printlogo


کد خبر: 273363تاریخ: 1402/10/4 00:00
توفان اذهان علیه اسرائیل

گروه‌ بین‌الملل: پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی با اشاره به دروغ‌های عجیب و غریب مقام‌های صهیونیست و دستگاه‌های تبلیغاتی آنها در بحبوحه جنگ غزه، سعی کرده با ذکر مثال و مصداق‌های مختلف توضیح دهد چگونه رژیم اشغالگر قدس در بحبوحه عملیات توفان الاقصی و جنگ غزه، افکار عمومی جهان را علیه خود بسیج کرده است. میدل ایست مانیتور در گزارش خود می‌نویسد: «تبلیغات یکی از اهرم‌های اساسی جنگ است و می‌تواند همچون رزم و نبرد واقعی، اثرگذار باشد و افکار عمومی را در جبهه‌ای خاص بسیج کند. با این حال، دروغ می‌تواند خود آسیب‌ها و خسارات جدی در قالب یک کارزار تبلیغاتی ایجاد کند و با توجه به اینکه مطلب و موضوعی غیرواقعی را مورد اشاره قرار می‌دهد، می‌تواند برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند، به شدت هزینه‌زا باشد. در این میان، تکرار دروغ و استفاده بی‌حد و حساب از این اهرم، عملا همه چیز را بدتر می‌کند که بهتر نخواهد کرد. 
در جریان حمله کنونی اسرائیل به نوار غزه، تجاوزی که در قالب آن بیش از 20 هزار غیرنظامی فلسطینی کشته شده‌اند، اسرائیل به صورت 24 ساعته افرادی را در شبکه‌های اجتماعی در اقصی نقاط جهان به کار گرفته تا به زعم خود، این روایت پوسیده را که اسرائیل حق دفاع از خودش را دارد، تبلیغ و ترویج کنند. آنها نه تنها رویداد هفتم اکتبر را پوشش می‌دهند بلکه همچنین روند تحولات در قالب میدان‌های جنگ غزه و خطوط مقدم نبرد را نیز در حالی که ارتش اسرائیل اقدام به نابودی نوار غزه می‌کند، پوشش می‌دهند. هدف اصلی و محوری در این رابطه این است که این اطمینان‌خاطر ایجاد شود که روایت‌های اسرائیلی از جنگ غزه، روایت‌های غالب هستند و محورهای اصلی بحث را چه در میان افکار عمومی و چه محافل سیاسی تشکیل می‌دهند. اسرائیل از همان آغاز جنگ غزه، فعالیت تمام رسانه‌های بین‌المللی در نوار غزه را ممنوع کرد، البته این ممنوعیت مشمول آن رسانه‌هایی که همراه ارتش اسرائیل هستند و به معیارهای آن در زمینه سانسور اطلاعات تن می‌دهند، نمی‌شود. 
صهیونیست‌ها نخستین دروغ خود را در دومین روز از حمله جسورانه حماس در هفتم اکتبر بیان کردند. در این راستا، نخست‌وزیر اسرائیل از سربریدنِ نوزادان ساکن در شهرک‌های اسرائیلی به دست رزمندگان حماس سخن گفت و تصاویر نوزادانی سوخته‌شده را به رهبران و سیاستمداران غربی از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نشان داد؛ کسی که تنها 3 روز پس از عملیات هفتم اکتبر، با دستپاچگی خود را به اراضی اشغالی رساند. جالب اینکه بلینکن تصاویر مذکور را بدترین چیزی که می‌توان تصور کرد، توصیف کرد. مقام‌های اسرائیلی به ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز ویدئوهایی را از آنچه جنایات جنبش حماس ادعا کردند، نشان دادند. 
جالب اینکه دروغ سربریدن کودکان ساکن در اراضی اشغالی به دست رزمندگان حماس، به کاخ سفید و دفتر رئیس‌جمهور آمریکا هم راه پیدا کرد؛ جایی که جو بایدن، رئیس‌جمهور حواس‌پرت آمریکا گفت هیچگاه فکر نمی‌کرده روزی تصاویر سربریدن نوزادان اسرائیلی را به دست نیروهای حماس ببیند. وی تاکید کرد صحت تصاویر مذکور تایید شده‌اند. پیش از این موضع‌گیری، نتانیاهو با بایدن به صورت تلفنی صحبت کرده بود و نخست‌وزیر اسرائیل، رئیس‌جمهور آمریکا را با انواع و اقسام دروغ‌ها پرکرده بود. عجیب اینکه تنها چند ساعت بعد، کاخ سفید اعلام کرد هیچ مقام آمریکایی از جمله رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌توانند صحت تصاویر مورد ادعای اسرائیلی‌ها را تایید کنند. «سارا سیندر»، خبرنگار «سی‌ان‌ان» که ماجرای خیالی سر‌بریدن نوزادان اسرائیلی توسط رزمندگان حماس را به صورت زنده در شبکه مذکور بیان کرده بود، مجبور شد 11 اکتبر عذرخواهی کند. وی زمانی این کار را انجام داد که مشخص شده بود ادعای مذکور دروغی بیش نیست. 
مورد جالب دیگر از دروغگویی‌های اسرائیلی‌ها را می‌توان با ذکر چند مثال از «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی مشاهده و درک کرد؛ فردی که کمترین نیروی کاریزماتیک را ندارد و وقتی در تلویزیون ظاهر می‌شود، اینطور به نظر می‌رسد که میزان هوش وی، از سطح میانگین به مراتب پایین‌تر است. وی در موضع‌گیری‌ای گفت: «کتابچه راهنمای القاعده جهت تولید تسلیحات شیمیایی، در لباس‌های یکی از رزمندگان حماس یافته شده است». وی به نحوی این موضوع را برای رسانه‌ها بیان کرد که گویی از دل یک تراژدی، در حال تعریف کردن یک لطیفه است. در این راستا، یکی از کاربران شبکه اجتماعی ایکس در پیامی نوشته است: «ظاهرا از دید رئیس‌ اسرائیل، رزمنده حماس کتابچه ساخت تسلیحات شیمیایی القاعده را با خود در جریان عملیات هفتم اکتبر به اسرائیل آورده تا در یک کافه بنشیند و آن را با دقت مطالعه کند!» تا پایان روزی که هرتزوگ این موضع‌گیری را انجام داد (23 اکتبر)، اسرائیلی‌ها چیزی حدود 5 هزار فلسطینی ساکن در نوار غزه را به شهادت رسانده بودند که اغلب آنها را نیز زنان و کودکان تشکیل می‌دادند. اینکه اسرائیل در فاصله زمانی به این محدودی، این تعداد انسان بیگناه را به قتل رسانده، ضربه‌ای دیگر به وجهه آن نزد افکار عمومی بین‌المللی وارد کرد. شاید عینی‌ترین نمود این مساله را بتوان در راهپیمایی‌ها و اعتراضات گسترده مردم در اقصی نقاط جهان بویژه در شهرهای بزرگ کشورهای غربی همچون نیویورک، واشنگتن، لندن، سیدنی و پاریس، علیه رژیم اسرائیل مشاهده کرد. جالب اینکه در چنین شرایطی، بار دیگر اسحاق هرتزوگ بر صفحه تلویزیون‌ها ظاهر شد و دروغ مضحک دیگری را بیان کرد. این مرتبه در تاریخ 12 نوامبر وی با یک نسخه عربی از کتاب «نبرد من» آدولف هیتلر ظاهر و مدعی شد این کتاب در لباس‌های یکی دیگر از رزمندگان حماس کشف شده است. پس از این ادعا، سیلی از تمسخر در شبکه‌های اجتماعی نصیب اسحاق هرتزوگ شد. در رابطه با این آمار باید گفت این کشته‌شدگان، افرادی را که توسط نیروهای نظامی و امنیتی اسرائیل با دستپاچگی کشته شده‌اند هم در بر می‌گیرد. جالب است که برخی نشریات اسرائیلی اعلام کرده‌اند شمار قابل توجهی از افراد شرکت‌کننده در یک رویداد موسیقی در مناطق مجاور با نوار غزه، توسط ارتش اسرائیل و نه نیروهای حماس کشته شده‌اند. عجیب اینکه اسرائیل هیچگاه نتایج تحقیقات در این رابطه را برای همگان افشا نکرده است. واقعیت این است که اسرائیل هم از عملیات هفتم اکتبر به‌شدت شوکه شده و هم نمی‌تواند باور کند چرا افکار عمومی در کشورهای غربی، دیگر حرف و روایت‌های آن را مثل گذشته قبول نمی‌کنند. مشکل اصلی ماشین تبلیغاتی اسرائیل این است که برای ارزیابی دروغ‌های عجیب و غریبش، توقف نمی‌کند و مدام سعی می‌کند دروغ‌هایش را اصلاح و بهتر کند تا شاید بتواند حدی از اعتماد عمومی را که از دست داده، بار دیگر کسب کند. شک و تردید‌های زیادی وجود دارد که اسرائیل بتواند بار دیگر اعتماد افکار عمومی بین‌المللی را کسب کند. در این راستا، حتی رسانه‌های جریان اصلی در جهان نیز در بازتاب دادن صحبت‌های مقام‌های ارشد اسرائیل، محتاط‌تر عمل خواهند کرد، بویژه آن دسته از افرادی که به نمایندگی از ارتش اسرائیل صحبت می‌کنند».

Page Generated in 0/0083 sec