printlogo


کد خبر: 273380تاریخ: 1402/10/4 00:00
اخبار

تنها 3.5 درصد اهداف مولدسازی در سال ۱۴۰۲ محقق شد
ایده مولدسازی از سال‌های گذشته و با نام‌های متفاوت مطرح شده بود و داستان پرفراز و نشیبی دارد. هر سال و در قوانین بودجه، عددی برای مولدسازی اموال دولت تعیین می‌شد اما هیچ‌وقت میزان محقق شده آن از ۱۸ درصد تجاوز نمی‌کرد. در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، این هدف‌گذاری با رشد 4 برابری از سال پیش خود، روی عدد ۱۰۹ هزار میلیارد تومان تصویب شد. با نگاه اول به این عدد می‌شد به جدی بودن این امر برای دولت سیزدهم پی برد اما از روندی که در حال حاضر دولت در پیش گرفته است، می‌توان فهمید این فرآیند نتیجه‌ای که دولت و مردم انتظار داشتند را به دنبال ندارد. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مسؤولان در ۸ ماهه ۱۴۰۲، تنها 3.5 درصد از اهداف مولدسازی دارایی‌ها محقق شده است. به عبارت دیگر، از ۱۰۹ هزار میلیارد تومانی که قرار بود در سال جاری مولدسازی رخ دهد تنها ۴ هزار میلیارد تومان محقق شده است. جالب اینجاست که طراحی روش جدید مولدسازی دارایی‌ها، هزینه‌های بسیاری را بر دوش نظام و دولت تحمیل کرد اما با این وجود وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی نتوانستند در این رابطه قدم از قدم بردارند. 
***
صرفه‌جویی ۲۷ هزار میلیارد تومانی در مصرف آرد یارانه‌ای
مشاور وزیر اقتصاد گفت: اگر چه عرضه خارج از شبکه آرد یارانه‌ای همیشه وجود داشته اما با اجرای طرح هوشمندسازی، انحراف به‌شدت کاهش یافت و شاهد صرفه‌جویی ۲۷ همتی در مصرف آرد یارانه‌ای هستیم. محمد جلال درباره میزان صرفه‌جویی آرد از محل هوشمندسازی یارانه آرد و نان اظهار کرد: از اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان بیش از ۱۸ ماه می‌گذرد و مطابق شواهد و اطلاعات مبتنی بر داده‌های سال‌های گذشته، میزان صرفه‌جویی نسبت به روند انتظاری مصرف آرد یارانه‌ای که در سالیان گذشته وجود داشته برای مجموع سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که معادل با ۱,۵ میلیون تن آرد یارانه‌ای است. سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: روند مصرف آرد یارانه‌ای در سامانه با روند مورد انتظار بدون اجرای طرح مقایسه شده و این حجم از صرفه‌جویی مبتنی بر این فاصله برآورد شده است. وی درباره عرضه‌های خارج از شبکه آرد یارانه‌ای هم افزود: قطعا همیشه عرضه خارج از شبکه آرد وجود داشته و این عرضه‌ها ادامه هم می‌یابد اما نکته مهم این است که در حال حاضر با اجرای طرح هوشمندسازی، این انحراف به شدت کاهش یافته است. سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان درباره میزان عرضه خارج از شبکه آرد یارانه‌ای تصریح کرد: برای این موضوع عدد مشخصی نمی‌توان گفت زیرا بر اساس داده‌های غیررسمی است اما انتظارِ مصرف و فاصله‌ای که امروز رخ داده، می‌تواند توضیح‌دهنده اثربخشی طرح باشد. گفتنی است بیش از ۱۸ ماه از اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان به‌منظور مدیریت قیمت نان و شفاف‌سازی میزان تخصیص آرد به نانوایی‌ها می‌گذرد. در این طرح با قرار دادن دستگاه‌های کارتخوان در اختیار نانوایی‌ها دولت تلاش کرد از خروج آرد یارانه‌ای خارج از شبکه توزیع جلوگیری کند.
***
۱۰۰ هزار فرصت شغلی بدون متقاضی در تهران
به رغم اینکه حدود ۳۰۰ هزار نفر در سطح استان تهران جویای کار هستند اما  ۱۰۰هزار فرصت شغلی بدون متقاضی در تهران وجود دارد. مطابق آمارها، در تابستان 1402 نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 15 سال و بیشتر استان تهران 41.2 درصد بوده، به عبارت دیگر از جمعیت 15 سال و بیشتر استان تهران 41.2 درصد یا شاغل یا خواهان انجام کار بوده‌اند. نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.9 درصد افزایش یافته است. نرخ مشارکت اقتصادی در بین مردان چندین برابر زنان بوده به طوری که در بین مردان 66.8 درصد و زنان 15.6 درصد بوده است که تفاوت وضعیت جنسیتی بازار کار را نشان می‌دهد. همچنین بررسی نرخ بیکاری نشان می‌دهد 7.5 درصد از جمعیت فعال استان تهران در تابستان 1402 بیکار بوده‌اند. این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.3 درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری برای جوانان 35-18 ساله 12.9 درصد بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 1.1 درصد افزایش یافته است. قابل ذکر است این تفاوت در تابستان 1402 نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. محمد آذرپناه، مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در این باره بیان می‌کند که 300 هزار نفر کارجو در سطح استان تهران وجود دارد، در حالی که از سوی دیگر100 هزار فرصت شغلی وجود دارد که کارجویان از طریق آنها می‌توانند مشغول کار شوند. مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به اهمیت نهادهای مردمی اشتغال در اشتغال‌پذیری افراد می‌گوید: لزوم تحول در نهادهای اشتغال و کاریابی‌ها متناسب با بازار کار ضروری است. همه نهادها بویژه کاریابی‌ها باید شیوه‌های نوین جست‌وجو و دستیابی به شغل را مورد توجه قرار دهند. استناد وی در نیاز کارفرمایان به نیروی کار ماهر، وجود شهرک‌های صنعتی و بنگاه‌هایی است که به‌‌شدت خواهان نیروی کار هستند ولی نیروی مناسب پیدا نمی‌کنند. به گفته آذرپناه، هم اکنون بخش بزرگی از دانش‌آموختگان بیکار هستند و امکان یافتن شغل مناسب خود را ندارند، از این رو برای نزدیک کردن کارجو و کارفرما از طریق زمینه‌سازی برای بسترهای اشتغال و استفاده از ابزارهای مناسب باید اقدام کرد. مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران معتقد است بازار کار کشور دچار تغییرات ماهوی شده و سهم عمده‌ای از بازار کار به سمت و سوی تحولات جدید رفته است، به‌نحوی که در حال حاضر بیش از 300 هزار نفر در سطح استان تهران جویای کار هستند ولی از سوی دیگر بیش از 100هزار فرصت شغلی بدون متقاضی وجود دارد که یکی از چالش‌ها و تغییرات جدید حوزه بازار کار برای بنگاه‌ها و مراکز اشتغال و کارآفرینی به شمار می‌رود.

Page Generated in 0/0052 sec