printlogo


کد خبر: 273617تاریخ: 1402/10/10 00:00
اخبار

در فاصله 16 روز مانده  به جشنواره تئاتر فجر
هیأت انتخاب بخش مسابقه «تئاتر دانشجویی» معرفی شد
با حکم مهدی حامدسقایان، دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، فرزاد معافی‌غفاری، علی حاج‌ملاعلی و شهرام احمدزاده به عنوان هیات انتخاب بخش مسابقه تئاتر دانشجویی این دوره از جشنواره معرفی شدند.
فرزاد معافی‌غفاری مدرس، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه سوره؛ شهرام احمدزاده نمایشنامه‌نویس و مدرس تئاتر و نویسنده نمایشنامه‌های «مکبث»، «بازگشت افتخارآمیز مردان جنگ»، «فریز مکبث فریز»، «شقه خون»، «خوب به پا می‌شود»، «مادر ترزا» و علی حاج‌ملاعلی نویسنده، کارگردان، پژوهشگر و مدرس تئاتر، انتخاب و ارزیابی آثار رسیده به بخش تئاتر دانشجویی را بر عهده گرفتند. این هیات 3 نفره ۱۳۱ اثر رسیده بخش مسابقه تئاتر دانشجویی را مورد ارزیابی و انتخاب قرار خواهند داد. چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری مهدی حامدسقایان در بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.
***
از 18 دی در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود
«اسکار» مهران مدیری آماده نمایش
مهران مدیری، کارگردان و بازیگر سینمای ایران، با «اسکار» به صحنه بازمی‌گردد. «اسکار» یک رئالیتی‌شوی چالش‌محور است که مهمانان آن، همگی از بازیگران و افراد مشهور هستند. در این برنامه، هر فرد تلاش می‌کند چالش خود را به خلاقانه‌ترین روش ممکن اجرا کند و رقابت بر سر تندیس اسکار خواهد بود. هر میهمان بر اساس نحوه انجام چالش خود، از مجری اصلی برنامه امتیاز دریافت می‌کند و بر اساس امتیازهای دریافتی، برنده تندیس اسکار مشخص می‌شود. همچنین میهمانی که کمترین امتیاز را دریافت کند، یک مسؤولیت اجتماعی بر عهده خواهد گرفت.
در این رئالیتی‌شو، مهران مدیری به‌ عنوان کارگردان هنری و مجری اصلی برنامه و نیما شعبان‌نژاد به ‌عنوان دستیار مجری اصلی حضور خواهند داشت. نخستین قسمت رئالیتی‌شو «اسکار» ۱۸ دی‌ماه منتشر می‌شود و قسمت‌های بعدی آن، هر دوشنبه قابل تماشاست.
***
همزمان با ششمین جایزه پژوهشی سال سینمای ایران برگزار می‌شود
بزرگداشت ضابطی‌جهرمی در آیین اختتامیه
همزمان با برگزاری اختتامیه ششمین جایزه سال سینمای ایران، بزرگداشت استاد احمد ضابطی‌جهرمی از مستندسازان کشورمان برگزار خواهد شد. دکتر احمد ضابطی‌جهرمی مستندساز و استاد تمام دانشگاه صداوسیما، متولد ۱۳۳۰ در جهرم است. او دانش‌آموخته کارشناسی سینما و دکترای پژوهش هنر در شاخه‌های هنرهای دراماتیک؛ گرایش سینما و تلویزیون است. تدریس، ترجمه، تالیف و پژوهش در حوزه سینما و تلویزیون، دبیری دومین جایزه پژوهش سال سینمای ایران و‌... بخشی از فعالیت‌های او بوده است. دکتر ضابطی‌جهرمی نخستین استاد سینمای ایران است که از سوی فرهنگستان هنر تجلیل شده و تالیفات او شامل ۳۵ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف سینما و بالغ بر ۱۲۵ مقاله علمی تخصصی و علمی پژوهشی است. از جمله کتاب‌های او «فیلم مستند دورگه»، «شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند»، «نظریه‌ها و گفتمان‌های سینمای مستند»، «همبستگی علم و هنر در سینمای مستند»، «زیبایی‌شناسی و تاریخ تدوین فیلم» و.‌‌.‌ است. کتاب‌های «روان‌شناسی ‌شناختی تدوین فیلم» و «همبستگی علم و هنر در سینمای مستند»، جدیدترین تالیفات این استاد است. همچنین فیلم‌های مستند ساخته او، ۱۹ جایزه از جشنواره‌های داخلی و خارجی دریافت کرده است. ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به دبیری قادر آشنا برگزار می‌شود.
***
فیلم «شهید ابراهیم هادی» ۲۲ بهمن آماده می‌شود
فیلم سینمایی شهید ابراهیم هادی با عنوان «آتش و گلستان» برای سالروز شهادت این شهید در ۲۲ بهمن آماده خواهد شد. این فیلم تفحص 7 محقق با 7 تخصص، از شهید جاویدالاثر ابراهیم هادی است. در توضیحاتی که پیش از این توسط دست‌اندرکاران این مستند منتشر شده، آمده است: «شهادت‌خوانی این 7 نفر در دل امروز فقط از طریق خانواده، یاران، همراهان، همدستان، همرزمان، هم‌نفسان و هم‌کیشان ابراهیم هادی ممکن بود. بزرگ باد نام یاران شهید که جوانمردانه با ما همراه شدند. سلام و صلوات بر شهیدان و سلام و صلوات بر رزمندگان. بلند باد روح مریم کاظم‌زاده، حسین جهانبخش و راوی بی‌تکرار جنگ، سیدابوالفضل کاظمی و روح مادر، پدر و برادر شهید ابراهیم هادی». عوامل این مستند سینمایی عبارتند از کارگردان: علی رویین‌تن، نورپردازی و تصویربرداری: مجید یادگاری، احمد آقاجانلو، صدابردار: سیداحسان مولایی، پیام احمدی، مشاور رسانه‌ای: محمدتاجیک با حضور همرزمان، هم‌ورزان، هم‌نفسان، هم‌سنگران، همراهان، هم‌محل‌ها ‌و هم‌خونان شهید جاویدالاثر پهلوان ابراهیم هادی. همچنین روایتگران به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: سعیدالله بداشتی، محمدرضا انصاری، تیما تقی‌زاده، علی توانگری، حبیب سیف‌اللهی، سارا فیض و علی کارگر، نقش‌خوانان: میچکا خدابنده‌لو، منوچهر زرگر، آزاده هادیان، امیر پاسبان و... . همراهان: مسعود شمس و صالح نوریان.

Page Generated in 0/0129 sec