printlogo


کد خبر: 273437تاریخ: 1402/10/5 00:00
گفت‌و‌گوی «وطن امروز» با سعدالله زارعی درباره انفعال غرب در مقابل ابتکار عمل انصارالله
ائتلاف ناتوان

گروه سیاسی: سعدالله زارعی درباره چشم‌انداز مواجهه غرب با انصارالله یمن گفت: سیاست عمومی  در غرب این است که ما فعلا به سمت چالش با یمن و انصارالله نرویم و تلاش کنیم در فاصله‌ای دورتر یک سلسله مانورهای سیاسی را فعلا به اجرا بگذاریم.
به گزارش «وطن امروز»، غافلگیری صهیونیست‌ها در صبحگاه 7 اکتبر و ضربه بی‌سابقه جریان مقاومت فلسطین به صهیونیست‌ها در عملیات توفان الاقصی، عصر جدیدی را برای محور مقاومت در منطقه آغاز کرد. با شروع حملات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی به نوار غزه اما محور مقاومت برگ دیگری را در منطقه رو کرد که تبدیل به کابوس اشغالگران و قدرت‌های غربی شد. در حالی که همه در انتظار شروع جنگ احتمالی و گسترده با لبنان در مرزهای شمالی اراضی اشغالی بودند به یک‌باره این یمن بود که خبر از توقیف کشتی‌های تجاری و باری به مقصد اسرائیل را در دریای سرخ داد. با شروع توقیف این کشتی‌ها رژیم صهیونیستی نقطه ضعف خود را در جایی یافت که تاکنون بدیلش را به چشم ندیده بود. بازیگر جدید و فعال مقاومت علیه اشغالگران تا جایی پیش رفت که در صحنه عمل رئیس بندر ایلات در اراضی اشغالی گفت با تهدید یمنی‌ها 85 درصد درآمد این بندر از دست رفته است. ابتکار یمن در شرایطی که رژیم صهیونیستی امکان چندانی برای مقابله نداشت باعث شد آمریکا رو به تشکیل ائتلاف دریایی علیه یمن بیاورد. این ائتلاف اما بسیار سریع‌تر از آنچه گمانش می‌رفت شکست خورد و کشورهای منطقه همگی از ورود به آن پرهیز کردند تا یکی دیگر از نشانه‌های تضعیف جایگاه آمریکا در معادلات امنیتی منطقه آشکار شود. در همین زمینه سعدالله زارعی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره شکل‌گیری ائتلاف دریایی علیه یمن توسط آمریکا گفت: غربی‌ها ناگهان با یک پدیده ناشناخته تحت عنوان انصارالله یا یمنی‌ها مواجه نشدند، در طول حداقل یک سال گذشته با این پدیده سروکار داشتند و به شناخت کافی راجع به این جریان دست پیدا کردند و انصارالله در چشم آنها همان است که بر ارتش‌های عربی و غربی در جنگ یمن غلبه کرده و سعودی را پس از ده‌ها بار انکار وادار به اعتراف کرده است و در حالی که سعودی‌ها توقف جنگ و مذاکره را یک مشکل و مساله برای خود ارزیابی می‌کردند در نهایت به این مساله تن دادند.  
کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: یمن در برابر جنگ بیش از 8.5 سال دوام آورده و تضعیف نشده و تازه در جنگ غزه قدرت واقعی خود را در عرصه کنترل دریایی به نمایش گذاشته است. غربی‌هایی که نتوانستند بر این نیرو در جنگ با عربستان غلبه کنند، در اینجا در نهایت ناگزیر هستند خیلی دست به عصا راه بروند و به همین خاطر هم در پی اعلام اینکه آمریکا قصد دارد ائتلافی بین‌المللی علیه یمن راه بیندازد، بسیاری از کشورها حتی در اروپا از اینکه عضو چنین ائتلافی باشند، امتناع کردند و در نهایت آمریکایی‌ها اتحاد ناقصی از 10 کشور را با محوریت خود در سطح بین‌المللی گرد هم آوردند در حالی که همان‌هایی هم که گرد آمریکا جمع شدند برنامه‌ای برای مقابله با انصارالله ندارند و به همین جهت آمریکایی‌ها 2 روز پیش با صراحت اعلام کردند این نیروهایی که گفته شده داخل دریای سرخ می‌آیند برای جنگ با انصارالله نمی‌آیند و بنا ندارند ضربه‌ای به انصارالله بزنند، آنها فقط برای کنترل کشتی‌ها یعنی در واقع برای اینکه کشتی‌ها به مقصد برسند برای اسکورت آنها وارد شدند و این حرف خیلی تفاوت می‌کند با حرفی که روز اول منتشر شد، مبنی بر اینکه بزودی ائتلاف عملیاتی علیه اقدامات انصارالله شکل می‌گیرد.
وی با بیان اینکه آنچه شکل گرفته شکل ناقصی از یک اتحاد را دارد، خاطرنشان کرد: از مجموعه کشورهای اروپایی، ۴ کشور عضو شدند و از مجموع کشورهای آفریقایی عضوی ندارند و از میان کشورهای آسیایی هم در نهایت به علاوه آمریکا، 5 عضو دارند و مجموع اینها می‌شود 10 عضو، در حالی که همین آمریکا سال 84 که می‌خواست ائتلافی را علیه یمنی‌ها شکل بدهد در آن زمان موفق شد 19 کشور را پای کار بیاورد، الان 10 عضو بیرون آمده که یکی از آنها استرالیاست که گفته هیچ نیرویی را برای شرکت در ائتلاف اعزام نخواهم کرد، بنابراین ابعاد این مساله واضح و روشن است و عملا امکان اینکه یک ائتلاف دریایی موثر علیه انصارالله شکل بگیرد، بسیار پایین است.
زارعی در پاسخ به این سوال که اقدامات یمنی‌ها در از بین بردن امنیت کشتی‌ها چه اثری بر مناسبات آینده خواهد گذاشت، اظهار کرد: در این صحنه یک نکته برای غربی‌ها روشن شد و آن اینکه نمی‌توانند در کشورهای اسلامی به یک سلسله افراد وابسته تکیه کنند و بر اساس آن راجع به یک مساله حرف بزنند. الان چیزی که در فکر آمریکایی‌ها و غربی‌ها نشسته این است که اگر در آینده نزدیک با کپی‌برداری از اقدام انصارالله در دریای سرخ کسانی در تنگه مالاکا بخواهند مشابه این را اجرا کنند یا همین طور کسانی بخواهند در تنگه جبل‌الطارق به این کار دست بزنند، یا تنگه‌های اروپایی وضعیت جدیدی پیدا کند تکلیف غرب در ارتباط با مساله تجارت جهانی چه می‌شود، بنابراین اثری که انصارالله و یمنی‌ها گذاشتند این بود که غرب را به شدت بیمناک کردند و به همین جهت هم سیاست عمومی  در غرب این شد که ما فعلا به سمت چالش با یمن و انصارالله نرویم و تلاش کنیم در فاصله‌ای دورتر یک سلسله مانورهای سیاسی را به اجرا بگذاریم.
***
هشدار نیروهای مسلح یمن به اعضای ائتلاف دریایی
وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن در گفت‌‌وگو با العربی‌الجدید تاکید کرد موضع انصارالله درباره تشکیل ائتلاف بین‌المللی در دریای سرخ شفاف، واضح، علنی و صریح است و هرگونه ائتلاف این چنینی در راستای حمایت از کشتی‌های صهیونیستی بوده و تشویق و پشتیبانی آشکار از رژیم صهیونیستی در ارتکاب جنایت و کشتار ملت فلسطین است. وی تاکید کرد موضع یمن علیه رژیم صهیونیستی ثابت بوده و از آن کوتاه نخواهیم آمد. الشامی افزود: اگر تمام دنیا جمع شود تا ما را از حمایت برادران فلسطینی بازدارد، موفق نخواهد شد و این امر تنها باعث می‌شود ما نسبت به اهمیت گام‌هایی که برمی‌داریم یقین بیشتری داشته باشیم و هر اندازه که دایره این ائتلاف گسترش یابد دایره اهداف نیروهای مسلح نیز گسترش خواهد یافت. این مقام یمنی همچنین با اشاره به راهپیمایی میلیونی و باشکوه جمعه گذشته مردم این کشور در حمایت از مردم غزه و مخالفت با ائتلاف دریایی تاکید کرد: حمایت از تصمیمات رهبری یمن و آمادگی برای مقابله با تمام سناریوهای احتمالی را اعلام می‌کنیم.
وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن در عین حال عدم پیوستن عربستان به ائتلاف دریایی را امری مثبت دانست و گفت: مذاکرات سعودی - یمنی نیز پیشرفت خوبی داشته و عربستان برای خروج از باتلاقی که آمریکا برای آن ایجاد کرده و به یمن تجاوز کرده بود، گام برداشته و گمان نمی‌کنم ریاض بار دیگر وارد این باتلاق شود.
نیروهای مسلح یمن با آغاز جنایات رژیم صهیونیستی (۱۵ مهر) در غزه و هدف قرار دادن و محاصره همه‌جانبه مردم آن، در طول چند هفته گذشته چندین کشتی باری و نفتکش مرتبط با رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ هدف قرار داد. اخیرا سرلشکر «یحیی سریع» اعلام کرد: نیروهای مسلح یمن ۲ کشتی (MSC Alanya و MSC PALATIUM III) را پس از خودداری آنها از پاسخ به درخواست‌های نیروی دریایی یمن و شلیک‌های هشدار هدف قرار دادند. به همه کشتی‌هایی که به بنادر جهان غیر از بنادر رژیم صهیونیستی رفت و آمد می‌کنند، اطمینان می‌دهیم به آنها آسیبی نخواهد رسید. آنها باید دستگاه‌های ناوبری و شناسایی خود را روشن نگه دارند.

 


Page Generated in 0/0058 sec