printlogo


کد خبر: 273542تاریخ: 1402/10/7 00:00
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: معلمان متناسب با فعالیت‌های خود ارتقای رتبه می‌گیرند
رتبه‌بندی معلمان همانند اساتید دانشگاه
وزارت آموزش و پرورش امسال بیش از ۷۰ هزار معلم و مربی پرورشی را جذب می‌کند

گروه اجتماعی: هدف از قانون جدید رتبه‌بندی معلمان این است که جایگاه فرهنگیان بر مبنای عملکرد، لیاقت، شایستگی و شاخص‌های تعیین شده مشخص ‌شود.  طبق آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی، معلمان هر سال ارزیابی خواهند شد، در حالی که در آیین‌نامه قبلی، معلمان فقط برای ارتقای رتبه هر 4 سال یک بار ارزیابی می‌شدند. در آیین‌نامه جدید پیشنهاد شده در فاصله این 4 سال هم ارزیابی‌ها انجام و هم هر سال با ارزشیابی‌هایی، عملکرد معلمان سنجیده شود. این کار برای آن انجام می‌شود که معلمان برای ارتقای رتبه خود انگیزه بیشتری داشته باشند. طبق اظهارات علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، در واقع در بین این ۴ سال و در مسیر ارتقای مرتبه معلمان، بررسی و ارزیابی برای اعطای «پایه» به معلمان در نظر گرفته شده است تا فرآیند رتبه‌بندی معلمان شبیه اساتید دانشگاه‌ها شود. در حال حاضر برای مثال «استاد تمام» بودن، یک مرتبه علمی برای اساتید دانشگاه است اما همین اساتید دارای پایه علمی نیز هستند، یعنی هر سال به اساتید دانشگاه یک پایه علمی تعلق می‌گیرد، البته پایه‌های تشویقی مختلفی هم در حوزه‌های مختلف وجود دارد که به این رتبه اضافه می‌شود اما به طور کلی اساتید دانشگاه هر 4 سال یک بار رتبه می‌گیرند اما هر سال پایه علمی به آنها تعلق می‌گیرد. در آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان نیز این پیشنهاد ارائه شده که ارزیابی برای ارتقای رتبه معلمان همانند قبل هر 4 سال یک بار انجام شود اما علاوه بر آن، معلمان همانند اساتید دانشگاه هر سال ارزیابی شوند و پایه علمی به آنها تعلق گیرد.
این در حالی است که دیروز معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌و‌پرورش در نشست خبری با اشاره به اینکه اگر معلمان بخواهند مسیر رشد خود را بدانند باید آیین‌نامه رتبه‌بندی را مدنظر قرار دهند و آن را حفظ باشند، چون رتبه‌بندی فعالیت‌های معلم را در حوزه آموزش و پژوهش مشخص می‌کند، گفت: تمرکز آیین‌نامه مسیر ارتقای رشد معلمی که ناظر به آموزش ضمن خدمت معلمان است،  در دانشگاه فرهنگیان و رجایی خواهد بود و معلمان باید آن را مبنای عمل خود قرار دهند و دیگر با معلم شبیه کارمند رفتار نمی‌شود و معلمان همانند اساتید دانشگاه هستند که باید فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی خود را احصا و برای ارتقای خود تلاش کنند.
علی فرهادی با اشاره به اینکه ممکن است در دانشگاه یک فرد با رتبه استادیار هیات علمی دانشگاه شود و به عنوان استادیار هم بازنشسته شود و ارتقا نیابد، متذکر شد: با این حال اساتید سالانه یک بار پایه ترفیع می‌گیرند که ناظر به فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی است؛ رتبه‌بندی معلمان نیز اینگونه است؛ چه بسا ۲ معلم با رتبه مشابه آغاز به کار کنند اما با شرایط مشابه ارتقا نیابند و به تناسب فعالیتی که انجام می‌دهند، ارتقا می‌یابند. فرهادی تأکید کرد: در رتبه‌بندی معلمان، افراد بر اساس فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند ارتقا می‌یابند و نه براساس سنوات خدمت. رتبه‌بندی اولیه، معترضانی داشت اما آغاز کار بود و در ادامه اینگونه نیست که یک‌باره تعداد زیادی از معلمان را بررسی کنیم. هر فردی که وارد آموزش‌و‌پرورش می‌شود مبتنی بر آیین‌نامه رتبه‌بندی بر اساس فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و افتخاراتی که یک معلم می‌تواند کسب کند، ارتقا خواهد یافت. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به اینکه آیین‌نامه ارتقای اساتید دانشگاه هر سال بهبود می‌یابد، گفت: آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان هم باید فرصت بهبود داشته باشد، آن هم بر اساس شرایطی که در آموزش‌و‌پرورش ایجاد می‌شود؛ از جمله تغییر کتاب‌های درسی، تکنولوژی‌های روز و.... 
وی با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش به سمت پیچیده شدن مسائل حرکت می‌کند، افزود: در گذشته نگران آسیب‌های فضای مجازی نبودیم اما امروز از این بابت نگران هستیم، شبکه دانش‌آموزی شاد باید به جذابیت لازم برسد تا اولویت نخست دانش‌آموزان باشد، همچنین نیاز است در حوزه فضای مجازی به سمت قانون‌گذاری‌هایی برویم که دانش‌آموزان از آسیب مصون باشند و از تغییرات تکنولوژی هم جا نمانند. سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه طبق رتبه‌بندی، معلمان مشابه اساتید دانشگاه هستند و بابت فعالیت خود ارتقا می‌گیرند نه سنوات خدمت گفت: بیش از ۷۰ هزار مربی پرورشی، مراقب سلامت و معلم تربیت بدنی استخدام می‎‌شوند. فرهادی در نشست خبری با رسانه‌ها درباره استخدام مربی امور تربیتی، مشاور و مربی بهداشت عنوان کرد: امور تربیتی بسیار مهم است و هم‌اکنون در حوزه امور تربیتی، تربیت‌بدنی، مشاوره و سلامت به تقویت مدارس نیاز داریم. در آزمون استخدامی امسال که جزئیات آن بزودی اطلاع‌رسانی خواهد شد، در کنار جذب معلم تعداد قابل توجهی مربی امور تربیتی، مشاور، مربی تربیت‌بدنی و مراقب سلامت جذب خواهیم کرد، چون معتقدیم اهمیت امور تربیتی بیشتر از آموزش است و دانش‌آموز باید امور تربیتی، دینی، سبک زندگی اسلامی، مشاوره دقیق، تفکر خلاق، مهارت سالم زندگی کردن، همکاری و کار جمعی را در بستر آموزش غیررسمی یعنی اردو و مسابقات فرهنگی فرا بگیرد.
* باز هم مدارس سمپاد نسبت به مدارس دولتی عادی در اولویت بیشتر قرار گرفتند!
وی با اشاره به اینکه بزودی تمام مدارس شبانه‌روزی و سمپاد (استعدادهای درخشان) به مربی امور تربیتی، مشاور، مربی تربیت‌بدنی و سلامت مجهز خواهند شد و امسال از طریق ماده 28 بیش از 70 هزار معلم و مربی پرورشی جذب خواهیم کرد، گفت: در وزارت آموزش‌و‌پرورش به دنبال شایسته‌گزینی هستیم. معلمی صرفا یک شغل نیست، بلکه علاقه و مهارت است که با سرمایه انسانی کشور در ارتباط است و در انتخاب معلم اصل بر این است که از طریق دانشگاه فرهنگیان و رجایی نیرو جذب کنیم و تلاش این است در شرایط اضطرار از طریق ماده 28 معلم استخدام کنیم.
* نبود نگاه به آینده در سال 93 و شکل‌گیری کمبود معلم
فرهادی با اشاره به اینکه برای 5 سال آینده نگاه‌مان به نیروی انسانی، تعداد مدارس و پراکندگی آنها در سطح کشور باید بسیار هوشمندانه باشد، افزود: اگر سال 93 این نگاه وجود داشت، آموزش‌و‌پرورش از  سال 98 به بعد شاهد ناترازی 100 هزار نیروی انسانی در آغاز سال تحصیلی نبود. وی افزود: اگر می‌خواهیم ناترازی نیرو به دولت بعد منتقل نشود، باید دانشگاه فرهنگیان سالانه 25 تا 30 هزار نفر جذب دانشجومعلم داشته باشد و پذیرش دانشجویان فنی در دانشگاه شهید رجایی افزایش یابد.
* کاهش نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی آدرس غلط است!
سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به موضوع نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی تصریح کرد: دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی دارند اما باید دقت کنیم دچار یک آدرس غلط و ادراک نادرست نشویم؛ آن هم اینکه معدل دانش‌‌آموزان کاهش یافته است؛ اینگونه نیست، آزمون واقعی‌تر شده است. در گذشته مدارس از دانش‌آموزان امتحان می‌گرفتند اما دانش‌آموزی که برای امتحانات نهایی آماده می‌شود باید محتوای درسی را عمیق‌تر بیاموزد، از حافظه‌محوری فاصله بگیرد، تفکر انتزاعی را تقویت کند و مهارت مطالعه را بیشتر بیاموزد. در گذشته که امتحانات توسط معلم ‌دانش‌آموزان گرفته می‌شد، آنها با طراحی سوال معلم آشنا بودند اما در امتحانات نهایی طراح سوال فرد دیگری است، بنابراین سؤالات دقیق‌تر و آزمون عمیق‌تر است.
* فعلاً استفاده از هوش مصنوعی در دستور کار نیست
فرهادی درباره استفاده از هوش مصنوعی در امتحانات نهایی متذکر شد هوش مصنوعی قطعا یکی از اتفاقات آینده تکنولوژی و یک ابزار است، برای برگزاری امتحانات از بهترین و ایمن‌ترین ابزارها استفاده خواهیم کرد اما در حال حاضر استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی سوالات و تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی در دستور کار نیست البته در آینده تکنولوژی هر اتفاقی ممکن است، رخ دهد.

Page Generated in 0/0059 sec