printlogo


کد خبر: 273396تاریخ: 1402/10/4 00:00
حماسه یمن در دریای سرخ

مهدی گرگانی: به دنبال عملیات سهمگین توفان الاقصی به دست رزمندگان فلسطینی در اراضی اشغالی، جبهه مقاومت برگ برنده جدیدی رو کرده که کمتر کسی انتظار آن را داشت. انصارالله یمن که از بدو جنگ ارتش رژیم تروریست صهیونیستی در غزه به سران آن رژیم و کشورهای حامی آن درباره هرگونه کمک تجاری به این رژیم هشدار داده بود، هشدارهای خود را صراحتا و بدون هیچ پنهانکاری‌ای عملی کرد و مخمصه جدیدی را برای رژیم جعلی و حامیانش به وجود آورد. 
سیدعبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله چند روز پس از حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در غزه گفت: هر حمایتی از فلسطینی‌ها ضروری است و نباید امت اسلام صرفا نظاره‌گر باشد، در حالی که کشورهای غربی به دشمن جنایتکار کمک می‌کنند. رهبران نظامی یمن پس از این سخنرانی اعلام کردند از عبور و مرور هرگونه کشتی‌ای که عازم بنادر اشغالی باشد جلوگیری خواهند کرد و این کشتی‌ها را هدفی مشروع برای نیروهای مسلح یمن در نظر خواهند گرفت. 
نیروهای مسلح یمن تاکنون چندین کشتی وابسته به رژیم صهیونیستی یا کشتی‌هایی که در حال انتقال محموله‌های تجاری به سواحل فلسطین اشغالی بوده را توقیف و به چندین کشتی تجاری دیگر با موشک و پهپاد حمله کرده‌اند؛ حملاتی که دریای سرخ را به طور کلی تحت تاثیر قرار داده است و طبق گزارش‌ها به کاهش 53 درصدی حجم تجارت در این دریا منجر شده است. 
1- عملیات‌های موشکی و پهپادی یمن در دریای سرخ بیش از هر چیز باعث هراس رژیم صهیونیستی و حامیان غربی این رژیم شده است. انفعال و استیصال ایالات متحده در برابر حملات یمنی‌ها انتقادات زیادی را از این کشور موجب شده است تا جایی که «پاتریک رایدر» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به این انتقادات تلاش کرد بار مسؤولیت را از دوش آمریکا بردارد و تاکید کرد مشکل دریای سرخ، آمریکایی نیست بلکه بین‌المللی است و نیازمند راه‌حل بین‌المللی است. به باور ناظران سیاسی، واشنگتن با این دیدگاه که به تنهایی نمی‌تواند از پس ارتش مردمی یمن برآید درصدد کمک گرفتن از شرکای خود برآمده است. 
2- در همین راستا آمریکا از چند هفته پیش تلاش کرد کشورهای هم‌پیمان خود و همچنین کشورهای ذی‌نفع در حمل‌و‌نقل دریایی را به خط کند و ائتلافی برای مقابله با یمن در دریای سرخ تشکیل دهد که آن هم با ناکامی بزرگی مواجه شده است. برخلاف ادعای وزیر دفاع آمریکا در زمینه مشارکت چندین کشور در این ائتلاف آمریکایی، خبرگزاری رویترز گزارش داد  دست کم ۳ متحد ایالات متحده یعنی فرانسه، ایتالیا و اسپانیا پس از موافقت اولیه با شرکت در این ائتلاف، از این اقدام منصرف شده‌اند. پیش از این استرالیا نیز حضور در این ائتلاف را رد کرده بود. 
3- تهدیدات و حملات یمن علیه اهداف دریایی اسرائیل در همین زمان کوتاه کاملا موثر واقع شده و ضربه سنگینی بر تجارت و اقتصاد رژیم صهیونیستی وارد کرده است. آمارهای  منابع کشتیرانی نشان می‌دهد تهدیدات انصارالله، سطح ریسک‌های پیش روی تجارت خارجی اسرائیل را افزایش داده و با بالا رفتن سطح تهدیدات، این تجارت بویژه با کشورهای آسیایی و همچنین با کشورهای آفریقایی و خلیج ‌فارس در معرض تهدید جدی قرار گرفته است. 
اغلب شرکت‌های کشتیرانی بزرگ جهان عبور و مرور کشتی‌های خود از دریای سرخ را متوقف کرده‌اند و هر روز شرکت‌های بیشتری به این لیست اضافه می‌شوند که می‌تواند نشانه‌ای از بی‌اعتمادی کامل به قدرت آمریکا در منطقه برای مقابله با یمن باشد. 
کناره‌گیری شرکت‌های کشتیرانی به تنهایی اقتصاد و تجارت رژیم صهیونیستی که واردکننده مواد خام، کالاهای مصرفی، سوخت و کالاهای سرمایه‌گذاری است را شدیدا تحت تاثیر قرار داده و هزینه‌های جنگ را برای این رژیم به صورت تصاعدی بالا برده است. 
4- در حالی که برخی رسانه‌های غربی و گروه‌های ضدمقاومت از آغاز جنگ غزه تلاش کردند محور مقاومت را در حمایت از مقاومت فلسطین منفعل نشان دهند، حملات موشکی و پهپادی یمن نشان داد محور مقاومت در هر لحظه و در هر موقعیت می‌تواند با ابتکارات خود، دشمن صهیونیست و حامیانش را در منطقه غافلگیر کند؛ چه لبنان، چه عراق یا یمن و سوریه.
حملات مقاومت یمن به اهداف صهیونیستی از سوی دیگر باعث افزایش محبوبیت انصارالله در منطقه شده است. روزنامه نیویورک‌‌تایمز اخیرا با اشاره به همین مساله نوشت: تقابل‌های هفته‌های اخیر انصارالله یمن با رژیم صهیونیستی جایگاه این گروه مقاومت را در غرب آسیا و داخل کشورشان تقویت کرده و محبوبیت آن را افزایش داده است.

Page Generated in 0/0047 sec