printlogo


کد خبر: 273441تاریخ: 1402/10/5 00:00
رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر صربستان از همکاری اطلاعاتی مسکو با بلگراد برای مهار شورش مخالفان خبر دادند
نجات صربستان از کودتای مخملی غرب

صربستان از یک کودتای مخملی ساخته و پرداخته غرب، شبیه آنچه 10 سال پیش در اوکراین رخ داد، جان به در برد. شامگاه یکشنبه گذشته هزاران نفر از ائتلاف اپوزیسیون «صربستان علیه خشونت» (اس‌پی‌ان) که حامی پیوستن به اتحادیه اروپایی است، در اعتراض به پیروزی حزب مترقی صرب (اس‌ان‌اس) در مقابل ساختمان پارلمان در پایتخت این کشور تجمع کردند.
اغتشاش‌کنندگان بعد از محاصره محوطه پارلمان در پارک پایونیرسکی در مرکز بلگراد به خشونت متوسل شده و از دروازه‌های محوطه گذشتند، سپس با سر دادن شعارهای «بیرون بروید» و «اینجا صربستان است» تلاش کردند با چماق و سنگ شیشه‌های در ورودی  اصلی مجلس ملی صربستان را بشکنند و وارد آن شوند که با مقاومت نیروهای پلیس ضد شورش مواجه شدند که پشت در موضع گرفته بودند. در جریان این حمله که با پرتاب مواد محترقه به داخل ساختمان همراه بود، 2 مامور پلیس زخمی شدند. 
در نهایت مهاجمان توسط پلیس متفرق شدند. این تظاهرات که رئیس‌جمهور الکساندر ووچیچ از آن تحت عنوان «انقلاب رنگی» مورد حمایت غرب یاد کرده، در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی هفته گذشته برگزار شد که با پیروزی حزب حاکم مترقی به رهبری ووچیچ به پایان رسید.
ائتلاف  مخالف اس‌پی‌ان، پس از اعتراضات ضددولتی بهار گذشته شکل گرفت که در جریان آن 2 بار 2 تیراندازی دسته جمعی رخ داد. این جنبش اعتراضی ابتدا خواستار استعفای براتیسلاو گاسیچ، وزیر کشور و الکساندر وولین، رئیس اطلاعات بود اما به سرعت هدف غایی خود برای برکناری رئیس‌جمهور ووچیچ و سپس نخست‌وزیر آنا برنابیچ و کابینه‌اش را آشکار کرد. جالب اینکه رادومیر لازوویکا، رئیس مشترک جبهه چپ سبز صربستان درست در همان حال که تظاهرات‌کنندگان در حال شکستن در و شیشه‌های ساختمان پارلمان برای  ورود به آن بودند، مدعی شد اپوزیسیون به دنبال خشونت نبوده(!) و  صرفا به دنبال دفاع از نهادهای ملی است. او به شکلی مرموز از نیروهای ژاندارمری که مقابل حمله مهاجمان ایستاده بودند خواست بگذارند مردم وارد مجلس شوند، سپس خواستار سخنرانی برای اغتشاشگران از بالکن مجلس شد!
این تظاهرات ساختاری شبیه شورش پاییزه -زمستانه 2014-2013  توسط لیبرال‌ها و نئونازی‌های مورد حمایت غرب در میدان نزاله‌ژنوستی کی‌یف، مرکز ارگ حکومتی اوکراین داشت که منجر به سقوط دولت قانونی ویکتور یانوکوویچ و آغاز عصر دولت‌های دست‌نشانده آمریکا در کی‌یف شد. ووچیچ دیروز با اشاره به حمله حامیان حزب مخالف دولت به پارلمان اعلام کرد: «هیچ انقلابی در جریان نیست. هیچ چیزی به میل آنها پیش نمی‌رود. کسانی که سوگند می‌خورند با خشونت مبارزه کنند، نشان داده‌اند اراذل واقعی هستند».
رئیس‌جمهور صربستان همچنین با استناد به گزارش‌های یک سرویس‌ اطلاعاتی خارجی، مدعی شد این توطئه از قبل به او اطلاع داده شده بود. او برنامه‌ریزی این اعتراضات را توسط قدرت‌های غربی دانست که خواهان برکناری او از سمت خود به دلیل روابط صمیمانه‌اش با روسیه و امتناع از دست کشیدن از ادعای بلگراد درباره کوزوو هستند. نخست‌وزیر صربستان نیز وقایع یکشنبه شب محوطه پارلمان را «شورش‌های برنامه‌ریزی‌شده» خوانده و  از سرویس‌های امنیتی روسیه به خاطر هشدار قبلی به بلگراد در این مورد تشکر کرد. خانم آنا برنابیچ در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: «احساس می‌کنم مهم است بویژه امشب از صربستان دفاع کنیم و از سرویس‌های امنیتی روسیه که این اطلاعات را در اختیار داشتند و با ما به اشتراک گذاشتند، تشکر کنیم».
 او به این نکته اشاره کرد که تشکر از روسیه بابت همکاری امنیتی با صربستان احتمالا  به مذاق غربی‌ها خوش نخواهد آمد. او ادامه داد: «زمانی که این اطلاعات (هشدار مسکو) را با دیگران (کشورهای اتحادیه اروپایی) به اشتراک گذاشتیم، گفتند اینها اطلاعات نادرست روسیه است که اخبار جعلی منتشر می‌کند».
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز این رخدادها را تلاش‌ مجموعه غرب برای متزلزل کردن وضعیت در صربستان با استفاده از روش‌های کودتای میدان (در اوکراین) توصیف کرد و خواستار احترام به قانون اساسی این کشور شد. کودتای مخملی مورد حمایت غرب در فاصله تنها یک ماه بعد از توافق اولیه دولت ووچیچ برای برگزاری مانور نظامی مشترک با نیروهای ناتو رخ می‌دهد و احتمالا به تیره‌تر شدن روابط بلگراد با ناتو، اتحادیه اروپایی و ایالات متحده منجر خواهد شد.

Page Generated in 0/0061 sec