printlogo


کد خبر: 273615تاریخ: 1402/10/9 00:00
چرا آمریکا از تشکیل ائتلاف در دریای سرخ عاجز مانده است؟
جهانی که در آن جیبوتی هم به آمریکا نه می‌گوید!

انقلابیون یمن ۲ ماه و نیم پیش که نخستین مداخله‌های ضداسرائیلی را در دریای سرخ آغاز کردند، می‌خواستند افسار وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی در غزه را بکشند اما حالا آنها عملا پا روی گلوی آمریکا گذاشته‌اند.
روزنامه وال‌استریت ژورنال، وضعیت فعلی را با تیتر «چالش بزرگ آمریکا» مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس یک سند محرمانه پنتاگون که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد حملات دریایی، هوایی و پهپادی ارتش یمن در نیمه اول ماه دسامبر نه تنها از محدوده تنگه باب‌المندب فراتر رفته، بلکه با 8 مورد نسبت به مدت مشابه ماه قبل میلادی، 2.5 برابر افزایش داشته است.
سه‌شنبه گذشته بود که آژانس امنیت دریایی بریتانیا از شنیده شدن صدای چند انفجار و مشاهده چند موشک‌ در نزدیکی یک کشتی در حال عبور از دریای سرخ در محدوده بندر حدیده یمن خبر داد.
همان روز ژنرال یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن در بیانیه‌ای که به طور زنده از تلویزیون المسیره پخش شد مسؤولیت حملات جدید به یک کشتی تجاری در دریای سرخ و بندر اسرائیلی ایلات را بر عهده گرفت و گفت: «نیروهای دریایی ما با موشک‌های دریایی علیه کشتی تجاری به نام MSC UNITED عملیات نظامی انجام دادند. حمله پس از آن رخ داد که خدمه کشتی ۳ بار از پاسخگویی به تماس‌های نیروهای دریایی ما خودداری کردند و پیام‌های هشدار مکرر ما را نادیده گرفتند».
پنجشنبه گذشته نیز ژنرال محمد العطیفی، وزیر دفاع یمن به نیروهای نظامی منطقه‌ای نسبت به هرگونه حمایت از رژیم صهیونیستی برای تامین امنیت عبور کشتی‌های متعلق به این رژیم به بنادر جنوب فلسطین اشغالی نه فقط در دریای سرخ، بلکه حتی در آب‌های دریای عرب (اقیانوس هند) هشدار داد. 
او در حاشیه نشست اضطراری فرماندهان نظامی و امنیتی ارتش یمن در منطقه پنجم نظامی این کشور در بندر حدیده در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان سخنرانی کرد و گفت: «نیروهای مسلح یمن به دقت حرکت نیروهای نظامی آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی را در هر ۲ حوزه آبی زیر نظر دارند». سپس بار دیگر بر ارتباط تحولات نظامی اخیر در تئاتر دریایی حدفاصل دریای سرخ تا دریای عرب با آن چه بر سر مظلومان غزه می‌آید تاکید کرد و ادامه داد: «جنبش مقاومت انصارالله، دولت نجات ملی مستقر در صنعا، ملت یمن و نیروهای امنیتی تا زمان آزادی تمام سرزمین‌های اشغالی فلسطینی‌ها و ایجاد یک کشور مستقل با پایتختی قدس، بی‌دریغ در کنار فلسطینی‌ها خواهند ایستاد».
در جدیدترین تحول انصارالله اقدام به آزمایش یک موشک بالستیک ضدکشتی خود روی شناورهای مرتبط با صهیونیست‌ها در این آبراهه راهبردی بین‌المللی کرده است.
اگرچه سنتکام، فرماندهی مرکزی ارتش تروریستی آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا با ذوق‌زدگی اعلام کرده ناوگانش این موشک را رهگیری کرده‌اند اما چه کسی است که نداند ترکش‌های این عملیات ورای کشتی‌های باری اسرائیلی، اعتبار ژاندارم جهانی و اقتصاد ایالات متحده و شرکای غربی‌اش را هدف قرار می‌دهد.
نشان به آن نشان که واشنگتن ۳ هفته پس از اعلام تشکیل ائتلاف دریایی موسوم به «نگهبانان رفاه» برای جلوگیری از هدف قرار گرفتن منافع رژیم صهیونیستی در ۲ سوی تنگه باب‌المندب، هنوز نتوانسته در عمل خودی نشان دهد. دولت بایدن نه فقط با مخالفت ۳ متحد نظامی اروپایی‌اش در ناتو و مهم‌ترین متحد خود در منطقه اقیانوس آرام برای شرکت در این ائتلاف کذایی مواجه شده، بلکه حتی جیبوتی کوچک نیز همنوا با یمنی‌ها در ساحل غربی این تنگه راهبردی برای آمریکایی‌ها مخالف‌خوانی می‌کند. این را اضافه کنید به کنار کشیدن تمام کشورهای عربی که واشنگتن آنها را متحد نظامی خود در منطقه می‌خواند از این غائله، از جمله سعودی، امارات، اردن و مصر.
قدرتنمایی یمنی‌ها در دریای سرخ فقط باعث ورشکستگی اعتبار امنیتی آمریکا و ناتو نشده، بلکه بنا به گزارش‌های متعدد، زنجیره تامین اقتصادهای اول و سوم جهان یعنی ایالات متحده و اتحادیه اروپایی را نیز دچار اخلال جدی ساخته که نتیجه آن بار تورم در ایام تحویل سال نو میلادی است.
بعد از شبکه فاکس‌نیوز که هفته گذشته پیش‌بینی کرده بود موج تورم در آمریکا ناشی از افزایش قیمت نفت به خاطر بحران دریای سرخ در پیش خواهد بود، رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها هم حالا به این موضوع اعتراف می‌کنند. روزنامه واشنگتن‌پست اخیرا در تحلیلی به همزمانی اختلال کشتیرانی در دریای سرخ بر اثر حملات انتقام‌جویانه ارتش یمن با نزدیک شدن سال نوی میلادی و چینی اشاره کرده است. بر این اساس با توجه به تغییر مسیر شرکت‌های بزرگ کشتیرانی بین‌المللی از کانال سوئز به سمت دماغ امید نیک در جنوب قاره آفریقا یا کانال پاناما، امکان دارد بسیاری از کشتی‌ها نتوانند خود را قبل از تعطیلات سال نوی میلادی به بازارهای هدف برسانند که این باعث ایجاد تورم در تمام گروه‌های کالایی غیر از مواد خوراکی، مواد خام و انرژی در اروپا و آمریکای شمالی خواهد شد. علاوه بر این، با توجه به نزدیک بودن تعطیلات سال نوی چینی در ماه بهمن در صورت ادامه اختلال در آبراهه میان باب‌المندب و کانال سوئز - که  ۱۲ درصد کشتی‌های باربری جهان از آن می‌گذرند - ممکن است بسیاری از شرکت‌ها که کشتی‌های‌شان هنوز مترصد حرکت کردن برای رساندن محموله‌های خود از آسیا به نیمکره غربی هستند، نتوانند به تعهدات خود عمل کنند. 
یکی از این شرکت‌ها، مرسک غول دریانوردی دانمارکی است که هفته گذشته اعلام کرد اعزام کشتی‌های باربری کانتینری‌اش مسیر دریای سرخ را پس از مدتی وقفه از سر می‌گیرد. با این حال هنوز معلوم نیست این مسیر برای آنها امن باشد. 
این شرکت در بیانیه چهارشنبه گذشته‌اش اعزام مجدد ده‌ها فروند کشتی‌ باری‌اش به دریای سرخ و خلیج عدن را تلویحا  با تکیه بر استقرار ناوگان دریایی به اصطلاح «ائتلاف تضمین آزادی کشتیرانی در دریای سرخ» به رهبری آمریکا دانسته بود. از آن پس اما نه تنها حملات موشکی انصارالله ابعاد خطرناک‌تری پیدا کرده، بلکه انصراف 4 کشور فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و استرالیا از ائتلاف کذایی، دست بایدن را در پوست گردو گذاشته است. پس قطعا مرسک و دیگر شرکت‌های کشتیرانی نمی‌توانند روی ائتلاف آمریکایی حساب کنند و کماکان باید آفریقا را دور بزنند یا مسیر طولانی اقیانوس‌های آرام و اطلس را در پیش بگیرند. 
البته انصراف ۴ متحد مزبور آمریکا تا حد زیادی قابل پیش‌بینی بود. روزنامه نیویورک‌تایمز اوایل هفته قبل فاش ساخته بود توجیهات نظامی مقامات پنتاگون در رابطه با منافع عربستان برای حمله نکردن مستقیم به مواضع انصارالله  فقط بهانه است و نشانه سست بودن جایگاه آمریکا در دریای سرخ.
به نوشته نزدیک‌ترین روزنامه آمریکایی به دالان‌های کاخ سفید، اگرچه واشنگتن بهانه آورده که از ترس بر هم خوردن آتش‌بس میان انصارلله و سعودی، تصمیمی برای حمله به مواضع یمنی‌ها نگرفته است اما در حقیقت وحشت آمریکایی‌ها از مین‌ریزی ارتش یمن  در دریای سرخ و باب‌المندب و گسترده‌تر شدن ابعاد حملات موشکی و پهپادی آنهاست.
صحبت‌های تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا برای یمن که اخیرا از سفر به خاورمیانه به واشنگتن بازگشته، گویای ترس آمریکا از درگیری گسترده با یمنی‌هاست. او در مصاحبه‌ای درباره مذاکراتش با متحدان آمریکا در منطقه بویژه عربستان درباره امنیت دریایی و رسمیت بخشیدن به آتش‌بس با یمن گفته است: «همه به دنبال راهی برای کاستن از تنش‌ها هستند. این ایده در کار نیست که منطقه وارد یک جنگ گسترده‌تر شود، بلکه قرار است با استفاده از ابزارهای در اختیار ما حوثی‌ها تشویق به جلوگیری از رفتار بی‌محابای خود شوند».
جالب‌تر از همه اینکه موقعیت آمریکا در منطقه چنان متزلزل  شده که جیبوتی، کشوری لی‌لی‌پوتی با فقط 23 هزار کیلومتر مربع مساحت و کمی بیش از یک میلیون جمعیت در ساحل غربی تنگه باب‌المندب نیز به حضور در ائتلاف آمریکایی نه گفته است! «نه» جیبوتی کوچک وقتی بزرگ جلوه می‌کند که بدانیم این کشور در ترافیک دریایی تنگه باب‌المندب با یمن سهم مساوی دارد و علاوه بر آن میزبان چند پایگاه مهم دریایی آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و چینی است.
یک مقام ارشد دولت جیبوتی گفته است با اینکه کشورش نگران عواقب توقف تجارت دریایی در باب‌المندب برای اقتصاد این کشور مسلمان است اما باز هم از مشارکت در ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در دریای سرخ خودداری می‌کند. ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که وزیر امور خارجه جیبوتی عملا با انصار‌الله علیه اسرائیل اعلام همبستگی می‌کند و می‌گوید: «ما حملات نیروهای یمنی را محکوم نمی‌کنیم، زیرا آن را حمایت از حق فلسطینیان می‌دانیم».

Page Generated in 0/0048 sec