printlogo


کد خبر: 273381تاریخ: 1402/10/4 00:00
اخبار

توضیحات طحان‌نظیف درباره جلسه شورای نگهبان با رهبر انقلاب
هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با فارس درباره شایعاتی که پیرامون دیدار اعضای شورای نگهبان و رهبر معظم انقلاب مطرح می‌شود، گفت: در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم ابتدا ایشان درباره وظایف مختلفی که شورا دارد، صحبت و از زحمات شورای نگهبان تقدیر و تشکر کردند. واقعیت این است شورای نگهبان وظایف مختلفی دارد که یکی از آنها نظارت بر انتخابات است. در همین ایام هم که شورای نگهبان درگیر مساله انتخابات است، این شورا به صورت 3 نوبته درگیر بررسی برنامه هفتم است. وی ادامه داد: انتخابات تقریبا هر 2 سال یک بار است اما ما روزانه پا به پای مجلس و در جلسات مفصل، مصوبات مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی می‌کنیم و گاهی ساعت‌ها نسبت به یک موضوع بحث می‌شود و در نهایت هم با رای‌گیری جمع‌بندی می‌شود، لذا رهبر انقلاب تقدیر و تشکری از شورای نگهبان داشتند و نسبت به جایگاه شورا و بحث‌های مربوط به انتخابات مواردی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کردند و درباره انتخابات هم فرمودند همه دستگاه‌ها برای مشارکت پرشور تلاش کنند. عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درمورد نقل‌قول‌هایی که در رسانه‌ها درباره این دیدار می‌شود، نسبت به صلاحیت برخی اشخاص، همچنین درباره مقوله عدم احراز گفت: مسائل گفته‌شده در برخی رسانه‌ها در جلسه‌ای که اعضای شورای نگهبان خدمت رهبرمعظم انقلاب بوده‌اند، به شکلی که نقل شده در جلسه طرح نشده است. اساسا برخی اشخاصی که این روزها اسم‌شان مطرح می‌شود، در تمام ادواری که در انتخابات مجلس شرکت کرده‌اند، توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند و بعضا الان هم نماینده مجلس هستند. نظر اخیری هم که نسبت به این افراد داده شده، نظر شورای نگهبان نبوده، بلکه نظر هیات‌های اجرایی بوده است که در همان زمان هم ما خطاب به همه کسانی که صلاحیت‌شان تایید نشده بود، اعلام کردیم فرصت اعتراض نسبت به نظر هیات‌های اجرایی دارند. وی در پایان گفت: ما الان در حال بررسی این اعتراض‌ها هستیم و این بررسی‌ها تا 14 دی ادامه دارد و بعد از آن هم نتیجه ابلاغ می‌شود که البته آنجا هم باز کار تمام‌شده‌ و نهایی نیست و پس از هیات‌های نظارت، خود شورای نگهبان فرصت دارد اگر اعتراضی وجود دارد، آن را بررسی کند.
***
تأکید ایران و افغانستان بر اجرایی کردن سازوکارهای حل مشکلات مهاجران
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه دولت افغانستان که برای حضور در کنفرانس بین‌المللی با موضوع فلسطین به تهران سفر کرده است با حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار ۲ طرف درباره موضوع گروه تماس منطقه‌ای و ابتکارات کشورهای منطقه که ایران همیشه از این موضوع‌ها حمایت کرده به تبادل نظر پرداختند. در اجلاس قازان این موضوع از سوی ایران مطرح و در بندهایی از بیانیه پایانی آن اجلاس هم قید شد و روز گذشته نیز بار دیگر با هیات افغانستانی این موضوع مطرح و طرف ایرانی خواستار تسریع در روند اجرای آن شد تا مشکلات افغانستان هم ذیل فعال شدن گروه تماس منطقه‌ای حل شود. ایران هم به سازمان ملل و هم به طرف افغانستانی گفته است که از ابتکارات منطقه‌ای حمایت می‌کند. همچنین ۲ هیات مذاکره‌کننده درباره تعاملات تجاری از حوزه کریدورهای ترانزیتی، تعاملات انرژی، برق، گاز و سایر زمینه‌های دیگر و همچنین همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر به گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. درباره مشکلات مهاجران افغانستانی نیز گفت‌وگوهایی انجام و تاکید شد ۲ طرف سازوکارهایی را برای حل مشکلات مهاجران برنامه‌ریزی و اجرایی کنند. بر اساس این گزارش، هیات ایرانی و افغانستانی در موضوع حمایت از مردم فلسطین نیز با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند و با توجه به اینکه طرف افغانستانی از گفتمان ایران درباره فلسطین حمایت کرد، ۲ طرف قرار است در این قالب نیز تعاملاتی با یکدیگر داشته باشند.
***
دولت «حق برگزاری تجمع» را تشریفاتی نمی‌داند
معاون حقوقی رئیس‌جمهور از تشکیل «هیات پیگیری اجرای قانون اساسی» به ریاست رئیس‌جمهور خبر داد و تصریح کرد باید به قانون اساسی بازگشت. محمد دهقان در گفت‌وگو با مهر ضمن اشاره به لایحه نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها اظهار کرد: سال گذشته با دستور رئیس‌جمهور، لایحه نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها در هیات دولت تصویب شد؛ البته نظراتی را هم وزارت کشور داشت که نظرات آنها را دریافت و در لایحه درج کردیم. وی با تاکید بر اهمیت حق تجمع‌ها ادامه داد: ما حق تجمع‌ها را به عنوان موضوعی فانتزی و تشریفاتی نمی‌دانیم، بلکه تجمع‌ها و اعتراض‌های قانونی، فرصتی برای اصلاح امور و مردمی‌سازی اداره کشور است. دهقان با اشاره به «هیات پیگیری اجرای قانون اساسی» نیز گفت: در دولت سیزدهم و درباره بحث اجرای قانون اساسی، هیات پیگیری اجرای قانون اساسی به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور دستگاه‌های مختلف و ۱۵ نفر از حقوقدانان تشکیل شده است. 
***
رفتار دادگاه سوئد علیه حمید نوری کاملاً سیاسی است
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفتار دادگاه سوئد علیه حمید نوری کاملا سیاسی است، گفت: رفتار کشورهای غربی نسبت به ایران در این موضوعات همواره با کم‌لطفی بوده است. حجت‌الاسلام مهدی باقری در گفت‌وگو با برنا با اشاره به حکم دادگاه سوئد علیه حمید نوری، گفت: رفتار دادگاه سوئد کاملا سیاسی و به هیچ عنوان عادلانه نبوده است. رفتار کشورهای غربی نسبت به ایران در این موضوعات همواره با کم‌لطفی بوده است. وی اظهار کرد: کشورهای غربی به منافقین که جنایات‌شان نسبت به ملت ایران آشکار است نه فقط روی خوش نشان می‌دهند، بلکه ‌از آنها حمایت و ‌دفاع هم می‌کنند و حاضر نیستند با آنها برخورد قضایی شود.

Page Generated in 0/0064 sec