printlogo


کد خبر: 273705تاریخ: 1402/10/12 00:00
دور دنیا

امیرعبداللهیان:
سال جدید برای حقوق‌بشر سرنوشت‌ساز است
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در پیامی در شبکه ایکس نوشت: آغاز سال جدید میلادی را به همه ایرانیان مسیحی و به ملت‌هایی که این لحظه را جشن می‌گیرند و همتایانم، تبریک می‌گویم. سال ۲۰۲۳ در حالی به پایان رسید که نسل‌کشی و کشتار فلسطینیان از سوی رژیم صهیونیستی، چشم‌انداز مبهمی از وضعیت آینده صلح و امنیت بین‌المللی به نمایش گذاشت، از همین‌رو سال ۲۰۲۴ سالی سرنوشت‌ساز برای سنجش استانداردهای حقوق‌بشر خواهد بود. همچنین مناسبات سال گذشته در عرصه بین‌المللی بیانگر تقویت گرایش کشورهای مستقل به چندجانبه‌گرایی و مشارکت فعال در سازوکارهای منطقه‌ای یا چندجانبه بین‌المللی بود. برای جهانیان در سال جدید میلادی آرزوی شادکامی، سعادت و صلح دارم.
***
دلایل عدم حضور ژنرال ارشد صهیونیست در جلسات کابینه
«هرتزی هالوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی از حضور در جلسات کابینه این رژیم اجتناب می‌کند زیرا می‌داند در آنجا دامی منتظرش است و اخیرا هم در پی عملکرد ارتش در جنگ غزه، وزرا توهین‌ها و انتقادهای گزنده‌ای از او کردند. «یارون آبراهام» خبرنگار سیاسی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی می‌گوید هالوی به طور عمد در نشست‌های کابینه حضور نمی‌یابد و «آوی خیل» مشاور نظامی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مدت اخیر چند بار با وی تماس گرفته و به نیابت از نتانیاهو از او خواسته در جلسات کابینه حضور یابد. به‌رغم درخواست مشاور نظامی نتانیاهو، هالوی روز یکشنبه باز هم در جلسه هفتگی کابینه و مشورت‌ها درباره روند جنگ غزه مشارکت نکرد. بر اساس این گزارش، درخواست‌های مشاور نظامی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از درخواست‌های مکرر وزرای صهیونیست انجام شد.
***
تجمع بزرگ حامیان فلسطین در استانبول در اولین روز سال ۲۰۲۴
تظاهرات‌کنندگان ترکیه‌ای بعد از نماز در میدان ایاصوفیه تجمع کردند و شعارهایی در حمایت از فلسطینی‌ها و علیه رژیم صهیونیستی سر دادند. این شعارها عبارت بودند از: «اسرائیل قاتل از فلسطین خارج شو!»، «خون و جان ما فدای الاقصی» و «سلام بر حماس، مقاومت ادامه خواهد یافت». به گزارش ایسنا، مردم ترکیه روز دوشنبه در اولین روز سال ۲۰۲۴ در تظاهراتی که از سوی سازمان‌های موسوم به «بنیاد جوانان ترکیه» و «پلتفرم اراده ملی» سازماندهی شد، پرچم‌های ترکیه و فلسطین را تکان می‌دادند. چند نفر از چهره‌های سیاسی شامل عثمان اشکین پاک وزیر جوانان و ورزش، فخرالدین قوجا وزیر بهداشت، مصطفی سنتوپ رئیس سابق پارلمان ترکیه، چند نماینده پارلمان و بلال اردوغان پسر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که عضو هیات امنای بنیاد ترویج آگاهی و عضو هیات مشورتی عالی بنیاد جوانان ترکیه است در این تظاهرات شرکت کردند.
***
زمین‌لرزه مهیب 7.6 ریشتری ژاپن را لرزاند
در اولین روز سال نو میلادی، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 7.6 ریشتر مرکز ژاپن را لرزاند و هشدار وقوع سونامی در این کشور صادر شد. بر اثر وقوع این زمین‌لرزه، برق هزاران خانه قطع و در برنامه پرواز هواپیماها و قطارهای مناطقی که در آنجا زلزله رخ داد، اختلال ایجاد شد. در پی وقوع این زمین‌لرزه مهیب، آژانس هواشناسی ژاپن هشدار وقوع سونامی را صادر و در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد. این نخستین هشدار وقوع سونامی پس از زمین‌لرزه و سونامی سال 2011 در شمال شرق ژاپن است. هشدار وقوع سونامی به آن معناست که احتمال ایجاد امواجی با ارتفاع بیش از 3 متر وجود دارد، همچنین این آژانس اعلام کرد ممکن است ارتفاع امواج دریای ژاپن در پی این زمین‌لرزه مهیب به بیش از 5 متر برسد و به همین دلیل از شهروندان ژاپنی خواست هر چه سریع‌تر سواحل را ترک و به مناطق مرتفع‌تر بروند.
***
ادعای نیویورک‌تایمز درباره تدارک آمریکا برای حمله به یمن
به دنبال ورود ارتش آمریکا به درگیری مستقیم در دریای سرخ برای حفاظت از اسرائیل، نیویورک‌تایمز روز دوشنبه از برنامه‌ریزی پنتاگون برای انجام حملات به پایگاه‌های انصارالله در داخل خاک یمن خبر داد. این روزنامه نزدیک به دموکرات‌ها، گزارش خود را با ادعای پنتاگون شروع کرد و نوشت: «درگیری بین جنگجویان حوثی تحت حمایت ایران و بالگردهای نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ، صبح یکشنبه با کشته شدن همه خدمه ۳ قایق حوثی‌ها پایان یافت». به ادعای نیویورک‌تایمز، این درگیری «در برهه‌ای اتفاق افتاد که کاخ سفید در حال بررسی حمله مستقیم به نیروهای نیابتی ایران در خاورمیانه است... این اولین بار است که نیروهای آمریکایی وارد یک درگیری مرگبار با حوثی‌ها می‌شوند». نیویورک‌تایمز معتقد است تقابل نظامی مستقیم آمریکا با یمن، دولت بایدن را با «یک انتخاب دشوار» مواجه کرده است: «دولت باید تصمیم بگیرد به سایت‌های موشکی و پهپادی حوثی‌ها در یمن حمله کند یا منتظر بماند که آیا حوثی‌ها عقب‌نشینی می‌کنند یا خیر».

Page Generated in 0/0049 sec