printlogo


کد خبر: 273439تاریخ: 1402/10/5 00:00
افشا‌گری گاردین علیه رئیس‌جمهور آمریکا: بایدن در 30 سال گذشته بیش از 4 میلیارد دلار از حامیان اسرائیل کمک‌های مالی دریافت کرده است
جو بایدن جایزه‌بگیر
بایدن در دهه 80 میلادی: هر کسی دنبال حمله به اسرائیل باشد را قاطعانه از میان برمی‌دارم حتی به بهای کشتن زنان و کودکان

گروه بین الملل: گاردین با اشاره به حمایت‌های بی‌چون‌ و چرای رئیس‌جمهور آمریکا از رژیم صهیونیستی، به کارشکنی‌های دولت آمریکا در تلاش‌های بین‌المللی برای آتش‌بس در جنگ غزه پرداخت. روزنامه گاردین نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا واکنش مردی را داشت که او را به زور برای عصب‌کشی دندان به دندان‌پزشکی برده باشند. واشنگتن با تهدید به استفاده از حق وتو، روزها رای‌گیری و مذاکرات را در شورای امنیت سازمان ملل به تاخیر انداخت، همچنین با پیش‌نویس قطعنامه‌ای مخالفت کرد که خواستار «توقف فوری و پایدار خصومت‌ها» بود و اطمینان یافت این قطعنامه کنترل رژیم صهیونیستی بر تمام کمک‌رسانی‌ها به جمعیت 2.3 میلیون‌نفری در غزه را پایان نمی‌دهد. این رسانه انگلیسی می‌افزاید: آمریکا افزون بر این، با آتش‌بس مخالف است و ادعا می‌کند این امر تنها به سود حماس خواهد بود. پیش‌تر در ماه جاری، مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۳ عضو خواستار آتش‌بس «بشردوستانه» شد و ۱۵۳ عضو به این اقدام که پیش‌تر توسط آمریکا وتو شده بود، رای مثبت دادند. بایدن به طرز عجیبی نسبت به گرفتاری‌های غیرنظامیان افغانستان در پی خروج ناشیانه نظامیان آمریکا از افغانستان بی‌اعتنا به نظر می‌رسید. 
او اعتبار تلفات غیرنظامیان را زیر سوال برد و نتوانست عمق عاطفی کشته شدن کودکان را درک کند. گاردین می‌نویسد: با توجه به ایمان مادام‌العمر او به اسرائیل و حق آن برای دفاع از خود به هر قیمتی که باشد، امتیازاتی که او به‌تدریج و با اکراه به آخرین قطعنامه داده است، تعجب‌برانگیز نیست. 
بایدن می‌گوید «قلبا یک صهیونیست» است و پدرش ارزش تشکیل «سرزمین یهودی» را در پی «هولوکاست» برای او تشریح کرده است.
او در مدت بیش از نیم قرن حضور در سمت‌های مختلف با تمامی نخست‌وزیرهای رژیم صهیونیستی دیدار کرده است که نخستین آنها «گلدا مایر» در سال ۱۹۷۳ بود. بایدن معمولا تعریف می‌کند موقع عکس گرفتن، مایر با صدای آهسته به او گفته بود اسرائیل«یک سلاح سری» برای محافظت از خود دارد؛ «هیچ جایی برای رفتن نداریم».
روایت کمتر شنیده ‌شده‌ای نیز مربوط به «مناخیم بگین»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۲ است که توسط کمیته روابط خارجی سنا در واشنگتن درباره استفاده غیرمتناسب از شدت قوای نظامی و شدت عمل در لبنان مورد استنطاق قرار گرفت.
در ادامه این مطلب آمده است که مناخیم پس از بازگشت به قدس اشغالی در جمع خبرنگاران گفته بود «یک سناتور جوان از جای خود بلند شد و سخنرانی بسیار پرشوری ایراد کرد؛ باید بگویم مدت‌ها بود چنین سخنران بااستعدادی ندیده بودم و او واقعا از «عملیات صلح برای الجلیل» حمایت کرد». 
بگین همچنین گفته بود این سناتور که نامش بایدن بود فراتر از اسرائیل عمل می‌کرد، همچنین گفت قاطعانه هر کسی را که به دنبال حمله به کشورش باشد از میان برمی‌دارد، حتی اگر به معنای کشتن زنان و کودکان باشد.
بایدن از سال ۱۹۹۰ تاکنون با دریافت بیش از 4 میلیارد دلار کمک‌های مالی از گروه‌های حامی اسرائیل، بزرگ‌ترین دریافت‌کننده این کمک‌ها بوده و مبالغی که او دریافت کرده است، بسیار بیشتر از هم‌حزبی‌های دموکراتش «رابرت منندز» و «هیلاری کلینتون» است که هر یک کمتر از 2.5 میلیون‌ دلار دریافت کرده‌اند. 
وی پس از عملیات «توفان الاقصی» در ۷ اکتبر، او تمام هم‌دردی‌ خود را به نمایش گذاشت و از آن موقع از کنگره خواسته است ۱۴ میلیارد دلار کمک نظامی به رژیم صهیونیستی تخصیص دهد. در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: «آرون دیوید میلر» تحلیلگر مذاکره‌کننده و مشاور پیشین در امور خاورمیانه در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: «در میان روسای جمهوری آمریکا، تنها پیوند او با اسرائیل یا تجربه او از آن منحصربه‌فرد است. حمایت غیرعادی او تضمین‌شده است. 
موضع پیش‌فرض او تطبیق دادن است نه مقابله». این رسانه در پایان نوشت: با وجود تمایلات حمایتی بایدن نسبت به اسرائیل، برخی موارد مخالف و مقابله‌کننده‌ای نیز از جمله بقای سیاسی او در آستانه رقابت احتمالی با «دونالد ترامپ» کاندیدای حزب جمهوری‌خواه و رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در این میان مطرح است. 
طبق یک نظرسنجی که توسط روزنامه نیویورک تایمز انجام شده است، حدود سه‌چهارم واجدان شرایط برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ که در بازه سنی ۱۸ تا ۲۹ قرار دارند، عملکرد بایدن را در رسیدگی به مساله جنگ غزه 
تایید نمی‌کنند.
***
خبرگزاری فرانسه: بایدن آمریکا را منزوی‌تر کرده است
خبرگزاری فرانسه طی گزارشی نوشت: با گذشت ۳ سال از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، حمایت از اسرائیل در جنگ با حماس به وجهه بین‌المللی آمریکا آسیب‌ زده و این کشور را در عرصه بین‌المللی منزوی‌تر کرده است. این خبرگزاری افزود: در حالی که بایدن با وعده بازگرداندن وجهه بین‌المللی آمریکا به این کشور روی کار آمد اما بعد از 3‌بار وتوی توقف درگیری‌ها در غزه، در قطعنامه روز جمعه شورای امنیت تنها اجازه داد کمک‌ها به غزه ادامه یابد. این کشور حتی از متحدان نزدیک خود مانند انگلیس، فرانسه و ژاپن هم که از این قطعنامه حمایت کردند، عقب ماند و به آن رای ممتنع داد. لزلی وینجاموری، مدیر برنامه آمریکا در موسسه چتم هاوس لندن، گفت بیشتر سیاست‌گذاران اروپایی هنگامی که صحبت از آمریکا می‌شود، هنوز هم اول از همه به حمایت قوی جو بایدن از اوکراین در برابر حمله روسیه فکر می‌کنند. وی گفت آنچه در سراسر جهان رخ می‌دهد این است که آمریکا بیشتر به اسرائیلی‌ها و اوکراینی‌ها اهمیت می‌دهد و اهمیتی برای رنگین پوستان قائل نیست. مقامات دولت بایدن مدعی‌اند که پشت پرده به رژیم صهیونیستی فشار می‌آورند با این حال به رغم اجازه رژیم صهیونیستی برای باز شدن برخی گذرگاه‌ها برای انتقال کمک‌ها آنچنان که وینجاموری گفته است با افزایش تصاویر درد و رنج مردم غزه این روایت که بایدن اسرائیل را تحت فشار قرار داده کارساز نبوده است. به گفته مدیر بخش خاورمیانه موسسه افکارسنجی گالوپ، نتایج نظرسنجی از ۶ کشور عربی در ماه گذشته نشان داد فقط ۷ درصد بر این باورند که آمریکا نقش مثبتی در جنگ غزه ایفا کرده است. به گفته موسس گروه تحقیقاتی Mustakilla در عراق، تهاجم به این کشور در ۲ دهه پیش به شدت وجهه و اعتبار واشنگتن نزد کشورهای عربی را کاهش داد. وی تصدیق کرد که رسانه‌های اجتماعی صحنه‌های بدون فیلتری از غزه را به اعراب نشان داده‌اند که حکایت از سوگیری کامل واشنگتن در قبال اسرائیلی‌ها و نادیده گرفتن حق فلسطینی‌ها دارد.

 


Page Generated in 0/0062 sec