printlogo


کد خبر: 273618تاریخ: 1402/10/10 00:00
دست پر سیما در آستانه چهارمین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی
تلویزیون روی کانال مقاومت

گروه فرهنگ و هنر: دغدغه توجه آنتن به مناسبت‌ها با رویکردی دقیق و تولیداتی مشخص، همواره مساله ناظران تلویزیون بوده است. تناسب آنتن با فضای اجتماعی و مسائل روز جامعه می‌تواند هم در انسجام اجتماعی موثر باشد و هم در تاثیرپذیری جامعه از تلویزیون و جهت‌دهی به آنها؛ از این رو طراحی برنامه‌هایی که مناسب زمان باشد اهمیت می‌یابد. تقارن چهارمین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی با توفان الاقصی در فلسطین و موج جهانی ملت‌ها علیه رژیم صهیونیستی اما امسال را متفاوت کرده است و برنامه‌های تبیینی با این محوریت می‌تواند پیش‌برنده مسیر مقاومت باشد و از این حیث دست آنتن تلویزیون به مدد بنیاد مکتب حاج‌قاسم پر است. اکنون با توجه به آنچه بیان شد و در آستانه چهارمین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام، سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، آنتن تلویزیون تدارک خوبی برای تبیین مسیر و مجاهدت‌های 40 ساله این شهید دارد؛ برنامه‌هایی که بخش عمده آن به همت بنیاد مکتب حاج‌قاسم آماده شده و بدون شک جزو آثار ماندگار و پرمخاطب سیما خواهد بود. «جهانمرد»، «میهمان داریم»، «راز شهادت» و «سپهبد» از جمله برنامه‌هایی است که در ایام سالگرد میهمان خانه‌ها می‌شود. از طرفی پخش مجموعه‌های مستند همه چون «خاطرات آن مرد» به کارگردانی ساسان فلاح‌فر، «رفیق شفیع» به کارگردانی مشترک نعمت مهدیانی و احسان متولی، «عیدوک» به کارگردانی امیر عسکری، «دوئل بوکمال» به کارگردانی محمدرضا ابوالحسن و «پاییز 50 سالگی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده نیز از شبکه‌های مختلف نشان از دست پر سیما در چهارمین سالگرد شهادت حاج‌قاسم دارد.
* «میهمان داریم» ورژنی از «نیمه پنهان ماه»
 در سال‌های گذشته یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌هایی که درباره شهدا ساخته می‌شد «نیمه پنهان ماه» با اجرای «زینب ابوطالبی» بود. برنامه‌ای که به روایت شهدا از نگاه همسران آنان می‌گذشت و به واسطه صمیمانه بودن گفت‌وگو و بیان جزئیات برای مخاطب دلنشین می‌شد. حالا اما در آستانه چهارمین سالگرد حاج‌قاسم سلیمانی «میهمان داریم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مصطفی هیودی روانه آنتن شبکه ۲ می‌شود که یادآور «نیمه پنهان ماه» در دهه 80 و 90 است.
این برنامه مجموعه‌ای است از روایت‌های شنیدنی مادران شهدا از دیدار با سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی به میزبانی فاطمه افشاریان که در ۱۱ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای تهیه و تولید شده است. «میهمان داریم» هر شب حوالی ساعت ۱۹ به مدت 11 شب میزبان مخاطبان شبکه ۲ سیما پخش می‌شود. این برنامه از ۲ دی آغاز شده و تا ۱۳ دی ادامه دارد.
* «راز شهادت» جستارهایی در جایگاه و معنای شهید و شهادت
 بنیاد مکتب حاج‌قاسم در چهارمین سالگرد شهادت سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، نگاه فکری و تعمیق در منظومه نظری به این مکتب را نیز فراموش نکرده است. در کنار برنامه‌هایی که به بیان واقعیت‌های میدانی عملکرد حاج‌قاسم سلیمانی می‌پردازند، برنامه «راز شهادت» تلاشی در باب شناخت دقیق‌تر جایگاه و معنای شهید و شهادت در منظومه فکری تشیع است. حضور چهره‌های فکری حوزه و دانشگاه از جمله آیت‌الله تحریری، آیت‌الله یزدان‌پناه، آیت‌الله فروغی، استاد محمدتقی فیاض‌بخش و وحید یامین‌پور در این برنامه نیز می‌تواند نویدبخش یک برنامه فکری برای علاقه‌مندان به این حوزه باشد. راز شهادت هر شب ساعت ٢٢ از  شبکه افق سیما پخش می‌شود. این برنامه از شنبه ۹ دی آغاز شده و تا ۱۳ دی ادامه دارد.
* میزبانی محمد دلاوری در برنامه «سپهبد»
برنامه تلویزیونی «سپهبد» که قرار است از امشب تا آخر هفته ساعت۲۲:۳۰ از شبکه 4 سیما پخش شود، دیگر اثر تولیدی بنیاد مکتب حاج‌قاسم است که آن را برای پخش به شبکه 4 سیما سپرده است. این برنامه به تهیه‌کنندگی «محسن یزدی» و مجری طرحی «سعید صفار» ساخته شده است و در آن «محمد دلاوری» میزبان تحلیلگران سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و راهبردی خواهد بود تا نقش حاج‌قاسم در حوزه‌های مختلف را تحلیل و بررسی کند.
* «دوئل بوکمال» در عملیات بادیه
مستند «دوئل بوکمال» که برنده جایزه بهترین نویسنده گفتار متن و بهترین تدوین از هفدهمین جشنواره مستند «سینما حقیقت» شد هم چهارشنبه ۱۳ دی ساعت ۲۰ در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته است و روز پنجشنبه ۱۴ دی ساعت ۱۰ تکرار می‌شود. «دوئل بوکمال» به کارگردانی محمدرضا ابوالحسنی و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی روایتی مهیج از درایت حاج‌قاسم در عملیات نفسگیر و مهم «بادیه» صحراست و در آن به عملیات پیچیده آزادسازی بوکمال در سوریه پرداخته شده است.
* ناگفته‌های زندگی «حاج‌قاسم» در «پاییز 50 سالگی»
فیلم مستند «پاییز 50 سالگی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده روایتی از ناگفته‌های زندگی شهید حاج‌قاسم سلیمانی هم پنجشنبه ۱۴ دی ساعت ۱۹:۳۰ پخش می‌شود. «پاییز 50 سالگی» روایتی از زندگی شهید قاسم سلیمانی از زبان سردار محمد جمالی، همرزمش است و با نگاهی به دوران حضور «حاج‌قاسم» در منطقه جنوب‌شرق کشور از مهم‌ترین دوران فعالیت ایشان تولیده شده است. بازپخش این مستند جمعه ۱۵ دی ساعت ۱۲:۳۰ است.
* روایت اهالی یک روستا از حاج‌قاسم در «خاطرات آن مرد»
مستند «خاطرات آن مرد» به خاطرات بخشی از مردم روستای قنات ملک می‌پردازد. کودکی شهید سلیمانی در همین روستا سپری شده و در این مستند مردمی را می‌بینیم که خاطرات تکی و شخصی زیادی از شهید سلیمانی دارند. خاطراتی از مردی که یکی از فرمانده‌های رده بالای نظامی کشور است اما بسیار متواضعانه با مردم روستایی که در 200 کیلومتری کرمان زندگی می‌کنند، نشست و برخاست داشته و حتی بسیاری از اهالی روستا از او خاطره دارند. این مستند روز پنجشنبه ۱۴ دی ساعت ۱۹:۳۰ پخش می‌شود.
* «جهانمرد»؛ روایتی از نهضت 40 ساله مرد مقاومت
برنامه ترکیبی «جهانمرد» هر روز ساعت 23:15 از شبکه یک سیما پخش می‌شود؛ برنامه‌ای که زندگی حاج‌قاسم را بر اساس پرونده‌های ملی و بین‌المللی که این شهید بزرگوار در آن نقش داشته به 10 قسمت تقسیم کرده است و در قالب یک برنامه ترکیبی و نزدیک به مستند سینمایی راوی مجاهدت حاج‌قاسم می‌شود. «جهانمرد» را تیم حرفه‌ای و موفقی ساخته‌اند که پیش‌تر نیز برنامه‌های جریان‌ساز «چاپ اول»، «مهمات» و «حماسه‌خوان» را روی آنتن داشته‌اند. میکائیل دیانی، سردبیری این برنامه را برعهده دارد و سیدصادق شهربانویی و محمدهادی نعمت‌اللهی تهیه‌کننده و کارگردان مشترک این اثرند. «جهانمرد» به واسطه طراحی خاص دکورش که شبیه تونل‌های زیرزمینی جریان مقاومت در سوریه، لبنان و فلسطین است، همچنین استفاده بسیار خوب از آرشیوهایی که تاکنون دیده نشده مورد استقبال واقع شده است. 
این ویژه‌برنامه البته ناگفته‌های بسیاری از شهید حاج‌قاسم سلیمانی در میدان نبرد را برای نخستین بار به گوش مخاطبان می‌رساند و از این حیث قابل توجه است. حضور چهره‌های شاخصی چون «فالح فیاض» رئیس هیات حشدالشعبی عراق، «سیدصفی‌الدین عبدالله» پسرعموی سیدحسن نصرالله و نماینده حزب‌الله لبنان در ایران، دکتر حسن کاظمی‌قمی سفیر ایران در افغانستان، حاج‌ سهراب سلیمانی برادر حاج‌قاسم، علی‌جان و محمود سلیمانی پسرعموهای شهید، سردار مسجدی سفیر سابق ایران در عراق، دکتر اکبری سفیر ایران در سوریه، طاهریان‌فرد دستیار ویژه سابق خارجه در امور افغانستان، سردار جعفر اسدی فرمانده میدانی سوریه، سردار رحیمی، سردار شفیعی و سردار شهریاری فرماندهان لشکر ثارالله و قرارگاه قدس جنوب شرق، مسعود اسداللهی تحلیلگر ارشد منطقه و... میهمانان این برنامه هستند که روایت‌هایی ناگفته از شهید سلیمانی را برای مخاطبان بیان می‌کنند.

Page Generated in 0/0051 sec