printlogo


کد خبر: 273633تاریخ: 1402/10/10 00:00
اخبار

به‌کارگیری ۵۰۰۰ مراقب سلامت تا پایان سال
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اجرای برنامه سلامت خانواده در ۱۸۲ شهر کشور، در عین حال از به‌کارگیری ۵ هزار مراقب سلامت تا پایان سال خبر داد. دکتر حسین فرشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌ با اشاره به اینکه برنامه «سلامت خانواده» در فاز اول از ۵۹ شهر شروع شد و سپس به ۹۳ شهر ارتقا یافت و هم‌اکنون در ۱۸۲ شهر کشور در حال اجراست، ‌ بیان کرد: در حال حاضر برنامه در ۱۸۲ شهر با جمعیت ۲۰ میلیون در حال اجراست؛ هر چند در مناطقی مانند حاشیه شهرها باید اقدام به لکه‌گیری کنیم. وی با بیان اینکه ضریب پوشش خدمات در شهرها بویژه شهرهای بزرگ کمتر از حد انتظار است، اظهار کرد: ایجاد مراکز و تامین نیروی انسانی در شهرهای بزرگ طی سال‌های گذشته آنچنان که باید نبوده است. فرشیدی افزود: تا پایان سال حدود ۵ هزار نیروی مراقب سلامت جدید به نیروهای قبلی اضافه می‌شوند و پوشش برنامه سلامت خانواده در تعدادی از استان‌ها تکمیل می‌شود. به گفته وی، در استان‌هایی که پوشش برنامه سلامت خانواده کامل شود بحث ارجاع به سطوح دوم و سوم هم به شکل جدی مطرح می‌شود. 
***
صادرات تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاهی به کشورهای همسایه
معاون علمی رئیس‌جمهور رویکرد جدید در یازدهمین نمایشگاه «ایران ساخت» را صادرات تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاهی به کشورهای همسایه و تولیدات تجهیزات پیشرفته صنایع توسط دانش‌بنیان‌ها عنوان کرد. روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی در نشستی خبری، با اشاره به تلاش برای ایجاد رویکردهای جدید در این دوره از نمایشگاه، رویکرد نخست را تولیدات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات پیشرفته صنعتی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: در این دوره به دنبال آن هستیم که مجموعه‌های بزرگ صنعتی مثل پتروشیمی‌ها، صنایع خودرویی، کشاورزی و مواد غذایی و... تجهیزات پیشرفته مورد نیاز خود را اعلام کنند. وی رویکرد دوم را صادرات تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاهی به کشورهای همسایه برشمرد و گفت: بر اساس این رویکرد هیات‌های خارجی که در این مدت با آنها همکاری فناوری و علمی داشتیم و با آنها ارتباط برقرار کردیم، در یازدهمین نمایشگاه «ایران ساخت» حضور خواهند یافت و از این دوره به بعد یکی از سیاست‌های جدی ما این است که یک رویداد بزرگ فناوری چگونه می‌تواند به بازار شرکت‌های دانش‌بنیان برای کشورهای همکار با ایران تبدیل شود. وی افزود: پیش‌بینی ما این است که در پایان نمایشگاه چندین قرارداد بزرگ تجهیزات آزمایشگاهی با کشورهای همسایه داشته باشیم. دهقانی همچنین به آمار صادرات دانش‌بنیان در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: صادرات محصولات دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ و تاکنون به یک و نیم میلیارد دلار افزایش یافته و پیش‌بینی‌‌ها بر این است که تا پایان سال به ۲ و حتی ۳ میلیارد دلار برسد. رئیس یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی «ایران ساخت» نیز در این نشست از حضور ۳۳۰ شرکت دانش‌بنیان و ارائه بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ محصول و تجهیزات جانبی در این نمایشگاه خبر داد. جواد مشایخ با اعلام اینکه این نمایشگاه ۱۲ تا ۱۵ دی ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه از ۸ مورد از تجهیزات تست و آزمون جدید و ساخت بار اول رونمایی خواهد شد. وی گفت: با بررسی‌های انجام شده، فعالیت این ۳۳۰ شرکت منجر به ایجاد و پایداری‌سازی اشتغال نزدیک ۷۲۰۰ نفر که عمده آنها افراد تحصیلکرده هستند، شده است.
***
دانش‌آموزان نخبه نگران سربازی خود نباشند
رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه نخبگان نگران سربازی خود نباشند، اظهار داشت: این قشر می‌تواند خدمت سربازی را در قالب یک پروژه علمی - پژوهشی به انجام برساند. سید رضا حسینی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: همه دانش‌آموزانی که فارغ‌التحصیل باشگاه پژوهشگران جوان هستند، به عضویت بنیاد ملی نخبگان در می‌آیند و به این ترتیب فرآیند سربازی آنان با افراد عادی متفاوت است و به همین دلیل نیازی به گذراندن نظام وظیفه در پادگان‌ها نیستند. وی یادآور شد: به اغلب این دانش‌آموزان، دانشجویان و نخبگان یک طرح‌ علمی مورد نیاز مراکز علمی و دانشگاهی ارائه می‌شود و آنان باید در محیطی آرام و در کنار کارهای روزمره به حل و رفع آن بپردازند، در نهایت پس از حل مساله، می‌توانند آن را به عنوان بسته سربازی ارائه کنند. 

Page Generated in 0/0086 sec