printlogo


کد خبر: 273539تاریخ: 1402/10/7 00:00
فال دانش‌آموزی

بر عقل و دانش او خندند مرغ و ماهی
باز ار چه گاه گاهی بر سر نهد کلاهی
 
ای صاحب فال!
هر میزان از فالت را توانستی بفهمی، همان کلاهی که گه‌گاه روی سرت می‌گذاری را بردار و بالا بینداز! هر چند با این وضعیت درس خواندنت، بعید می‌دانم یک بار هم از روی بیت شعر خوانده باشی و مستقیم به قسمت فال آمده‌ای و احتمالا انتظار داری خبر خوشی بشنوی و وصال یار را هم مژده بگیری. زکّی! این سری از این خبرا نیست. هرچند با این وضعیت درس خواندن و نمره آوردنت، انتظاری هم ازت ندارم و لازم نیست خرق عادت کنی و برای من کلاس بگذاری.
ای صاحب فال!
شنیده‌ام که گل کاشتید! و با کمک دیگر دانش‌آموزان، میانگین نمره‌های کشوری را به ۸ و ۹ رسانده‌اید. دیگران فکر می‌کنند از این مسأله ناراحت هستی و غصه می‌خوری که ای کاش بیشتر درس خوانده بودی و نمره بهتری می‌گرفتی ولی من می‌دانم که به هیچ وجه برایت مهم نیست! بس که دغدغه‌مندی!! در عجبم از کسانی که انتظارشان را از آموزش مجازی بالا برده بودند و منتظر نتایج درخشان امتحانات بودند. وقتی بیست و چهاری سرت را توی گوشی فروبردی و در حالی که آماده شلیک نهایی کال آف دیوتی هستی و در همان حال پدر و مادرت هم توی دل‌شان قربون صدقه بچه درس‌خوان‌شان می‌روند، معلوم است سوالات مفهومی امتحانات برایت با سوالات آزمون سطح سه زبان چینی تفاوتی نخواهد داشت.
این همه صبح‌ها به زور از خواب پا می‌شدی و کیف و کتاب را عین خر‌خوان‌ها با خود خرکش کرده و راهی مدرسه می‌شدی، اگر هر روز نیم صفحه از کتاب‌هایت را یک نگاه هم انداخته بودی، به این فضاحت نمی‌افتادی.
 قبلنا شب امتحان محض پاس شدن، یه درسی می‌خواندند، تو آن را هم به بهانه اینکه عادت دارم سر سفره و هنگام درآوردن تیغ‌های ماهی سفید و پخش آهنگ درس بخوانم، پیچاندی. امتحانات ترم اول هم که فدای تلاقی با مسابقات ال‌کلاسیکو شد. بدان و آگاه باش اگر نصف وقتی که برای بررسی صحنه پنالتی بازی صرف کردی را برای خواندن درس گذاشته بودی، لااقل سوال پنجم امتحان برایت شبیه ماهی پوست کنده نمی‌خندید و تو هم آن را عین بز نگاه نمی‌کردی. در ضمن پنالتی و تصمیم داور صحیح بود.
ای صاحب فال! 
قبل از هر اقدامی، دوربین‌های مدار بسته اطراف را چک کن و سعی کن عواقب کارهایت را بپذیری! رد شدن در امتحان نتیجه اعمال خودت است. چه کار به معلم بخت برگشته‌ات داری. تو پول پنچری و خط افتادن ماشینش را می‌دهی؟ حالا اینکه 5/9 را ۱۰ نداده، باید امنیتش به خطر بیفتد؟
ای صاحب فال! درس بخوان.

Page Generated in 0/0058 sec