printlogo


کد خبر: 273607تاریخ: 1402/10/9 00:00
نفتالی بنت: ایران از همه طرف اسرائیل را محاصره کرده و به ما ضربه می‌زند؛ استراتژی باید ضربه مستقیم به ایران باشد
نقشه موش‌ها برای ایران
* چرا رژیم صهیونیستی دنبال وارد کردن ایران و آمریکا به جنگ مستقیم است/ * حمله پهپادی یکی از گروه‌های مقاومت عراق به جولان اشغالی

گروه بین‌الملل: سران رژیم صهیونیستی که همچنان در بیم و وحشت پاسخ ایران به ترور فرمانده ارشد خود در سوریه هستند، دست به یک جنگ روانی علیه تهران زده‌اند. رژیم صهیونیستی که 84 روز جهنمی را از 7 اکتبر به این سو سپری کرده، تلاش خود را برای کشاندن بحران به بیرون از مرزهای فلسطین اشغالی شدت بخشیده است. 
اقدام تل‌آویو در ترور و به شهادت رساندن یک مقام نظامی ایران در سوریه به صورت علنی و آشکار، نه از سر‌قدرت این رژیم و احیای بازدارندگی ازدست‌رفته، بلکه با هدف تحریک ایران و سوق دادن تهران به سوی اقدامی اشتباه که ناشی از سوء‌محاسبه باشد، صورت گرفت. 
در چنین فضایی نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در مواضع تازه خود ابعاد این راهبرد تاکتیکی صهیونیست‌ها را مشخص کرد. نفتالی بنت در یک توییت و یادداشتی که در وال استریت ژورنال منتشر کرد، اظهار داشت، ایران باید بهای اقدامات خود را به‌طور مستقیم بپردازد. البته هسته مرکزی ایده‌های این مقام صهیونیست بر این شکل می‌گیرد که ایالات متحده و متحدان اسرائیل باید رهبری اقدامات مستقیم علیه ایران را بر عهده بگیرند. نفتالی بنت بعد از همه لفاظی‌ها و تهدیدهای آشکار علیه ایران گفت اسرائیل به تنهایی نمی‌تواند علیه ایران کاری از پیش ببرد. 
بنت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: 30 سال است اسرائیل در دام ایران افتاده است. این مقام صهیونیست گفت: «استراتژی ایران هوشمندانه و ساده است: با تسلیحاتی که اطراف اسرائیل مستقر کرده اسرائیل را از همه طرف محاصره کرده است. سال‌هاست که ما مبارزان خود را برای جنگ در شجاعیه علیه حماس، در جبالیا علیه جهاد اسلامی، در مارون‌الرأس علیه حزب‌الله می‌فرستیم. حتی حوثی‌های یمن به خود اجازه حمله به اسرائیل را می‌دهند. بیایید واضح بگوییم: ایران در حال جنگی همه‌جانبه علیه اسرائیل است و از همه جهت به ما ضربه می‌زند». نفتالی بنت ادامه داد: «علاوه بر این، چون ایران احساس مصونیت می‌کند، بدون ترمز در حال پیشرفت است و اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند و اکنون در آستانه ساخت بمب اتم قرار گرفته است. من به عنوان نخست‌وزیر سران ارتش، موساد و شاباک را دعوت کردم و به آنها توضیح دادم که می‌خواهم تمرکز را به خود ایران معطوف کنم که شروع به پرداخت تاوان کند. این کاری است که ما انجام دادیم. این باید ابراستراتژی اسرائیل باشد. ما باید ایالات متحده و سایر متحدان خود را برای رسیدن به هدف اصلی مهار کنیم: سرنگونی رژیم ایران». نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی همچنین در یادداشتی که در روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» منتشر کرد، اعتراف کرد در دوران نخست‌وزیری وی، اسرائیل در فوریه ۲۰۲۲ به یک کارخانه تولید پهپاد در استان کرمانشاه حمله کرد. او به صورت ضمنی تایید کرد ترور یک افسر ارشد سپاه پاسداران حسن صیادخدایی در خاک تهران در اردیبهشت همان سال نیز توسط موساد اجرا شد. نفتالی بنت همچنین در این یادداشت نوشت: «به عنوان نخست‌وزیر، تصمیمی درباره ایران گرفتم. من به نیروهای امنیتی اسرائیل دستور دادم تهران را مجبور به پرداخت هزینه اقدامات خود به دلیل حمایت از شبه‌نظامیان ضد اسرائیلی کند. او در ادامه اظهارات ضد ایرانی‌اش می‌افزاید: «رژیم ایران در مرکز بیشتر مشکلات خاورمیانه قرار دارد. به طور غیرقابل توضیح، تقریباً هیچ‌کس متوجه این مساله نمی‌شود. در ۴۵ سال گذشته، این رژیم منبع جنگ، ترور و رنج بی‌پایان در سراسر جهان بوده است. امپراتوری ایران باید سرنگون شود». 
نخست‌وزیر سابق اسرائیل می‌نویسد: اواخر دهه 1980، ایران یک استراتژی ساده و در عین حال درخشان را در پیش گرفت: راه‌اندازی نیروهای نیابتی در سراسر خاورمیانه. ایران این طرح را بخوبی اجرا کرد. جنگ مستقیم کمی بین ایران و اسرائیل در حال وقوع است. در عوض ایران دائماً از طریق نیروهای نیابتی خود در مناطقی مانند لبنان، سوریه، عراق، غزه و یمن به اسرائیل حمله می‌کند. 
این مقام صهیونیست مدعی شد: وقتی ژوئن 2021 نخست‌وزیر شدم، تصمیم گرفتم این را تغییر دهم. من به 3 رئیس امنیتی خود - سران نیروهای دفاعی اسرائیل، موساد و شین بت - گفتم هدف من اجتناب از درگیری‌های محلی با حزب‌الله و حماس، در صورت امکان منطقی است. در عوض، منابع امنیت قومی اسرائیل باید بر تضعیف دشمن اصلی ما - ایران - متمرکز شود. بنت می‌نویسد: راه‌های زیادی برای تضعیف ایران وجود دارد: تقویت اپوزیسیون داخلی، اطمینان از تداوم اینترنت هنگام شورش‌ها علیه رژیم، تقویت دشمنان آن، افزایش تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی. نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد: اما اسرائیل نمی‌تواند و نباید به تنهایی این کار را انجام دهد. ایالات متحده باید این تلاش‌ها را رهبری کند. این نیازی به یک جنگ تمام‌عیار ندارد، همان‌طور که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ناشی از جنگ تمام‌عیار نبود. در عوض، اتحاد جماهیر شوروی از پوسیدگی داخلی همراه با فشار خارجی اعمال‌شده توسط ایالات متحده فروپاشید. 
اظهارات بنت از چند جنبه قابل بررسی است. در وهله اول، همان‌گونه که از گفته‌های بنت پیداست صهیونیست‌ها معادله فعلی در مقابل ایران را علیه خود می‌دانند. ایران به صورت مستقیم وارد جنگ نشده اما رژیم اشغالگر در داخل مرزهای فلسطین اشغالی در چند جبهه مشغول جنگ است. در عین حال این نیز واقعیت دارد که رژیم صهیونیستی از هرگونه رویارویی مستقیم با ایران اجتناب می‌کند و راهبرد آنها کشاندن پای آمریکا و نیروهای فرامنطقه‌ای به منازعه‌ای است که با تهران ایجاد می‌شود. بنت و دیگر سران صهیونیست بخوبی می‌دانند درگیری مستقیم اسرائیل با ایران بدون دخالت آمریکا شاید این رژیم را به چند دهه قبل و پیش از سال 1948 برگرداند. این اظهارات همچنین مهر باطل بر ادعاهای توخالی و خارج از واقعیت سال‌های گذشته سران این رژیم درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌زند. مقامات اسرائیلی بارها گفته‌اند اگر لازم باشد بدون هماهنگی با آمریکا، به طور مستقیم به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله خواهند کرد. جنبه دوم، به راهبرد قدیمی تل‌آویو که به «دکترین بن گوریون» مشهور است بازمی‌گردد. طبق این راهبرد، عملیات نظامی اسرائیل باید از 2 فاکتور پیروی کند؛ اول عملیات برق‌آسا و غافلگیرانه علیه دشمن و دوم هدایت بحران به خارج از فلسطین اشغالی. در عملیات توفان الاقصی این عناصر کاملا برعکس شد و علیه رژیم صهیونیستی به کار رفت. بر این اساس فرسایشی شدن هر جنگی بنیان‌های اسرائیل را متزلزل خواهد کرد. در مرحله بعدی نیز استراتژی محور مقاومت در 84 روز اخیر حفظ و تثبیت بحران در داخل سرزمین‌های اشغالی و بستن راه‌های تل‌آویو در کشاندن جنگ به خارج از مرزهای اشغالی فلسطین بوده است. به همین خاطر بنت در شبکه اجتماعی خود می‌نویسد راهبرد ایران، اسرائیل را خسته کرده است. جنبه سوم آرایش منطقه‌ای است که پس از توفان الاقصی و پیش از آن در جریان خلاء استراتژیک بعد از خروج آمریکا از افغانستان شکل گرفته است. این تحولات رژیم صهیونیستی را در تنگنای راهبردی قرار داده و ابتکار عمل را از دستان رژیم خارج کرده است. اقداماتی نظیر پرونده عادی‌سازی با اعراب هم نتوانسته است از این روند جلوگیری کند. 
آخر اینکه مواضع نفتالی بنت و سران این رژیم حواس تهران را از آنچه باید انجام دهد پرت نخواهد کرد. ایران از طریق کانال نظامی طبق گفته سخنگوی وزارت دفاع تصریح کرد اسرائیل تاوان حمله تروریستی خود در سوریه را خواهد داد و ایران در زمان و مکان خود، به‌گونه‌ای که اهداف رژیم صهیونیستی از این ترور را محقق نکند، انتقام خون پاک شهید موسوی را خواهد گرفت.

Page Generated in 0/0062 sec