printlogo


کد خبر: 273577تاریخ: 1402/10/9 00:00
ایجاد بازار سیاه به موقعیت قربانی آسیب جدی وارد می‌کند
لزوم برخورد قاطع خوانند‌گان با ایجاد فضای غیرواقعی

علیرضا قربانی از جمله خوانندگانی است که علاوه بر تکنیک بسیار خوب و دانش روزآمدش در حوزه موسیقی و خوانندگی، توانسته با انتخاب‌های درست، جایگاه خود را به عنوان یک خواننده و موسیقیدان جدی تثبیت کند و حتی به گمان بعضی حرفه‌ای‌های موسیقی، از همایون شجریان هم جایگاه بالاتری کسب کرده است. او این جایگاه را به واسطه پرهیز از انتخاب‌های سطحی، اجراهای کم‌نقص و مراودات و ارتباطات درست کسب کرده است.  اما حالا مدتی است او ناخواسته در فضایی قرار گرفته که می‌تواند هم محبوبیت عمومی او را دستخوش چالش جدی کند و هم  مانع ارتقای جایگاه او نزد مخاطبان خاصش  شود. ماجرا از این قرار است که حدود یک سال است بخشی از گروه او که تبلیغات و ارتباطات و فروش بلیت را مدیریت می‌کند، ناخواسته و احتمالا به صورت غیرعمد موجب ایجاد شرایطی می‌شود که در آن فضای بازار سیاه فروش بلیت‌ شکل می‌گیرد و قیمت بلیت در این فضا چند برابر می‌شود. ظاهر ماجرا این است که لابد محبوبیت این خواننده بالاست و این بالا بودن شهرت و محبوبیت موجب شکل گرفتن این فضا می‌شود. طبیعی هم هست که در این شرایط بلیت کنسرت او به سرعت فروش رود و کار به بازار سیاه بکشد و ... یعنی بلیت‌ها به سرعت تمام می‌شود و از آن پس بلیت‌هایی که باید برای مثال 700 هزار تومان باشد، توسط دلال‌ها به قیمت 7 تا 8 میلیون تومان فروخته می‌شود. شاید برای‌تان سوال باشد که این موضوع چه ارتباطی با قربانی دارد و اساسا او در این ماجرا دخیل نیست. 
حتما با توجه به شخصیت و متانت هنرمندی مانند قربانی او هیچ‌گاه وارد چنین فضایی نمی‌شود اما این را نمی‌شود منکر شد که او به صورتی جدی و صریح مانع بروز این اتفاق نشود، هیچ‌کس نمی‌تواند فضای به وجود آمده را کنترل کند. 
بسیاری از خوانندگان بوده‌اند که چون نمی‌خواسته‌اند فشار مضاعفی به مخاطبان‌شان وارد شود وقتی دیده‌اند کار به بازار سیاه بلیت کشیده و مردم ناگزیر شده‌اند چندین برابر قیمت بلیت را پرداخت کنند، حتی تا پای تعطیل کردن کنسرت هم رفته‌اند. طبیعی است مخاطب هم این تقلا را می‌بیند و از این پس حتی در صورت وجود بنیه مالی بالا از بازار سیاه بلیت نمی‌خرد.  حالا کنسرت‌های زمستانی علیرضا قربانی دارد شروع می‌شود و خبر رسیده دوباره به سرعت تمام بلیت‌ها فروش رفته و هر کسی بخواهد به کنسرت او برود ناگزیر است هر بلیت را به قیمت بالای 7 میلیون تومان خریداری کند. کنسرت زمستانی علیرضا قربانی با اجرای ۱۳ قطعه ۷ تا ۲۲ دی برگزار می‌شود و قربانی قرار است «عروج» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر ابوسعید ابوالخیر، «پریشانی» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر احمد امیرخلیلی، «پل» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر احمد امیرخلیلی، «بوی گیسو» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر واقف لاهوری، «گفت‌وگو» (دیوار) به آهنگسازی سیاوش ولی‌پور و شعر حسین منزوی، «عشق آسان ندارد» به آهنگسازی ستار اورکی و شعر اهورا ایمان، قطعه «بی‌کلام» در شوشتری به آهنگسازی حسام ناصری را در این کنسرت اجرا کند. همچنین «در زلف تو آویزم» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر امیرخسرو دهلوی، «عاشقانه نیست» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر اهورا ایمان، «زلف سیه» با شعر و آهنگسازی غلامحسین مین‌باشیان، «چشم‌هایش» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر شهریار، «مرا ببخش» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر حسین غیاثی و «روزگار غریب» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر احمد شاملو و حمید خلف‌بیگی از دیگر قطعات این کنسرت به شمار می‌آید.

Page Generated in 0/0055 sec