printlogo


کد خبر: 273625تاریخ: 1402/10/10 00:00
دور دنیا

عمران خان برای نامزدی در انتخابات پارلمانی تأیید صلاحیت شد
بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، مقام‌های انتخاباتی این کشور صلاحیت عمران خان را به منظور نامزد شدن برای کرسی مجلس ملی این کشور تایید کردند. رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند صلاحیت عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان برای نامزد شدن در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۴ این کشور تایید شده است. این اتفاق بعد از آن رخ می‌دهد که پیش‌تر حزب عمران خان موسوم به حزب تحریک انصاف پاکستان اعلام کرده بود نخست‌وزیر پیشین پاکستان برای کرسی انتخابات پارلمانی که فوریه ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، نامزد شده است. به نوشته پایگاه سی‌ جی‌تی‌ان، طبق گزارش رسانه‌های پاکستانی، عمران خان برای کسب کرسی نمایندگی زادگاهش، شهر میانوالی در استان پنجاب، نامزد و صلاحیتش برای این نامزدی تایید شده است. 
***
رئیس موساد: 
حماس در ازای ۵۰ اسیر خواستار آتش‌بس حدود یک ماهه است
رسانه‌های عبری مدعی شدند رئیس موساد به شورای وزیران اطلاع داده حماس در حال حاضر خواهان آتش‌بس ۲۰ تا ۳۰ روزه در ازای آزادی ۵۰ اسیر است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند «دیوید بارنیا» رئیس موساد به کابینه این رژیم اطلاع داده ‌است حماس اکنون خواهان آتش‌بس ۲۰ تا ۳۰ روزه در ازای آزادی ۵۰ کودک، زن و سالمند اسیر شده ‌است. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا یوآو گالانت، وزیر جنگ را از نشست با روسای موساد و شین‌بت منع کرده بود. این پس از آن بود که به روسای این 2 نهاد دستور داده بود در نشست امنیتی که قرار بود درباره موضوع حساس برگزار شود،‌ شرکت نکنند. این در حالی است که دفتر نتانیاهو اعلام کرد: «نخست وزیر، رئیس موساد را به چالش نمی‌کشد، کابینه جنگ طرفی است که خط مشی را تعیین می‌کند و درباره مساله اسیران تصمیم می‌گیرد».
***
ایهود باراک: ۷ اکتبر خطرناک‌ترین اتفاق تاریخ اسرائیل بود
نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سخنانی عملیات «توفان الاقصی» را «خطرناک‌ترین» اتفاق تاریخ جعلی این رژیم ارزیابی و راه‌حل‌هایی را برای خروج تل‌آویو از باتلاق غزه مطرح کرد. ایهود باراک با انتشار یادداشتی در سایت شبکه ۱۲ این رژیم نوشت: هفتم اکتبر ۲۰۲۳ خطرناک‌ترین رویداد در تاریخ اسرائیل است که منجر به کشته شدن ۱۳۰۰ نفر و «ربوده شدن» ۲۵۰ نفر دیگر و تحقیر، ناکارآمدی و اختلال در سیستم‌های دولتی اسرائیل شد. طبق گزارش شبکه روسیا الیوم، وی تاکید کرد عملیات مقاومت فلسطین بحران اعتماد چند بعدی و بی‌سابقه‌ای را در رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است. باراک تاکید کرد: همچنان تا دستیابی به اهداف جنگ فاصله زیادی وجود دارد و جنبش حماس همچنان قابلیت‌های عملیاتی بالایی در بخش‌هایی از نوار غزه دارد. وی همچنین به رویارویی با حزب‌الله اشاره کرد و در این باره گفت: آسیب جدی به 2 طرف وارد شده است و اگر اسرائیل مجبور به استفاده از قدرت برای دور کردن حزب‌الله از مرزها در صورت شکست تلاش‌های سیاسی شود، موضوع می‌تواند به یک درگیری همه‌جانبه تبدیل شود. 
***
اولمرت: شکست حماس دور از دسترس است
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی تاکید کرد این رژیم از شکست حماس همچنان دور است و روزهای دشواری را پیش رو خواهد داشت. ایهود اولمرت در مقاله‌ای برای روزنامه هاآرتص نوشت: از همان لحظه‌ای که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد هدف اصلی جنگ از بین بردن حماس است، احتمال محقق شدن این هدف بسیار پایین بود. حتی در آن زمان نیز برای همه کاملا واضح بود که نابودی کامل حماس صرفا یک آرزوست که از نظر نظامی حتی در شرایطی غیر از شرایط کنونی در غزه غیر قابل اجراست. داده‌های اطلاعاتی که قبل از هفت اکتبر داشتیم کافی بود برای اینکه بفهمیم شبکه پیشرفته‌ای از تونل‌ها در سرتاسر نوار غزه وجود دارد. وی گفت: مشکلی که در جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ با این تونل‌ها داشتیم کافی بود تا بفهمیم شبکه تونل‌های حماس می‌تواند مانع عملیات نظامی سریع و سرنوشت‌سازی شود که حماس را از بین ببرد. شکست حماس آسان نیست. اولمرت تاکید کرد: نتانیاهو از همان اوایل می‌دانست که اظهاراتش درست نیست و در نهایت در مقابله با واقعیت نظامی و انسانی دچار ضعف خواهد شد و همین مساله اسرائیل را مجبور می‌کند به نقطه پایان در حمله کنونی برسد؛ اکنون زمان آن رسیده است؛ شکست حماس دور از دسترس است. 
***
اسیر اسرائیلی:
ارتش به ‌رغم اطلاع از محل حضورمان ما را بمباران می‌کرد
یک اسیر اسرائیلی که حماس او را آزاد کرده و به اراضی اشغالی فلسطین بازگشته است، می‌گوید ارتش اسرائیل از محل حضور او و کودکانش در غزه آگاه بوده و با آنکه می‌دانسته آنها در آنجا حضور دارند، آن محل را مورد حمله قرار داده است. بر اساس گزارش شبکه الجزیره، این اسیر اسرائیلی که «وروت هاجر برودیچ» نام دارد، در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی این سخنان را بیان کرده و گفته است با تمام چیزهایی که در غزه دیده، به این نتیجه رسیده بازگردانی اسرا از غزه اولویت کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نبوده است. برودیچ داستان حضورش در غزه را اینطور روایت می‌کند: « [نیروهای اسرائیلی] ساختمانی را در نزدیکی جایی که ما در آنجا بودیم، هدف قرار دادند. تمام پنجره‌ها منفجر شد و دیوارها فرو ریخت». برودیچ ادامه می‌دهد: «به طرز معجزه‌آسایی، ما ۵ نفر با جراحات سطحی از آنجا خارج شدیم». 

Page Generated in 0/0052 sec