printlogo


کد خبر: 273555تاریخ: 1402/10/7 00:00
امیرعبداللهیان در سفر به ارمنستان با نخست‌وزیر و وزیرخارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد
چشم‌انداز تجارت 3 میلیارد دلاری

گروه سیاسی: وزیر خارجه ارمنستان در تشریح نتایج مذاکرات با حسین امیرعبداللهیان گفت: توافق کردیم حجم مبادلات تجاری خود را تا سقف یک میلیارد دلار افزایش دهیم و سپس آن را به سالانه ۳ میلیارد دلار برسانیم.
وزیر امور خارجه کشورمان ظهر روز گذشته وارد ایروان شد و با حضور در مقر نخست‌وزیری ارمنستان با نیکول پاشینیان دیدار کرد. پیش از این دیدار هم، امیرعبداللهیان با آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان دیدار کرده بود.
آرارات میرزویان در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان با اشاره به گفت‌وگوها و دستاوردهای خوبی که به دست آمده، اظهار داشت: در این دیدار روابط دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، حمل‌و‌نقل و سایر موضوعات مورد بررسی قرار گرفت. وی تصریح کرد: در گفت‌وگوهای امروز توافق کردیم حجم مبادلات تجاری خود را تا سقف یک میلیارد دلار افزایش دهیم و سپس سالانه آن را به ۳ میلیارد برسانیم. میرزویان یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در دیدار وزرای خارجه ۲ کشور را تهاتر گاز و برق دانست و اضافه کرد: یقین داریم که در نتیجه همکاری‌های مشترک، قراردادی برای ایجاد خط انتقال برق خواهیم داشت. وزیر خارجه ارمنستان یادآور شد: در دیدارهای امروز بر ایجاد پروژه‌های زیرساختی، کریدور شمال - جنوب و خلیج‌فارس و دریای سیاه با مشارکت اقتصادی ۲ کشور تاکید شد.
وزیر خارجه ارمنستان درباره نقش و مشارکت ایران در حل چالش‌های منطقه‌ای، گفت: برای من خوشایند است که بر نقش‌آفرینی ایران تاکید کنم. این نقش‌آفرینی وجود داشته و بارها پیام‌ها و رویکردهای صریح ایران را درباره برقراری صلح و ثبات در منطقه شنیدیم که اینها بهترین کاری است که می‌توان در مسیر روند صلح انجام داد. میرزویان تأکید کرد: فرصت دیدارهای مختلف بین مقامات ۲ کشور وجود دارد و ایران می‌تواند در اصول قاطعانه و صلح‌طلبانه خود بزرگ‌ترین سهم را در این پروسه ایفا کند.
حسین امیرعبداللهیان نیز ضمن تبریک سال جدید میلادی و ولادت حضرت مسیح(ع) گفت: گفت‌وگوهای خوبی با آقای میرزویان داشتم. همچنین دیدار با اهمیتی با آقای پاشینیان داشتیم. همکاری‌های ۲ کشور مورد بررسی قرار گرفت. درباره صلح و ثبات در قفقاز جنوبی گفت‌وگو و بر نقش جمهوری اسلامی ایران در این ثبات تاکید شد. وی تأکید کرد: ایران از تمامیت ارضی ارمنستان حمایت می‌کند. ایران همواره روابط خوبی داشته و این روابط را هر روز نیرومندتر حفظ خواهیم کرد. ما درباره عمق‌بخشی به روابط اتفاق نظر داشتیم. وزیر امور خارجه کشورمان با قدردانی از موافقت ارمنستان برای ایجاد کنسولگری در قاپان گفت: افتتاح این کنسولگری توانست به ایرانیان خدمات خوبی ارائه دهد. وی در ادامه از موافقت ایران با افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز در هفته‌های آغازین سال میلادی جدید خبر داد و گفت: امیدوارم با حضور همتای ارمنستانی شاهد گشایش این کنسولگری باشیم. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی رئیس‌جمهور کشورمان با نخست‌وزیر ارمنستان تصریح کرد: توافقات خوبی در این تماس‌های تلفنی انجام شد. ما در ۲ کشور به توافقات پایبند هستیم تا آنها را عملیاتی کنیم و مردم ۲ کشور در همه زمینه‌ها حاصل آن را مشاهده کنند. امیرعبداللهیان با بیان اینکه از صلح پایدار در منطقه حمایت می‌کنیم،  اضافه کرد: در راستای تقویت کریدور شمال به جنوب، از ابتکار عمل ارمنستان مبنی بر ایجاد چهارراه صلح استقبال می‌کنیم و رویکرد ما تقویت کریدور شمال به جنوب است.  وزیر امور خارجه تأکید کرد: صلح ‌و ثبات در قفقاز جنوبی بدون دخالت بیگانگان و حمایت‌کنندگان منطقه‌ای مورد تاکید ما است.

Page Generated in 0/0055 sec