printlogo


کد خبر: 273364تاریخ: 1402/10/4 00:00
دور دنیا

برگزاری نشست بزرگ فلسطین در تهران
تهران روز شنبه 2 دی و در هفتادوپنجمین روز از تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه شاهد برگزاری کنفرانسی بین‌المللی درباره فلسطین بود؛ نشستی با حضور بیش از ۱۳۰ میهمان، هیات سیاسی، پارلمانی، اندیشکده‌ای و رسانه‌ای از ۶۹ کشور. مقامات حکومتی، رسمی و میهمانان غیردولتی از عراق، نیجر، سوریه، نیکاراگوئه، پاکستان، افغانستان، بولیوی، عمان، موریتانی، ترکیه، روسیه، کوبا، چین، اندونزی، امارات عربی متحده، ترکمنستان، تاجیکستان، ایرلند، بوسنی و هرزگوین، تونس، مالزی، آفریقای جنوبی، موزامبیک، تایلند، سریلانکا، اسپانیا، مالی، استرالیا، فرانسه، کویت، سوئد، اردن، صربستان، گرجستان، ساحل عاج، کنگو، سنگال، آمریکا، انگلیس، قرقیزستان، ایتالیا، غنا، زیمبابوه، یونان و ونزوئلا از جمله حاضران در این نشست یک روزه بودند. بعدازظهر شنبه کنفرانس بین‌المللی تهران درباره فلسطین رسما در مجموعه سعدآباد با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و مقامات و میهمانان خارجی گشایش یافت. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در شبکه اجتماعی ایکس در این باره نوشت: «فصل مشترک همه سخنرانی‌ها محکومیت جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی، مخالفت با کوچ اجباری، لزوم توقف فوری جنگ و جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها و امداد‌رسانی بی‌وقفه و بدون محدودیت و حق تعیین سرنوشت از سوی فلسطینی‌ها در نوار غزه بود». این در حالی است که پیش‌تر باسم نعیم، وزیر سابق بهداشت فلسطین هم طی سخنانی گفته بود: هدف اصلی این کشتارهای دهشتناک، پاکسازی و کشتار جمعی، از بین بردن مقاومت در فلسطین نیست، بلکه هدف اصلی آنها اخراج مردم فلسطین از سرزمین خود است.
***
شمار شهدای فلسطینی به 20 هزار و 424 نفر رسید
وزارت بهداشت غزه بعدازظهر دیروز در بیانیه‌ای از افزایش شمار شهدای فلسطینی در پی حملات رژیم اسرائیل خبر داد. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی به ۲۰ هزار و ۴۲۴ شهید افزایش یافته و تعداد مجروحان به ۵۴ هزار و ۳۶ نفر رسیده است. همزمان با این بیانیه، دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی از اهالی ۸ محله در مرکز غزه خواسته به منطقه «دیر البلح» بروند. با این حال، دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه اضافه کرد ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه دیرالبلح ۵ کشتار جمعی انجام داده به ‌نحوی که ۲۸ فلسطینی طی ۴۸ ساعت گذشته بعد از رفتن به آنجا شهید و ۸۸ نفر دیگر مجروح شده‌اند. این دفتر تاکید کرد اسرائیل عامدانه فلسطینیان را مجبور به مهاجرت می‌کند و سپس آنها را در آن منطقه مستقیما به شهادت می‌رساند. دفتر اطلاع‌رسانی غزه در پایان از شهروندان فلسطینی خواست نسبت به توطئه‌های دشمن آگاه و هوشیار باشند و در عین حال تاکید کرد آمریکا و جامعه بین‌الملل مسؤول جنایت‌های ارتش رژیم صهیونیستی هستند.
***
نیویورک‌تایمز: آمریکا از حمله به یمن نگران است
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد آمریکا در ضمن تشکیل به اصطلاح «ائتلاف تضمین آزادی کشتیرانی در دریای سرخ» به بررسی امکان حمله به مواضع ارتش یمن پرداخت اما بنا به چند دلیل هنوز تصمیمی برای اجرای این حملات نگرفته است. نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: چند مقام دولت آمریکا بیان داشتند یکی از این نگرانی‌ها فروپاشیدن آتش‌بس شکننده‌ای است که بین عربستان سعودی و انصارالله یمن حاصل شده است. از زمانی که مداخله نظامی عربستان در یمن شروع شد، صدها هزار نفر در حملات هوایی و درگیری‌ها و همچنین بر اثر بیماری و گرسنگی جان باختند. در پی مذاکرات سال ۲۰۲۲ آتش‌بس بدون یک توافق رسمی بین ۲ طرف به طور عمده برقرار شده است. دولت جو بایدن همچنین شدیدا نگران است جنگ در غزه بر اثر حملاتش به ارتش یمن به سطح یک درگیری گسترده‌تر در منطقه برسد. به نوشته نیویورک‌تایمز، حمله به اهداف انصارالله ممکن است سریعا به سطح حملات تلافی‌جویانه‌ای بین کشتی‌های نیروی دریایی آمریکایی و این گروه و حتی باز شدن پای ایران به این نبرد منجر شود. تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا برای یمن اخیرا از سفرش به منطقه بازگشت. او در جریان این سفر و در دیدار با شرکای آمریکا درباره امنیت دریایی و رسمیت بخشیدن به آتش‌بس عربستان و انصارالله صحبت کرد. لندرکینگ در یک مصاحبه بیان کرد: «همه به دنبال راهی برای کاستن از تنش‌ها هستند. این ایده در کار نیست که منطقه وارد یک جنگ گسترده‌تر شود، بلکه قرار است با استفاده از ابزارهای در اختیار ما حوثی‌ها تشویق به جلوگیری از رفتار بی‌محابای خود شوند».
***
ادامه مذاکره آتش‌بس در قاهره
برخی منابع آگاه به العربی الجدید گفتند سفر هیات جنبش جهاد اسلامی فلسطین به مصر به ریاست زیاد نخاله در چارچوب تکمیل مذاکراتی انجام می‌شود که پیش از این با جنبش حماس به رهبری اسماعیل هنیه انجام شد و طی آن ایده‌های طرح سیاسی پیشنهادی برای مرحله پس از اتمام جنگ در غزه ارائه شد که بر احیای کمیته گروه‌های فلسطینی به عنوان حرکتی برای بازسازی سازمان آزادی‌بخش و تشکیل کابینه‌ای تکنوکرات تا زمان برگزاری انتخاباتی استوار است که به یک دولت منتخب ختم شود. در حالی که یک منبع آگاه از میانجی‌گری‌های مصری، به العربی الجدید گفت تصور قاهره از آینده حاکمیت در مناطق فلسطینی بر لزوم مشارکت تمام گروه‌های فلسطینی و تعیین جانشینی برای محمود عباس در ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین استوار است. روزنامه واشنگتن پست به نقل از برخی مسؤولان آمریکایی نوشت دولت بایدن (رئیس‌جمهور آمریکا) بر این باور است هیچ جایگزینی برای تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان یک قدرت عملگرا که نماینده فلسطینی‌ها باشد، وجود ندارد.

Page Generated in 0/0051 sec