printlogo


کد خبر: 273422تاریخ: 1402/10/5 00:00
طرح سؤالات مفهومی، دلیل افت نمرات امتحانات نهایی امسال

تحلیل نتایج امتحانات نهایی نشان می‌دهد نمرات دانش‌آموزان امسال افت کرده است. رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش‌و‌پرورش در این باره با اشاره به اینکه داوطلبانی که قبلاً برای ترمیم نمره اقدام کرده‌اند، در امتحانات نهایی خرداد می‌توانند دوباره متقاضی شوند، گفت: اُفت نمرات امتحانات نهایی امسال به دلیل سؤالات مفهومی بود. محسن زارعی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم می‌توانند با شرکت در امتحانات نهایی خرداد نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند و نمرات برای آنها به عنوان سابقه تحصیلی لحاظ خواهد شد، اظهار کرد: در کنکور 1403، نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم سهم 50 درصدی قطعی دارد. وی افزود: نمرات خام به صورت تراز و نمرات کل برای تمام افراد تولید می‌شود، امکان ترمیم نمره صرفا در امتحانات نهایی خردادماه وجود دارد. رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره اینکه چه افرادی می‌توانند متقاضی ترمیم نمره شوند، گفت: طبق مصوبات شورای عالی آموزش‌و‌پرورش، هر فرد می‌تواند یک ‌بار برای ترمیم نمره شرکت کند و بعد از ابلاغ مصوبه افراد این امکان را دارند یک‌بار دیگر در آزمون ترمیم نمره شرکت کنند و با توجه به اینکه مصوبه مردادماه ابلاغ شده است، تمام متقاضیان چه افرادی که در گذشته برای ترمیم نمره اقدام کردند و چه افرادی که اقدام نکرده‌اند در امتحانات نهایی خرداد امسال هم می‌توانند برای ترمیم نمره متقاضی شوند. رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش‌و‌پرورش بیان کرد: نمرات تمام فارغ‌التحصیلان سال 84 به بعد و پیش‌دانشگاهی سال 91 مورد قبول است مگر اینکه خودشان متقاضی ترمیم نمره باشند اما داوطلبان فارغ‌التحصیل قبل از سال 84 باید برای ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند. زارعی در ادامه درباره نتایج امتحانات نهایی خرداد 1402 گفت: در امتحانات نهایی خرداد امسال نتایجی حاصل شد و مبنای قضاوت افت معدل قرار گرفت، وقتی قضاوتی انجام می‌شود باید مساله را تبیین کنیم. آنچه در امتحانات نهایی خرداد 1402 اتفاق افتاد، تغییر رویکرد بود و آموزش‌و‌پرورش مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی را فرصتی برای تحول می‌داند. وی افزود: دائم این انتقاد به آموزش‌و‌پرورش مطرح بود که چرا بر حافظه محوری تأکید دارد، مصوبه کنکوری و تأثیر قطعی سوابق تحصیلی این فرصت را به آموزش‌و‌پرورش داد که از امکان سابقه تحصیلی استفاده کند و مسیر را از حافظه محوری به سمت یادگیری عمیق ببرد. همچنین ارزشیابی نقطه‌ای است که می‌تواند شروع تحول باشد و تصمیم گرفتیم ارزشیابی (امتحانات نهایی) با طراحی سؤالات مبتنی بر مفهوم و هدف قرار دادن یادگیری دانش‌آموزان باشد؛ این روند از خرداد 1401 آغاز شد و در امتحانات نهایی خرداد 1402 رویکرد متفاوت در طراحی سؤالات و شیوه‌های اجرا را به نمایش گذاشتیم. رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش‌و‌پرورش بیان کرد: قیاس امتحانات نهایی خرداد 1402 با سال‌های گذشته صحیح نیست چون هم‌وزن نبودند. همچنین در امتحانات نهایی خرداد تلاش کردیم در مسائل اجرا و تصحیح کوچک‌ترین خطایی نباشد و تصحیح به صورت الکترونیک بود. وی ادامه داد: نتایج امتحانات خرداد 1402 را مبنای تحلیل قرار می‌دهیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی برای تغییر روش‌های تدریس دبیران، راهبرد مطالعه و یادگیری دانش‌آموزان انجام خواهد شد تا دانش‌آموزان خود را برای یادگیری عمیق و مفهومی آماده کنند و در سال تحصیلی جاری برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم طراحان سؤالات امتحانات نهایی مبتنی بر اهداف برنامه درسی و نشانه قرار دادن یادگیری دانش‌آموزان، سؤالات را طراحی خواهند کرد تا بدانیم به چه میزان به اهداف مد نظر دست یافته‌اند.  زارعی خطاب به دانش‌آموزان گفت: در امتحانات نهایی به هیچ عنوان سؤال خارج از کتاب درسی طرح نمی‌شود، بنابراین دانش‌آموزان با تمرکز بر کتاب و کلاس درس مطالعه کنند و به کلاس و کتاب کمک آموزشی 
نیاز نیست.

Page Generated in 0/0195 sec