printlogo


کد خبر: 273700تاریخ: 1402/10/12 00:00
درباره محمدرضا سرشار، راوی مستوران
آن صدای جذاب و خاطره‌ساز

گروه فرهنگ و هنر: بتازگی پخش فصل دوم سریال «مستوران» در شبکه یک شروع شده؛ سریالی که محصول جدید سازمان هنری  -رسانه‌ای اوج است و به کارگردانی سیدعلی هاشمی، نویسندگی محمد حنیف و  تهیه‌کنندگی عطا پناهی ساخته شده است.
«مستوران» افسانه‌های کهن ایرانی را محور قصه قرار داده، آن را با مولفه‌های اسلامی پیونده ‌زده و به سبک «یکی بود یکی نبود» قصه‌هایش را تعریف می‌کند. سازندگان این سریال برای اثرگذاری بیشتر، سراغ صدای خاطره‌انگیز محمدرضا سرشار رفته‌اند. او راوی سریال است و به تناوب صدایش روی «مستوران» قرار می‌گیرد. سرشار بعد از «بسم‌الله» جمله «یکی بود یکی نبود» را به زبان می‌آورد و در ادامه فرازهایی از داستان را به نقل از او می‌شنویم. محمدرضا سرشار نویسنده، پژوهشگر و منتقد باسابقه ادبی است که آثار متعدد و شاخصی در کارنامه دارد. با این حال بخش عمده‌ای از شهرت او به برنامه پرطرفدار «قصه ظهر جمعه» بازمی‌گردد. سرشار از سال 1360 تا 1384 در این برنامه رادیویی فعالیت داشت و برای مخاطبان قصه می‌گفت.
صدای گرم و دلنشین او به همراه خوانش متفاوت داستان‌ها باعث شد «قصه ظهر جمعه» خیلی زود تبدیل به برنامه‌ای پرطرفدار شود. سرشار به مدت 24 سال هر جمعه برای مردم قصه تعریف ‌کرد و برای چند نسل خاطره ساخت.
او در برنامه‌های دیگری هم به عنوان راوی قصه‌ها فعالیت کرد و حالا این صدای خاطره‌انگیز، در سریال «مستوران 2» شنیده می‌شود. سرشار این بار هم موفق عمل کرده و به خاطر شیوه خاص روایت، بخشی از جذابیت سریال را رقم‌ زده است. از قضا فضای سریال و پایبندی آن به سنت قصه‌گویی، قرابت کاملی با پیشینه سرشار دارد و از این نظر باید حسن انتخاب سازندگان «مستوران» را تمجید کرد.
محمدرضا سرشار همزمان با پخش فصل اول «مستوران» گفته بود: «2 عامل من را برای روایت در «مستوران» ترغیب کرد. یکی اینکه پشتیبان و سرمایه‌گذار اصلی آن، موسسه اوج بود که این موضوع اطمینانی نسبی به من می‌داد تا حتی بدون اینکه داستان مجموعه را با دقت خوانده باشم، بدانم قاعدتا باید مجموعه سالمی باشد. نکته دیگر هم حال و هوای قدیمی و تخیلی این مجموعه بود. روزی که من را برای اجرای متن‌های این مجموعه دعوت کردند، بخش‌هایی از قسمت‌های مختلف را که آماده شده بود دیدم و حس کردم حال و هوای آن با قصه‌های قدیمی ایرانی همخوانی دارد؛ چیزی شبیه بخشی از برنامه‌های «قصه ظهر جمعه». این 2 عامل باعث شد این پیشنهاد را قبول کنم».
وی همچنین عنوان کرده بود: «البته من در پویانمایی‌های زیادی به عنوان راوی حضور داشته‌ام اما برای یک مجموعه زنده بزرگسال، این نخستین بار بود، لذا برای خودش تجربه تازه‌ای محسوب می‌شد. به هرحال «مستوران» مجموعه‌ای با حال و هوای ایرانی است و بنای آن بر این است که دوستی و مودت را بین مردم ترویج کند. در حقیقت همان بحث مبارزه خیر و شر را -که مضمون همه داستان‌های قدیمی دنیاست- محور قرار داده است. در جهانی که فضای مجازی در حال حاضر بر همه ارکان زندگی مردم سیطره پیدا کرده، رجعتی به گذشته و زندگی‌های ساده مردم قدیم، می‌تواند تنوع جالبی هم باشد».

Page Generated in 0/0052 sec