printlogo


کد خبر: 273636تاریخ: 1402/10/10 00:00
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» مطرح کرد
تصویب قطعی 2 روز تعطیلی در هفته بزودی در مجلس

تصمیم مشترک دولت و مجلس برای تعطیلی 2 روز در هفته قطعی است و در آستانه تصویب قرار گرفته اما فعلا معلوم نیست روز تعطیل، پنجشنبه باشد یا شنبه. 
علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره اقدام دولت و مجلس برای افزایش یک روز تعطیل رسمی به تعطیلی هفته گفت: در لایحه دولت  آمده است ساعت کار تا 4 بعد از ظهر باشد و یک روز تعطیل نیز به تعطیلی هفته افزوده شود تا تعطیلات هفتگی 2 روز شود. این پیشنهاد به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد که نظر دولت بر 44 ساعت کار در هفته بود اما کمیسیون مجلس این ساعات را به 40 کاهش داد. علاوه بر این 2 ساعت دیگر را نیز کم کردند تا اتمام ساعت کاری روزانه به ساعت  3.5 برسد. وی با بیان اینکه هم دولت و هم مجلس در این باره به توافق رسیدند، افزود: درباره روز تعطیل نیز هنوز مشخص نشده است چه روزی خواهد بود. برخی نمایندگان تاکید دارند پنجشنبه روز تعطیل شود و برخی نیز می‌گویند شنبه. در جمع‌بندی به عمل آمده مشخص شد طی روزهای آینده این لایحه برای مشخص شدن روز تعطیل به صحن علنی بیاید و به رای گذاشته شود. عنابستانی اضافه کرد: دولت و مجلس نظر مشترکی بر تعطیلی 2 روز در هفته دارند و به جمع‌بندی و توافق رسیده‌اند، چرا که اثرات 2 روز تعطیل در هفته از لحاظ نشاط روحی و استحکام بنیان خانواده، در کنار افزایش بهره‌وری نیروی کار بسیار حائز اهمیت است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: 2 روز تعطیل در هفته بر رونق گردشگری نیز تاثیر بسزایی دارد، کما اینکه تمام کشورهای دنیا جز چند کشور 2 روز در هفته تعطیل هستند.
همچنین یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره تصمیم نهایی این کمیسیون درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: مقرر شد ساعات کاری در هفته از ۴۴ به ۴۰ ساعت کاهش یابد و تعطیلی آخر هفته نیز به 2 روز افزایش یابد؛ تعطیلی روز جمعه قطعی است ولی تعطیلی روز دوم، اینکه پنجشنبه باشد یا شنبه در صحن تعیین می‌شود. سیدکریم حسینی با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری نهایی درباره تعیین دومین روز تعطیل هفته به صحن مجلس واگذار شده است، درباره دلایل توجیهی این اصلاحیه اظهار کرد: در لایحه دولت ۴۲ ساعت کار هفتگی و تعطیلی 2 روزه آخر هفته مطرح بود. با توجه به اینکه می‌خواهیم ۵ روز کاری داشته باشیم، این ۴۲ ساعت بخوبی قابل محاسبه نیست ولی اگر وقتی مجموع ساعت کار در هفته ۴۰ ساعت تعیین شود، عدد رند و مشخصی برای هر روز یعنی ۸ ساعت خواهیم داشت؛ عملا اگر بخواهیم بیش از ۸ ساعت کار روزانه را در نظر بگیریم، هم عملی نیست، هم اینکه قانون بخوبی اجرا نمی‌شود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: عدد منطقی کار در هفته ۴۰ ساعت است؛ از طرف دیگر نیز برای روز تعطیلی پیشنهادات متفاوتی برای روزهای پنجشنبه و شنبه مطرح شده است اما در مصوبه نهایی کمیسیون اصراری بر اینکه این روز تعطیل کدام باشد، نداشتیم، بنابراین به این شکل جمع‌بندی شد که 2 روز تعطیلی را در آخر هفته داشته باشیم. حسینی همچنین در پاسخ به اینکه آیا رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در صحن مجلس تا پیش از پایان این دوره از مجلس انجام می‌شود؟ گفت: با توجه به اینکه در فصل بودجه هستیم و بودجه مقدم بر همه موضوعات است، ابتدا باید موضوع بودجه مورد بررسی قرار گیرد. با این حال معتقدم بررسی این موضوع در صحن مجلس تا پیش از پایان دوره فعلی قابل رسیدگی است.

Page Generated in 0/0083 sec