printlogo


کد خبر: 273722تاریخ: 1402/10/12 00:00
اخبار

مرکز آمار:
نرخ بیکاری در پاییز 7.6 درصد شد
بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری پاییز ۱۴۰۲ به 7.6 درصد کاهش یافت. مرکز آمار، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر را ۷,۶ درصد اعلام کرد. در پاییز ١٤٠٢ به میزان ٤١,٥ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ١٤٠١) 5.0 درصد افزایش یافته است. جمعیت شاغلان ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٤ میلیون و ٧٧٥ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٠٦ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد در پاییز ١٤٠٢ بخش خدمات با ٥٢,١ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 2.34 درصد و کشاورزی با 6.13 درصد قرار دارند. نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٠,٦ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ١٤٠٢ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ١٤٠١) 4.1 درصد افزایش یافته است. بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد ١٤,٤ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در پاییز ١٤٠٢ بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ١٤٠١ به میزان 4.0 درصد کاهش یافته است. در پاییز ١٤٠٢ بررسی سهم جمعیت ١٥ ساله و بیشتر دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد ٨,١ درصد جمعیت شاغل به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و...) کمتر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که 7.37 درصد از شاغلان ١٥ ساله و بیشتر، ٤٩ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.
***
5 گیگ اینترنت رایگان برای هر نفر
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه فعال‌سازی بسته اینترنت هدیه رایگان دولت برای همه مردم در بستر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند آغاز شده است، اعلام‌کرد: هدیه دولت ۱۰ گیگ اینترنت داخلی (معادل 5 گیگ اینترنت بین‌الملل) برای هر فرد است. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از فعال‌سازی یک بسته اینترنت هدیه از سوی دولت برای مردم خبر داده بود که در راستای تحقق این وعده، کاربران می‌توانند با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند این بسته را فعال کنند. زارع‌پور درباره جزئیات این بسته اینترنتی گفت: فعال‌سازی اینترنت رایگان هدیه دولت برای مردم در قالب ۱۰ گیگابایت اینترنت داخلی (معادل 5 گیگابایت اینترنت بین الملل) روی یکی از سیم‌کارت‌های هر فرد به انتخاب خود او انجام می‌شود. 
***
وزیر صمت به مجلس می‌رود
هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، وی را برای پاسخگویی به سوالات جلال رشیدی‌کوچی و تعدادی دیگر از نمایندگان، به مجلس فراخواند. با توجه به اینکه جلال رشیدی‌کوچی، به عنوان نماینده منتخب سوال‌کنندگان انتخاب شده است، به نظر می‌رسد محور اصلی سوالات صنعت خودروی کشور و مهم‌تر از آن، واردات خودرو باشد. موضوع تعداد خودروهای وارد شده به کشور و به طور کلی بحث واردات خودرو طی روزهای اخیر بسیار مطرح بوده است. در زمان وزارت سیدرضا فاطمی‌امین، پس از آزادسازی واردات خودرو و ورود اولین محموله خودروهای وارداتی به کشور، وعده داده شد طی ۶ ماه (زمستان ١۴٠١ و بهار ١۴٠٢) حداقل ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. وعده واردات ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو تا پایان خرداد سال جاری در حالی است که اکنون ٩ ماه و ١٠ روز از سال گذشته و طبق آمار گمرک تنها 2000 دستگاه خودرو وارد کشور شده است. 
***
معاون وزیر کار:
افزایش ۵۷ درصدی دستمزد به ‌نفع کارگران بود
معاون روابط کار وزارت کار با بیان «افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در سال گذشته را به‌ نفع کارگران می‌دانم» گفت: البته باید کنار معیشت کارگران، وضعیت بنگاه‌های اقتصادی هم در نظر گرفته شود. علی‌حسین رعیتی‌فرد درباره دستمزد کارگران گفت: دستمزد کارگران به ‌صورت سه‌جانبه تعیین می‌شود و بعد از ساعت‌ها بحث و بررسی در جلسه شورای‌ عالی کار بالاخره ۳ گروه به یک تفاهم مشترک می‌رسند؛ فرآیند تعیین دستمزد اینگونه است. رعیتی‌فرد بیان کرد: مجموعا نرخ تورم در ۲ سال گذشته 87 درصد بوده است و دستمزد کارگران در ۲ سال دولت سیزدهم 84 درصد افزایش یافته است، این رقم پارسال 57 درصد و امسال 27 درصد بوده است. ما به ‌عنوان وزارت کار تنظیم‌گر روابط کارگر و کارفرما هستیم و قطعا اگر مزد عادلانه تعیین نشود، جامعه دچار مشکل می‌شود. وی گفت: ما نمی‌گوییم تورم تنها ناشی از دستمزد است؛ تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی، نقدینگی، شوک‌های اقتصادی، نوسانات ارزی و... است، دستمزد هم سهمی در تورم دارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش 57 درصدی دستمزد در سال 1401 به ‌نفع کارگر است یا به ‌ضرر کارگر، گفت: من افزایش دستمزد 57 درصدی را به ‌نفع کارگر می‌دانم. صحبت‌های وزیر کار در دانشگاه امام صادق(ع) تقطیع شد. من سال‌های زیادی است با جامعه کارگری ارتباط نزدیک دارم. کارگران اعتقاد دارند تورم در بحث کلان کنار افزایش مزد باید کنترل شود. معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه «ما در مراکز تولیدی خیلی مشکل مزد نداریم»، اظهار کرد: قانون کار اجازه تعیین حداقل مزد را به ما داده است و کارفرما ممکن است در نظر بگیرد که به کارگر مقدار بیشتری را پرداخت کند. وی تأکید کرد: 13.5 درصد کارگران حداقل‌بگیر هستند و حدود 60 درصد، یک تا ۲ برابر حداقل وزارت کار را دریافت می‌کنند. 

Page Generated in 0/0050 sec