printlogo


کد خبر: 273425تاریخ: 1402/10/5 00:00
آغاز ساخت ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی
بزرگ‌ترین پروژه انرژی پا کشور

عملیات احداث 4 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو آغاز شد تا در پیک مصرف برق در سال ۱۴۰۳ به شبکه سراسری متصل شود. 
پیرو ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد در تاریخ ۱۲ مهر ۱۴۰۲ و مصوب شدن ساخت 4 هزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر از محل صرفه‌جویی سوخت در دولت سیزدهم و پس از طی شدن مراحل قانونی برای مشخص شدن سرمایه‌گذاران با برگزاری مناقصه عمومی، فرآیند اجرای این پروژه با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و با حضور سیدابراهیم رئیسی، علی‌اکبر محرابیان و مدیران وزارت نیرو دیروز در محل این وزارتخانه آغاز شد. 
سرمایه‌گذاران 4 شرکت برنده در مناقصه در قالب 5 سبد شامل ۲ سبد ۱۵۰۰ مگاواتی و ۳ سبد ۵۰۰ مگاواتی، برای احداث 4 هزار مگاوات تعیین شده‌اند و یک سبد۵۰۰ مگاواتی باقیمانده نیز در حال برگزاری مناقصه جهت انتخاب آخرین سرمایه‌گذار است.
 با اجرای این مصوبه، سرمایه‌گذاران متعهد می‌شوند نیروگاه‌ها را با ظرفیت مجموع 4 هزار مگاوات انرژی برق خورشیدی تا حداکثر پیک برق سال ۱۴۰۳ به شبکه سراسری متصل کنند. سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) برنامه‌ریزی لازم برای ساخت 4 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی تا اردیبهشت سال ۱۴۰۳ را انجام داده است و شرکت‌های برق منطقه‌ای به عنوان بازوی اجرایی ساتبا برای جلب مشارکت و اجرا توسط سرمایه‌گذاران همکاری خواهند کرد.
 محمود کمانی، معاون وزیر نیرو پیش‌تر درباره اقدامات انجام شده برای تسهیل فرآیند ساخت 4 هزار مگاوات نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر در کشور گفته بود: کار ویژه‌ای در حال انجام است و مقامات بالای کشور در لحظه در حال پیگیری برای تسهیل امور ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور هستند و در پی این امر، وزیر نیرو دستور لازم را به توانیر و برق منطقه‌ای‌های سراسر کشور ابلاغ کرده است. 
همچنین موانع و مشکلات پیش روی شرکت‌های حاضر در این مناقصه از جمله تملک زمین‌ها، نحوه اتصال به شبکه و مشکلات زیست محیطی در جلسات متعددی با حضور عوامل ساتبا و سرمایه‌گذارها بررسی و رفع شد. 
بر اساس این گزارش، در مجموع ۳۸۱ ساختگاه برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ مگاوات با محوریت ۱۶ برق منطقه‌ای در سراسر کشور وجود دارد. برق منطقه‌ای استان‌های تهران با ۳۲ درصد، فارس با ۱۰ درصد و سیستان‌وبلوچستان با ۹ درصد از استان‌هایی هستند که بیشترین سهم را در ساخت 4 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور دارند. دولت سیزدهم جلسات مختلفی در سطح ریاست‌جمهوری، معاون اول ریاست‌جمهوری، وزیر نیرو و مراجع ذی‌ربط برای رفع موانع و تسهیل ساخت نیروگاه‌ها برگزار کرده و فرصتی استثنایی برای حل ناترازی سوخت و برق در کشور به‌وجود آمده است.
* اهتمام ویژه به طرح‌های آب و برق
وزیر نیرو گفت: تا پایان دولت سیزدهم، جمع سرمایه‌گذاری دولت در طرح‌های آب و برق به 1200 هزار میلیارد تومان می‌‌رسد. علی‌اکبر محرابیان اظهار داشت: در 2 سال عملکرد وزارت نیرو با افزایش حجم اعتبارات و حمایت دولت، تلاش ما بر این بود که با انجام و پیشبرد 2 اقدام اساسی، ناترازی در بخش برق را مدیریت کنیم.
 وزیر نیرو در این زمینه توسعه ظرفیت‌های موجود با حداکثر سرعت را نخستین اقدام در این مسیر برشمرد و گفت: توسعه ظرفیت‌ها در این راستا به عنوان راهبرد اساسی مطرح می‌شود و پیشرفت‌های حاصل شده طی این 2 سال با حمایت دولت و رئیس‌جمهور بسیار قابل توجه بوده است. 
محرابیان مدیریت مصرف برق و بهینه‌سازی را دومین موضوع در مدیریت ناترازی عنوان کرد و گفت: با 2 بال پیشرفت و توسعه و در کنار آن مدیریت و بهینه‌سازی تلاش شد اثرات منفی ناترازی را به حداقل برسانیم و در ادامه رضایت نسبی حاصل شود.
 عضو دولت سیزدهم در ادامه به سرمایه‌گذاری وزارت نیرو در دولت سیزدهم در حوزه‌های آب، برق و آب و فاضلاب اشاره کرد و افزود: عددی که در طول فعالیت دولت سیزدهم در آب، برق و فاضلاب سرمایه‌گذاری خواهد شد و طرح‌هایی که به ‌بهره‌برداری می‌رسد، بالغ بر 1200 همت خواهد بود که تا امروز معادل 400 همت به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان دولت سیزدهم  هم بیش از 800 همت طرح‌های دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

Page Generated in 0/0056 sec