printlogo


کد خبر: 273639تاریخ: 1402/10/10 00:00
پل جدید مرزی اتومبیل‌رو آستاراچای افتتاح شد
دروازه ترانزیت با کشورهای CIS

پل جدید مرزی اتومبیل‌رو آستاراچای برای تسهیل تردد و رشد ترانزیت بین ۲ کشور ایران و آذربایجان با کشورهای CIS، با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان افتتاح شد. در سفر دیروز مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی کشورمان به استان گیلان و شهرستان آستارا در مرز با جمهوری آذربایجان، پل آستاراچای با حضور این مقام ایرانی، همچنین شاهین مصطفی‌یف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان افتتاح شد.
در این افتتاح، بذرپاش و مصطفی‌یف به‌عنوان رؤسای کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان پل جدید مرزی اتومبیل‌رو روی رودخانه آستاراچای در مرز آستارا را افتتاح کردند. عملیات اجرایی این پل مرزی اتومبیل‌رو از فروردین ۱۴۰۱ شروع شد. این پل مرزی به طول ۸۹ متر و عرض ۳۰,۶ متر با اعتبار 5.8 میلیون یورو حد فاصل ۵۰ متری ضلع شمالی پل ریلی آستارا توسط طرف آذربایجانی احداث شده ‌است تا کامیون‌های خالی از این پل و راه دسترسی موقت به پایانه مرزی موقت آستارا، وارد کشور شوند اما کامیون‌های پر، از پل و پایانه قدیم برای برگشت استفاده می‌کنند، همچنین محوطه پایانه مرزی موقت آستارا برای حضور کامیون‌ها ایمن‌سازی شد. از طرفی در مسیر تردد کامیون‌ها نیز بر سر تقاطع، راه‌بند نصب شده است. پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی، طبق توافق با جمهوری آذربایجان برای انتقال کامیون‌های خالی به پایانه مرزی موقت و انجام رویه‌های مرزی در محل منتهی‌الیه پل جدید آستاراچای و ارتقای مجموع عملکرد پایانه‌های قدیم و جدید به حدود ۸۰۰ دستگاه کامیون در روز احداث شده ‌است. بر اساس این گزارش، یکی از گره‌های اصلی در این مسیر مرزی، کاهش ظرفیت ترددی ایران به ‌سمت آذربایجان به ‌دلیل قدیمی و فرسوده بودن گذرگاه و پل موجود بود که فقط با عرض ۱۱ متر باید کل بار ترددی این محور را به ‌دوش می‌کشید و ظرفیت مورد نیاز برای عبور کامیونی و مسافری را نداشت. اینک با بهره‌برداری از پل جدید که به طول ۸۹ متر، عرض بیش از ۳۰ متر به ‌صورت چهارخطه در سه‌دهانه روی رودخانه آستاراچای با پیاده‌رو مسقف 2.5 متر در هر طرف احداث ‌شده، زیرساختی برای افزایش ظرفیت تجارت بین ۲ کشور است و شرایط و زیرساخت‌ها برای عبور سهل‌تر و بیشتر کالا و مسافر فراهم است. پل موجود در آستارا در بافت قدیمی شهر آستارا قرار دارد اما پل جدید آستاراچای در مجاورت پل راه‌آهن احداث و به آذربایجان وصل می‌شود و با احداث پل مرزی آستاراچای و بزرگراه آستارا - آستارا، مسیر آستارا - باکو تکمیل شده و این بزرگراه از باکو به خطوط زمینی ایران متصل می‌شود. این مسیر ارتباطی، ترانزیت کالا از ایران و کشور آذربایجان به کشورهای CIS (اتحادیه کشورهای مستقل) و اروپای شرقی را تسهیل می‌کند و دسترسی جمهوری آذربایجان به خلیج‌فارس و دریای عمان را فراهم می‌کند. مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان فعال‌ترین مبدا مرزی شمال جمهوری اسلامی ایران از نظر ترانزیت بارهای خارجی، صادرات کالاهای ایرانی و تردد خودروهای مسافری سبک و سنگین بین‌المللی محسوب‌ می‌شود و پل فلزی مرزی و تاریخی مشترک آستاراچای منشأ اتصال شهرهای آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان است.
* توسعه زیرساخت‌های گمرکی و تسهیل و افزایش تردد در مرز ایران و آذربایجان
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های گمرکی و تسهیل و افزایش تردد در مرز ایران و آذربایجان از تلاش دیپلماتیک برای افزایش ظرفیت پذیرش کامیون‌ها و تردد در مرز آستارا خبر داد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی گفت: به ‌منظور توسعه سیاست‌های همسایگی که در دستور کار دولت سیزدهم و مورد تأکید رئیس‌جمهور است، همچنین کلان‌پروژه ایران راه که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، امروز پل جدید مرزی بین ایران و آذربایجان و سایت موقت پایانه مرزی بین ۲ کشور به بهره‌برداری رسید. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با این افتتاح پنجمین گذرگاه بین ایران و آذربایجان افتتاح شد، افزود: در پایانه قدیمی شهر آستارا بین کشور ایران و آذربایجان معمولا ترافیک کامیون‌ها به ‌دلیل ظرفیت کم گذرگاه و پل عبوری مشکلاتی را ایجاد کرده بود و عملا در روز حداکثر ۲۵۰ کامیون امکان تردد داشتند که با بهره‌برداری پل و پایانه جدید که به‌شکل موقت بهره‌برداری شده ‌است و مستحدثات که بعدها راه‌اندازی خواهد شد، بخشی زیادی از ترافیک کاهش می‌یابد. بذرپاش توضیح داد: این شاهراه اصلی با هدف تکمیل زنجیره‌های کریدور شمال - جنوب کشور و با هدف توسعه ترانزیت کشور در روزهای پایانی سال میلادی ۲۰۲۳ احداث شده ‌است و در این سال شاهد رشد ترانزیت بین ۲ کشور به میزان بیش از ۵۰ درصد بودیم.
* رشد بیش از ۵۰ درصدی ترانزیت بین ۲ کشور ایران و آذربایجان در سال ۲۰۲۳
وی تصریح‌ کرد: رشد بیش از ۵۰ درصدی ترانزیت بین ۲ کشور ایران و آذربایجان، حاکی از آن است که تمام مذاکرات دیپلماتیک بین ایران و سایر کشورها در حوزه تجارت و ترانزیت محقق شده‌ است. به گفته بذرپاش، ترانزیت و تجارت بین ۲ کشور ایران و آذربایجان در حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای ۴۰ درصد و در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد یافته‌ است. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این پل و پایانه جدید، بتوانیم شاهد رکوردهای بهتری در حوزه ترانزیت بین ۲ کشور باشیم.
* تلاش دیپلماتیک ایران و آذربایجان برای افزایش ظرفیت پذیرش کامیون‌ها در مرز
وی درباره نقش پل جدید آستارا در تسهیل تردد کامیون‌ها گفت: یکی از تلاش‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه که سفیر و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در دستور کار قرار داده همین است که بتوانیم ظرفیت پذیرش کامیون‌های ایرانی را از طرف آذربایجانی افزایش بدهیم تا کاهش ترافیک را شاهد باشیم.
* توسعه زیرساخت‌های گمرکی و تسهیل و افزایش تردد در مرز ایران و آذربایجان
وزیر راه و شهرسازی تصریح‌ کرد: پل و پایانه مرزی آستارا به‌منظور توسعه زیرساخت‌های گمرکی و تسهیل و افزایش تردد که قبلا در روز ۲۵۰ کامیون امکان تردد در پل قدیم را داشتند احداث شد. با بهره‌برداری از این پل جدید، بخشی از ترافیک به پل جدید منتقل می‌شود و شاهد تسهیل در تردد در این مسیر خواهیم بود.  
بذرپاش درباره راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی به رانندگان کامیون برای تردد از مسیر آستارا به کشور آذربایجان گفت: سامانه نوبت‌دهی به رانندگان کامیون برای تردد در این مسیر از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران برای ساماندهی و مدیریت بهتر تردد در این مسیر اجرا خواهد شد.
* سامانه گمرکی نوبت‌دهی تردد کامیون‌ها برای کامیون‌های غیرایرانی نیز فعال می‌شود
وزیر راه افزود: فاز اول سامانه چند ماهی است که بهره‌برداری شده‌ است ولی بخش زیادی از کامیون‌هایی که در این مسیر تردد می‌کنند کامیون‌های روسی، آذربایجانی و سایر کشورها هستند که از این سامانه تبعیت نمی‌کردند. همکاران ما در مجموعه سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها هستند تا کامیون‌های خارجی در کنار کامیون‌های ایرانی ثبت‌نام کنند و گمرک کشورمان بتواند نوبت‌دهی بهتری داشته‌ باشد.
بذرپاش تأکید کرد: با افتتاح این پایانه که به رشد ترانزیت بیشتر بین ۲ کشور ایران و آذربایجان منجر خواهد شد و مدیریت نوبت‌دهی به کامیون‌ها برای تسهیل در تردد، شاهد ترافیک بسیار کمتری در پایانه مرزی خواهیم بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح ‌کرد: رشد بیش از ۵۰ درصدی ترانزیت بین ۲ کشور ایران و آذربایجان حاکی از آن است که فعالیت اقتصادی ۲ کشور ارتقا یافته ‌است، بنابراین در تلاش هستیم با توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ترانزیت را در این بخش توسعه بدهیم و شاهد رشد ترانزیت در سال ۲۰۲۴ نسبت به امسال باشیم.

Page Generated in 0/0068 sec