printlogo


کد خبر: 273624تاریخ: 1402/10/10 00:00
مسؤول مصری خبر داد
ایران و مصر، یک قدم تا احیای روابط

گروه سیاست خارجی: یک مسؤول مصری از از سرگیری قریب‌الوقوع دوباره روابط تهران و قاهره خبر داد. رخا احمد حسن، عضو شورای امور خارجی مصر در گفت‌‌وگو با اسپوتنیک با اشاره به این مساله و تبریک پیروزی سیسی در انتخابات توسط ابراهیم رئیسی گفت: بازگشت سفرای ایران و مصر احتمالا بزودی انجام  خواهد شد و تبریک پیروزی عبدالفتاح السیسی از سوی همتای ایرانی‌اش نشان می‌دهد روابط میان تهران و قاهره به بالاترین سطح رسیده است. 
به گزارش «وطن امروز»، وی با اشاره به گفت‌وگوی رئیسی و سیسی تاکید کرد: روسای‌جمهور ایران و مصر درباره مسائل متعددی از جمله بازگشت روابط 2 کشور و پرونده‌های منطقه‌ای مانند غزه و دریای سرخ رایزنی کردند. این مسؤول مصری خاطرنشان کرد: سطح روابط میان 2 کشور در حال حاضر نشان‌دهنده قریب‌الوقوع بودن بازگشت سفرای 2 کشور است و از اظهارات سلطان هیثم بن طارق، سلطان عمان نیز می‌توان فهمید که وی به این پرونده پرداخته است. رخا احمد حسن افزود: تبادل سفرا ممکن است بعد از مراسم تحلیف عبدالفتاح السیسی برای دوره جدید ریاست‌جمهوری‌اش انجام شود. وی که دستیار وزیر خارجه پیشین مصر است، گفت: با توجه به از سرگیری روابط ایران و عربستان و تلاش‌ها برای حل بحران یمن، بازگشت روابط ایران و مصر به مثابه تکمیل دایره است.
این مسؤول مصری همچنین گفت: نزدیک شدن روابط ایران و کشورهای عربی و افزایش مبادلات تجاری میان آنها در تقویت ثبات و توسعه نیز مؤثر خواهد بود. وی ادامه داد: بازگشت روابط ایران و مصر بهانه‌های آمریکا را مبنی بر اینکه ایران خطری برای منطقه است، از بین می‌برد و تنها خطر واقعی در منطقه اسرائیل خواهد ماند. پیش از این «ایمن سلامه» عضو شورای روابط خارجی مصر نیز گفته بود: ایران و مصر به دنبال تقویت نفوذ خود در منطقه هستند، از طرفی 2 طرف درباره مسائلی مانند فلسطین، سوریه، یمن و عراق اختلاف‌نظر دارند. سلامه خاطرنشان کرده بود: موانع دیگر نیز وجود دارد از جمله اینکه رژیم صهیونیستی نگران از سرگیری روابط تهران و قاهره است، زیرا معتقد است این امر منجر به تقویت نفوذ ایران در منطقه می‌شود. عضو شورای روابط خارجی مصر گفته بود: با این حال تحولات اخیر منطقه‌ای از جمله بازگشت روابط دیپلماتیک ریاض و تهران باعث شد فضای مثبتی برای از سرگیری روابط تهران و قاهره ایجاد شود.
از طرفی، «فکری سلیم» استاد مصری و کارشناس امور ایران در گفت‌وگو با العربی الجدید با اشاره به دیدار وزرای خارجه تهران و قاهره در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: بخش مهم بیانیه دیدار وزرای خارجه ایران و مصر این است که می‌گوید این دیدار به روابط دوجانبه و ارزیابی مولفه‌های روابط حقیقی در راستای گفت‌وگوهای جدی و مهم برای عادی‌سازی روابط تهران و قاهره پرداخته است.
سلیم افزود: وضعیت کلی منطقه نیازمند این است که این 2 کشور اسلامی با هم روابط دوجانبه داشته باشند؛ 2 کشوری که از قدیم با یکدیگر روابط فرهنگی و تاریخی داشته‌اند و سزاوار این هستند که با هم روابط طبیعی داشته باشند.

Page Generated in 0/0060 sec