printlogo


کد خبر: 273679تاریخ: 1402/10/11 00:00
اخبار

پیش‌بینی روزهای خوب بانک‌های روسیه
راشاتودی با استناد به داده‌های بانک مرکزی روسیه اعلام کرد سال ۲۰۲۴ قرار است بهترین سال تاریخ برای بانک‌های روسیه باشد. راشاتودی در گزارشی نوشت سود انباشته بخش بانکی روسیه در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۳ تاکنون از ۳ تریلیون روبل (32.7 میلیارد دلار) فراتر رفته است. همه حوزه‌های عملیات بانکی کلیدی به سرعت در حال رشد بوده‌اند، به‌طوری‌که سبد وام‌های شرکتی وام‌دهندگان بیش از ۲۰ درصد در ماه ژانویه تا ماه نوامبر، وام مسکن 30.3 درصد و وام‌های مصرفی ۱۶ درصد افزایش یافتند. کارشناسان خاطرنشان کردند که سود بانک‌ها در بحبوحه بهبود کلی اقتصاد این کشور پس از کاهش شدیدی که به دلیل تحریم‌های غرب مربوط به اوکراین در سال گذشته متحمل شد، در حال رشد بوده است. آنها افزودند که نرخ بهره نسبتا پایین در نیمه اول سال (به ‌عنوان مثال، 7.5 درصد در اواسط تابستان) نیز به این روند کمک کرده است. به‌رغم چرخش اخیر رگولاتور به سمت سیاست‌های پولی سخت‌تر که نرخ کلیدی را در اوایل ماه جاری به ۱۶ درصد رساند، کارشناسان خاطرنشان کردند که حاشیه سود خالص بخش بانکی همچنان در 4.8 درصد باقی مانده است. این امر با کاهش هزینه‌های تأمین مالی در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به دست آمد، زمانی که بانک‌ها بشدت نرخ سپرده را به ۲۰ درصد افزایش دادند. سهم قابل توجهی در سود نیز ناشی از تجدید ارزیابی ارز بود، به‌طوری‌ که دارایی‌ها و بدهی‌های ارز خارجی در ترازنامه بانک‌ها بر حسب روبل نسبت به ارقام سال گذشته افزایش یافت. در همین حال، اکثر کارشناسان هشدار دادند نتایج سال آینده احتمالا کمتر درخشان خواهد بود، زیرا نرخ‌های بهره بالا بر سود بانک‌ها تأثیر می‌گذارند.
***
بازار طلا باز شد
بازار طلا در سبزه‌میدان از دیروز مجددا باز شد و طلافروشان معاملات خود را از سر گرفت. طبق اعلام رئیس اتحادیه طلا و جواهر، ثبت سرمایه در سامانه جامع تجارت و دریافت کد ملی خریداران طلا، ۳ ماه به تعویق افتاد. نادر بذرافشان درباره وضعیت بازار طلا و بازگشایی واحدهای طلافروشی در بازار اظهار داشت: از امروز واحدهای طلافروشی در بازار به‌صورت رسمی باز کردند و خرید و فروش انجام می‌شود. الان 70 درصد واحدها باز هستند و امیدواریم مابقی واحدها نیز در روزهای آینده فعالیت خود را از سر بگیرند. وی با اشاره به جلسه 4 ساعته در وزارت کشور درباره حواشی اجرای مفاد قانونی در نظر گرفته‌شده در سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان، گفت: طبق توافقات انجام‌شده در این جلسه ثبت اطلاعات و سرمایه در سامانه جامع تجارت فعلا ۳ ماه تعلیق شد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره سامانه مودیان هم گفت: درباره این سامانه هم با توجه به جلساتی که داشتیم بنا شد تا پایان سال واحدهای صنفی نسبت به ثبت‌نام و صدور فاکتورهای الکترونیک اقدام کنند. طلافروشان فاکتورها را در طول ماه می‌توانند در سامانه ثبت کنند. جرایم عدم ثبت‌نام تا پایان سال بخشوده شد. وی با اشاره به عدم هماهنگی سامانه جامع تجارت و مودیان گفت: این سامانه‌ها در مفاد اجرایی عدم هماهنگی داشتند بویژه درباره دریافت کد ملی خریدار طلا، به همین دلیل قرار شد کارگروهی برای تجمیع سامانه‌ها تشکیل شود و در صورتی که شرایط مهیا باشد سامانه‌ها یکی می‌شود. وی درباره اینکه بالاخره کد ملی خریداران طلا باید ثبت شود یا خیر؟ گفت: در سامانه جامع تجارت الزام وجود داشت که کد ملی خریدار طلا دریافت شود ولی با توجه به اینکه اجرای این سامانه فعلا به تعویق افتاد، بنابراین فعلا کد ملی خریداران طلا دریافت نمی‌شود.
***
احتمال کاهش اقساط وام نهضت ملی مسکن
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از کاهش اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن به ۵ میلیون تومان در ۲ سال ابتدایی بازپرداخت این وام خبر داد. محمدرضا مهدیار اسماعیلی درباره پیگیری‌ها درباره کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن‌ اظهار کرد: جمع‌بندی در رابطه با نرخ سود تسهیلات طرح مذکور بر‌عهده شورای پول و اعتبار است. وی ادامه داد: قرار بر این شده است که اقساط وام نهضت ملی مسکن پلکانی شود.‌ در این صورت وام‌گیرنده در ماه‌ها و سال‌های ابتدای دوره بازپرداخت تحت فشار - اقساط بالا - قرار نمی‌گیرد. وی افزود: بر این اساس در ۲ سال ابتدایی بازپرداخت، اقساط حداکثر ماهانه 5 میلیون تومان است تا در توان متقاضیان نهضت ملی مسکن باشد. مدیرعامل صندوق ملی مسکن اضافه کرد:‌ پس از ۲ سال نیز اقساط به‌صورت پلکانی دریافت خواهد شد. اسماعیلی با بیان اینکه فعلا سود تسهیلات نهضت ملی مسکن 18 درصد است، گفت: در رابطه با کاهش نرخ سود این تسهیلات، هنوز مصوبه‌ای از سوی شورای پول و اعتبار نداشته‌ایم. منابع مورد نیاز مابه‌التفاوت سود تسهیلات نیز به‌صورت الگوی قبلی که یک‌سوم از سوی بانک مرکزی، یک‌سوم صندوق توسعه ملی و یک‌سوم نیز از محل منابع صندوق ملی مسکن است، تأمین خواهد شد. وی بیان کرد: قرار نیست نرخ سود 18 درصد کاهش یابد، بحث این است یک گروهی که در زمان حاضر سود تسهیلات آنها 18 درصد است مشمول تسهیلات مسکن روستایی با نرخ 5 درصد شوند.

Page Generated in 0/0056 sec