printlogo


کد خبر: 273419تاریخ: 1402/10/5 00:00
سامانه بارشی جدید 10 استان‌ را سفیدپوش کرد؛ رها‌سازی بیش از 200 خودروی گرفتار در برف و کولاک
بارش یک متری برف در غرب کشور

گروه اجتماعی: به دنبال ورود سامانه جدید بارشی به کشور، از ابتدای هفته بارش برف و باران اغلب استان‌های کشور را در بر گرفت، به طوری که طی ۲ روز گذشته 10 استان به خصوص استان‌های غرب کشور با بارش برف مواجه شدند. در سروآباد استان کردستان ارتفاع برف بیش از یک متر رسید، در کرمانشاه نیز بارش برف در ارتفاعات به بیش از نیم متر رسید و طبق گزارش‌های موجود، بارش برف در این استان 28 ساعت ادامه داشته است. استان‌های آذربایجان شرقی و فارس نیز با بارش برف سفیدپوش شدند. دیروز نیز در استان‌های ساحلی دریای خزر، خراسان شمالی، بخش‌هایی از شمال غرب، غرب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز بارش باران، وزش باد و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف اتفاق افتاد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش برف و باران در برخی نقاط کشور و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی از سه‌شنبه (۵ دی) در شهرهای صنعتی خبر داد. صادق ضیاییان اظهار کرد: سه‌شنبه و چهارشنبه (۵ و۶ دی) جوی آرام و پایدار در کشور حاکم است. پنجشنبه (۷ دی) در استان‌های ساحلی دریای خزر و جمعه (۸ دی) علاوه بر این نواحی در شمال شرق کشور بارش پیش‌بینی می‌شود، همچنین پنجشنبه در بخش‌هایی از جنوب غرب کشور افزایش ابر و بارش پراکنده انتظار می‌رود. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و  مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از اواخر وقت سه‌شنبه و روز چهارشنبه افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا، در شهرهای صنعتی دور از انتظار نیست. وی ادامه داد: جمعه در نوار شمالی کشور کاهش محسوس دما رخ خواهد داد و تا پنجشنبه خلیج‌فارس و غرب تنگه هرمز مواج خواهد بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران گفت: آسمان تهران سه‌شنبه (5 دی) صاف، همراه با وزش باد با حداقل دمای ۶ و حداکثر دمای ۱۶ درجه سانتیگراد و در ‌روز چهارشنبه (۶ دی) صاف و گاهی وزش باد ملایم و در بعضی ساعت‌ها غبار محلی با حداقل دمای ۶ و حداکثر دمای ۱۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان اظهار کرد: سه‌شنبه و چهارشنبه بندرعباس با دمای ۲۸ و ۳۰ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۳- و ۶- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.
* ۲۸ ساعت بارش برف در کرمانشاه! 
سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به ۶۲ ساعت بارش باران و ۲۸ ساعت بارش برف طی ۷۲ ساعت گذشته در استان، گفت: در مجموع ۳۷۰ کیلومتر برف‌روبی و ۴۷ مورد ریزش‌برداری در این محورها انجام شد. سیدشهرام کهریزی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته نیز همچنان بارش برف و باران را در محورهای استان داشتیم، افزود: در این مدت ۲۱ ساعت بارش برف و ۱۸ ساعت بارش باران در محورهای مواصلاتی کرمانشاه داشتیم و در ۱۷۸ کیلومتر باند از مسیرهای اصلی و فرعی عملیات برف‌روبی انجام شده است. به گفته سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمانشاه، عمده بارش برف در محورهای شهرستان پاوه و اورامانات بوده است. کهریزی تاکید کرد: ۸۸ نفر نیرو و ۵۳ دستگاه ماشین‌آلات طی ۷۲ ساعت گذشته کار برف‌روبی و ریزش‌برداری محورها را انجام دادند. ️بارش‌ها علاوه بر ارتفاعات و گردنه‌ها، در برخی نواحی سردسیر نیز به شکل برف بود، همچنین با توجه به تشدید وزش باد در منطقه و نواحی غربی استان، امکان نفوذ غبار رقیق به جو مناطق مرزی، دور از انتظار نیست.
* بیش از ۲۰۰ خودروی گرفتار رهاسازی شدند
مسؤول روابط عمومی اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای سروآباد گفت: ارتفاع برف در گردنه ژالانه به یک متر رسیده و تردد در این مسیر فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر است. محمد شبرندی دیروز اظهار کرد: در حال حاضر تردد در محورهای سروآباد – اورامان - پاوه محدوده گردنه ژالانه فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است و در محورهای اصلی تردد به آسانی و روان انجام می‌شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر ارتفاع برف در این گردنه به بیش از ۱۰۰ سانتیمتر رسیده است، گفت: با تلاش راهداران در مسیر اورامان - دزلی، ۵۰ کیلومتر برف‌روبی با استفاده از ۶ دستگاه برفروب و ۳۰ تن نمک و ماسه انجام شده و بیش از ۲۵۰ خودروی گرفتار در برف و کولاک رها‌سازی شدند. مسؤول روابط عمومی اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای سروآباد یادآور شد: تمام مسیرهای مواصلاتی و راه‌های روستایی شهرستان سروآباد با تلاش راهداران باز است و راهداران برای خدمات‌رسانی به مسافران و رانندگان در جاده‌ها مستقر هستند. وی اظهار کرد: محور سروآباد - اورامان نیز برف‌روبی و ایمن‌سازی شده است و از رانندگان تقاضا می‌شود حتما زنجیر چرخ به همراه داشته باشند و با احتیاط کامل در مسیر فوق تردد کنند.
* تعطیلی مدارس به دلیل بارش برف و برودت هوا
کولاک شدید و برودت هوا در منطقه ورزقان موجب شد فعالیت مدارس این منطقه دوشنبه ۴ دی در تمام مقاطع تحصیلی در شیفت‌های صبح و بعدازظهر غیرحضوری شود. بر اساس اعلام مدیر آموزش‌و‌پرورش ورزقان، امتحانات داخلی دی‌ماه در این منطقه لغو و نظارت بر فرآیند تشکیل کلاس‌های مجازی و ارائه مطالب آموزشی به دانش‌آموزان بر عهده مدیران و معلمان مدارس این منطقه خواهد بود.

Page Generated in 0/0054 sec