printlogo


کد خبر: 273640تاریخ: 1402/10/10 00:00
اخبار

انحصار در پرداخت بهای سوخت سرنخ حملات سایبری
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور گفت: فعالیت انحصاری یک شرکت پرداخت الکترونیک، از عوامل تکرار حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت و عقب‌ماندگی در استفاده از فناوری‌های نوین در جایگاه‌هاست. رضا نواز درباره جزئیات حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت گفت: چند ماه قبل از اینکه در سال 1400 حمله سایبری رخ دهد، هشدار‌های لازم را در این باره به مسؤولان مربوط داده بودیم. وی با بیان اینکه همه داده‌های دریافتی از متخصصان و روند موجود در جایگاه‌های سوخت، نشان‌دهنده استهلاک و بی‌توجهی‌ها بود، ادامه داد: این مسائل امکان خطر را بیشتر می‌کرد اما متاسفانه آبان 1400 این اتفاق رخ داد؛ پس از آن هم صنف جایگاهداران سوخت کشور برای نوسازی و همچنین تغییر نظام توزیع هدفمند یارانه سوخت اقداماتی انجام داد. نواز با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با متخصصان فنی تصریح کرد: برای جذب سرمایه‌گذار در این حوزه فراخوانی صادر کردیم و 6 بانک برای همکاری اعلام آمادگی کردند و خواسته‌های آنها نیز منطقی بود. وی تاکید کرد: در این شرایط نیازی به تامین منابع مالی از سوی دولت نبود و حتی تفاهمنامه‌هایی را هم با چند بانک امضا کردیم اما 2 مشکل علاقه‌مندی مسؤولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سال 1400 به حفظ وضع موجود و همچنین تلاش یک شرکت پرداخت الکترونیک برای حفظ این وضع، مانع انجام کار‌ها شد. سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور با بیان اینکه شرکت پرداخت الکترونیکی که در جایگاه‌های سوخت فعالیت دارد، بر این بازار تسلط دارد، گفت: این شرکت فقط به شرط اینکه خود مجری طرح‌ها باشد، می‌پذیرفت طرحی اجرا شود که صورت‌جلسات آن موجود است. وی ادامه داد: بانک‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه جایگاه‌های سوخت، انتظار داشتند تراکنش‌های مربوط به جایگاه‌هایی که در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند، سهم خودشان باشد؛ یعنی به مالک جایگاه سوخت، این حق را بدهند که شرکت‌های پرداخت الکترونیک دارای مجوز از بانک مرکزی را انتخاب کنند. نواز در ادامه با اشاره به ورود برخی دستگاه‌های نظارتی و امنیتی به این مساله گفت: یکی از دستگاه‌های امنیتی تصویب کرد نباید فقط یک شرکت پرداخت در جایگاه‌های سوخت حضور داشته باشد.
***
عرضه 51 درصد سهام کنترلی استقلال و پرسپولیس لغو شد
طبق اطلاعیه فرابورس ایران چون تقاضایی برای بررسی صلاحیت فنی و مدیریتی به سازمان خصوصی‌سازی واصل نشد، عرضه کنترلی 51 درصد سهام 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس منتفی شد. بر اساس اطلاعیه‌ای که برای عرضه عمده سهام کنترلی شرکت فرهنگی - ورزشی پرسپولیس در نماد پرسپولیس از سوی فرابورس اعلام شده بود، آمده است: با توجه به اینکه تا 3 دی 1402 تقاضایی برای بررسی صلاحیت فنی و مدیریتی به سازمان خصوصی‌سازی واصل نشده است، لذا عرضه سهام این باشگاه که قرار بود در تاریخ 12 دی انجام شود، موضوعیت نخواهد داشت. همچنین در اطلاعیه دیگری درباره عرضه 51 درصد سهام کنترلی شرکت فرهنگی - ورزشی استقلال ایران در نماد استقلال آمده است: با توجه به اینکه تا 3 دی 1402 تقاضایی برای بررسی صلاحیت فنی و مدیریتی به سازمان خصوصی‌سازی واصل نشده، لذا عرضه سهام استقلال در تاریخ 12 دی 1402 موضوعیت نخواهد داشت. 2 شرکت فرهنگی - ورزشی استقلال و پرسپولیس سال گذشته از طریق بازار پایه فرابورس عرضه اولیه و تبدیل به شرکت سهامی عام شدند و امسال قرار بود در راستای واگذاری دارایی‌ها و مولدسازی 51 درصد سهام این 2 باشگاه به صورت کنترلی و مدیریتی عرضه شود که چون این 2 عرضه عمده مشتری نداشت، بنابراین فعلاً لغو شده است.
***
واردات بیش از 10.5۵ میلیون گوشی موبایل
رئیس کل گمرک اعلام کرد در ۹ ماهه سال جاری ۱۰ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۵۲۸ دستگاه گوشی تلفن همراه به 2 شیوه تجاری و مسافری وارد کشور شد. محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد گفت: ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه 2 میلیارد و ۲۳۷ میلیون و ۷۵۵ هزار دلار بوده است. وی درباره واردات گوشی تلفن همراه به تفکیک تجاری و مسافری در ۹ ماهه امسال افزود: در این مدت ۱۰ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۸۶۰ دستگاه به ارزش 2 میلیارد و ۲۵ میلیون و ۲۶۲ هزار دلار به شیوه تجاری و ۳۶۵ هزار و ۶۶۸ دستگاه به ارزش ۲۱۲ میلیون و ۴۹۳ هزار دلار به شیوه مسافری وارد شد. گفتنی است آمار واردات گوشی تلفن همراه در این مدت ذیل کدهای شماره ۸۵۱۷۱۲۱۰ و ۸۵۱۷۱۳۹۰ به شرح گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و کدهای شماره ۸۵۱۷۱۲۲۰ و ۸۵۱۷۱۴۲۰ به شرح گوشی تلفن همراه با صفحه کلید غیرلمسی بوده است.

Page Generated in 0/0063 sec