printlogo


کد خبر: 273664تاریخ: 1402/10/11 00:00
دور دنیا

شمار شهدای غزه به مرز 22 هزار نفر رسید
وزارت بهداشت فلسطین ظهر روز (یکشنبه/ هشتادوششمین روز جنگ غزه)، از افزایش شمار قربانیان جنگ تمام‌عیار زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی علیه غزه خبر داد و اعلام کرد شمار شهدای غزه به مرز ۲۲ هزار نفر رسید. بر اساس این گزارش، شمار شهدای غزه به ۲۱ هزار و ۸۲۲ نفر و شمار مجروحان به ۵۶ هزار و ۴۵۱ نفر رسیده است و نظامیان صهیونیست طی ۲۴ ساعت گذشته مرتکب ۱۲ جنایت جدید شده‌اند که طی آن دست‌کم ۱۵۰ نفر به شهادت رسیدند. اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه افزود در میان شهدا، «یوسف سلامه» وزیر پیشین اوقاف و امور دینی به همراه شماری از اعضای خانواده‌اش که در اردوگاه المغازی به سر می‌برد نیز به چشم می‌خورد. بمباران‌های شدید زمینی و هوایی در مناطق مختلف نوار غزه در حالی ادامه دارد که نیروهای مقاومت همچنان در حال نبرد با اشغالگران و هدف قرار دادن آنها هستند.
***
ایران دلارزدایی را پیگیری می‌کند
علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با اسپوتنیک گفت ایران مانند سایر اعضای بریکس بروی دلارزدایی از مبادلات تجاری، اقتصادی و مالی در گروه اقتصادهای بزرگ نوظهور کار خواهد کرد و تلاش‌هایی در این راستا در حال انجام است. باقری همچنین به این رسانه روسی گفت: ما در چارچوب این سازمان ماموریت‌ها و کارهای مشترک زیادی را با سایر اعضای بریکس برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یکی از مهم‌ترین وظایف، دلارزدایی از مبادلات تجاری و اقتصادی و همکاری‌های مالی است. وی اظهار داشت: امیدواریم این فعالیت‌ها را تقویت کنیم و گسترش دهیم تا هرچه زودتر به این هدف برسیم. بریکس که سال 2009 تاسیس شد، گروهی است که بزرگ‌ترین اقتصادهای در حال توسعه جهان را متحد می‌کند و در زمان حاضر شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.
***
روایت الهیان از نشست کمیسیون امنیت ملی
امیرعبداللهیان: دوستان رژیم به دوران پسااسرائیل فکر می‎‌کنند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزیر امور خارجه عنوان کرد شرایط رژیم صهیونیستی امروز به گونه‌ای است که دوستان این رژیم هم به دوران پسااسرائیل فکر می‌کنند. زهره الهیان در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به نشست دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با حضور در جلسه کمیسیون گزارشی را از آخرین تحولات منطقه به اعضای کمیسیون ارائه کرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: وزیر امور خارجه در گزارش خود عنوان کرد عملیات توفان الاقصی نقطه عطفی در تحولات منطقه و محور مقاومت بود. وی افزود: آقای امیرعبداللهیان گفت امروز رژیم صهیونیستی در شرایطی قرار دارد که حتی دوستان این رژیم به آن امیدی ندارند و به دوران پسااسرائیل فکر می‌کنند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: وزیر امور خارجه همچنین عنوان کرد آمریکا نیز به عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی امروز دچار استیصال شده و نفرت افکار عمومی چه در داخل آمریکا و چه در عرصه بین‌المللی از هیات حاکمه آمریکا بیشتر از همیشه شده است. وی افزود: آقای امیرعبداللهیان همچنین گزارشی را از اقدامات انجام شده در حوزه حمایت‌های دیپلماتیک از ملت فلسطین و رایزنی‌هایی که در این راستا با کشورهای عربستان، قطر، مصر و اردن انجام شده، به اعضای کمیسیون ارائه کرد.
***
عملیات شدید روسیه علیه اوکراین
یک روز پس از آنکه روسیه، اوکراین را به حمله مرگبار به یک شهر مرزی خود متهم کرد، مقامات اوکراینی اعلام کردند ده‌ها پهپاد روسی در ۲۴ ساعت گذشته اهداف مختلف در این کشور را هدف قرار دادند. به گزارش وبگاه شبکه خبری «ان‌بی‌سی نیوز»، مقامات اوکراینی روز یکشنبه گفتند روسیه دست‌کم ۹ موشک و ۴۹ پهپاد را به سمت اوکراین پرتاب کرد. پدافند اوکراین مدعی شده ۲۱ پهپاد را سرنگون کرده است. اوکراین اعلام کرده این حمله شهرهایی از جمله «کی‌یف» پایتخت را هدف قرار داده و به ساختمان‌های اداری و مسکونی اصابت کرده است. ۴ پهپاد روسی نیز مرکز شهر «خارکف» را مورد اصابت قرار دادند. اوکراین روز شنبه حمله سنگینی به شهر مرزی «بلگورود» روسیه انجام داد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد به دنبال حمله موشکی اوکراین، ۲۰ نفر کشته و ۱۰۸ نفر نیز مجروح شدند. روسیه نیز  پنجشنبه گذشته بزرگ‌ترین حمله موشکی و پهپادی خود را علیه اوکراین انجام داد. این حمله چند ساعت طول کشید. ارتش اوکراین اعلام کرد در این حمله حداقل ۱۲۲ موشک و ۳۶ پهپاد روسی حضور داشتند. مقامات اوکراینی اعلام کردند در این حملات دست‌کم ۴۱ نفر کشته و حدود ۱۶۰ نفر زخمی شدند. نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد: «تاکنون ندیده بودیم این همه مکان به طور همزمان هدف قرار گیرد».
***
موافقت نتانیاهو با تعویق برگزاری انتخابات محلی رژیم صهیونیستی
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند کابینه این رژیم با موکول کردن انتخابات محلی به ۲۷ فوریه موافقت کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه گفت که تصمیم گرفته شد انتخابات محلی اسرائیل در پایان فوریه برگزار شود. نخست‌وزیر این رژیم افزود: انتخاباتی که در حال حاضر برای اواخر ژانویه برنامه‌ریزی شده باید به تعویق بیفتد زیرا در حال حاضر حدود ۷۰۰ نامزد در خدمت بخش ذخیره ارتش اسرائیل هستند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز اعلام کردند کابینه این رژیم با موکول کردن انتخابات محلی به ۲۷ فوریه موافقت کرد. 

Page Generated in 0/0046 sec