوم این است که موضع‌گیری‌های شماری از مقام‌های اروپایی در مدت اخیر، از وجود شکاف‌ها و اختلافات جدی در ملاحظات آمریکا و اروپا با محوریت مسائل امنیتی در غرب آسیا حکایت دارد. به طور خاص ایتالیا، اسپانیا و فرانسه به صراحت گفته‌اند حاضر نیستند ناوگان دریایی خود را در قالب یک ائتلاف، تحت فرماندهی نیروی دریایی آمریکا درآورند؛ موضوعی که وبسایت آمریکایی The War Zone  نیز آن را یک شکست بزرگ برای آمریکا توصیف کرده است. البته این پایگاه خبری آمریکایی در گزارش خود تاکید کرده اروپایی‌ها حتی در صورت همکاری نیز به طرف آمریکایی اعلام کرده‌اند حاضر به اعزام تعدادی بسیار محدودی از نیروهای خود هستند؛ موضوعی که گره‌ای از مشکل آمریکا در این زمینه باز نمی‌کند. قدرت‌های اروپایی همچنین تاکید کرده‌اند تنها با عملیات‌های تحت رهبری ناتو و اتحادیه اروپایی موافقت خواهند کرد. به بیان ساده‌تر، اینطور به نظر می‌رسد که اولویت‌ها و تعریف آمریکا و قدرت‌های اروپایی از تهدید در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب با یکدیگر تفاوت‌های عمیقی دارد و 2 طرف در این زمینه درک مشترکی ندارند. البته مواردی که در این گزارش به آنها اشاره شد چندان هم غافلگیر‌کننده نبود و همانطور که نشریه «دیلی اکسپرس» پیشتر اعلام کرده بود، بسیاری از منابع آگاه از مدت‌ها قبل به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده بودند که هیچ‌ کشوری ائتلاف دریایی مد نظر وی در دریای سرخ را جدی نخواهد گرفت.

Page Generated in 0/0073 sec