printlogo


کد خبر: 273743تاریخ: 1402/10/13 00:00
پاول لارودی، مسؤول جنبش جهانی «غزه آزاد» در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
از اینکه کشورم آمریکا مسؤول شهادت ژنرال سلیمانی است، متأسفم

پاول لارودی دهه‌هاست در راه آزادی فلسطین و همچنین مردم غزه از محاصره اسرائیلی‌ها مبارزه مدنی می‌کند. به بسیاری از کشورهای جهان سفر کرده است و برای همبستگی با مردم غزه و فلسطین کمپین‌های زیادی راه انداخته. او که اصالتا ایرانی است، یک سال پس از تولدش یعنی 76 سال پیش به همراه خانواده‌اش به آمریکا سفر کرد. لارودی تاکنون ۲ کمپین بزرگ برای مردم غزه و فلسطین ایجاد کرده است؛ یکی جنبش اتحاد جهانی و دیگری جنبش غزه آزاد. یکی از کارهای مهم لارودی و هم‌قطارانش برای مردم غزه اعزام یک کشتی به همراه پروفسور نوآم چامسکی و بسیاری از فعالان مدنی جهان به غزه بود که اسرائیل تلاش کرد از ورود آنها ممانعت کند اما نتوانست. ۲ قایق حامل فعالان که محاصره اسرائیل در نوار غزه را به چالش می‌کشیدند به ساحل اراضی تحت کنترل حماس رسیدند. 44 فعال «غزه آزاد» از 17 کشور که از قبرس با ۲ قایق چوبی به راه افتاده بودند، با هزاران فلسطینی‌ای روبه‌رو شدند که هنگام ورود آنها در امتداد خط ساحلی تشویق‌شان می‌کردند.
این فعال جهانی در زمینه آزادی فلسطین، استاد دانشگاه کالیفرنیا هم هست. لارودی از کمپین انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم فرهنگی - اقتصادی اسرائیل حمایت کرده و دیگران را نیز برای حمایت از این طرح بارها تشویق کرده‌ است. او معتقد است اسرائیل برنامه‌ای را هدایت می‌کند که نتیجه آن فقط جنایت علیه فلسطینیان است. لارودی همچنین معتقد است اسرائیل زمین فلسطینیان را مصادره کرده و شهرهای فلسطینی را به اردوگاه اسرا تبدیل کرده ‌است. این فعال آمریکایی می‌گوید مساله فلسطین ریشه بسیاری از مشکلات غرب آسیا و حتی ایالات متحده است. او سال 2009 که حرکت‌هایی برای جذب کمک برای غزه آغاز شده بود، گفته بود: «فلسطین در طول عمر ما آزاد خواهد شد. همه ما فلسطینی هستیم... اگر اتفاقی برای فلسطینی‌ها بیفتد می‌تواند برای همه پیش بیاید». لارودی 14 سال از عمر خود را در کشورهای عربی گذرانده و مدتی هم مسؤولیت مستشاری آمریکا در عربستان سعودی را بر ‌عهده داشته است. کنار فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و دانشگاهی، او به ‌عنوان یک نوازنده و استاد پیانو نیز شناخته می‌شود. لارودی اکنون شرکتی مطرح در ساخت پیانو را هدایت می‌کند. «وطن امروز» گفت‌وگویی با وی انجام داده است.
* نقش سردار سلیمانی در کمک به نیروهای مقاومت بعد از انقلاب اسلامی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
کمک‌های ارائه‌شده ژنرال شهید حاج‌قاسم سلیمانی به مقاومت در فلسطین ممکن است هرگز شناخته نشود. او باید رازداری را حفظ می‌کرد و این رازداری تا امروز باقی است. با این حال، ما می‌توانیم سهم او را در موفقیت شگفت‌انگیز مقاومت غزه در 7 اکتبر 2023 و پس از آن و همچنین حمایت خارج از غزه، در بقیه مناطق فلسطین، لبنان (حزب‌الله) و عراق (بسیج مردمی) ببینیم. یمن و اتحاد جهانی جنبش‌های مقاومت نیز از دیگر دستاوردهای ژنرال است.
* نقش سردار سلیمانی در بر هم زدن نظم منطقه‌ای و جهانی آمریکا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جهان هنوز آنقدر قوی نیست که تمام قدرت‌های امپریالیستی را بشکند. آمریکا در حال تضعیف شدن است و با مقاومت فزاینده‌ای در جامعه خود مواجه شده اما مبارزه باید ادامه یابد. شکی نیست مقاومت پیروز خواهد شد اما به فداکاری بسیار بیشتری نیاز دارد. قدرت‌های امپریالیستی از مخرب‌ترین تلاش‌های خود برای متوقف کردن ما استفاده خواهند کرد اما استقامت باعث پیروزی خواهد شد.
* با توجه به اینکه شما آمریکایی هستید، به نظرتان چرا آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرد؟
ژنرال سلیمانی و فرمانده ابومهدی المهندس از رهبران بزرگ و استراتژیست‌های بزرگ بودند و هر دو به همین دلیل ترور شدند. هر دو در بین‌المللی کردن تلاش‌های خود نیز موثر بودند اما باید بگویم ژنرال سلیمانی در نهادینه کردن کارآمدی خود موفق‌تر بود که این را می‌توان در جنبش‌های مقاومت فعال در فلسطین، لبنان، عراق، سوریه، یمن و سایر کشورها مشاهده کرد. این را تا ابد افرادی که هرگز او را نخواهند شناخت، احساس خواهند کرد. منطقی است فکر کنیم که ژنرال سلیمانی اگر مدت بیشتری در کنار ما می‌ماند، می‌توانست تأثیر بیشتری داشته باشد اما بسیاری از ما نمی‌توانیم در 10 بار زندگی به آنچه او در یک زندگی انجام داد، برسیم.
ما در دوران پس از سلیمانی هستیم اما هنوز در دوران پس از امپریالیسم نیستیم. با این حال، معتقدم تاریخ، سال 2023 را به عنوان سال انتقال به عصر آینده که ژنرال سهم عمده‌ای در آن داشت، ثبت خواهد کرد.
از سوی دیگر ایران قطعا در برابر «نظم جدید آمریکا» خواهد ایستاد. آمریکا فقط بی‌نظمی ایجاد می‌کند اما ایران در مقابل آن خواهد ایستاد، زیرا ایران به تنهایی نمی‌ایستد. ژنرال شهید قاسم سلیمانی سهم بسزایی در ایجاد  اتحاد  و بین‌المللی شدن مقاومت داشت که پس از شهادتش نیز ادامه یافته است. حتی برای دیدنش نیازی به چشم نیست.  شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس با مقابله با داعش در واقع برخلاف طرح‌ها و اهداف ایالات متحده کار ‌کردند. آمریکا تصمیم به ترور سردار سلیمانی گرفت، آن هم در حالی که او به عنوان یک مقام رسمی در عراق بود و همراه ابومهدی المهندس از رهبران حشدالشعبی عراق بود، کسی که در این حمله نیز ترور شد. هر دو شهید درگیر جنگ با داعش بودند. این مساله به طور گسترده‌ای اثبات شده است که آمریکا از تروریست‌های داعش و القاعده به عنوان نظامیان مزدور استفاده می‌کند تا کشورهایی را که در برابر بلندپروازی‌های امپریالیستی آمریکا مقاومت می‌کنند، نابود یا تضعیف کند. آمریکا عراق، افغانستان و لیبی را نابود کرد و همین اهداف را در سوریه، لبنان و یمن نیز دنبال می‌کند. ایران کشور بعدی فهرست آمریکاست چون مانع بزرگی برای هدف آمریکا در تخریب و نابودی این کشورها است و همین‌طور تضعیف روسیه و چین به‌طور همزمان. شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس با مقابله با داعش در واقع برخلاف طرح‌ها و اهداف ایالات متحده کار کردند. کشور من یعنی آمریکا مسؤول شهادت ژنرال قاسم سلیمانی است و من از این بابت بسیار متاسف هستم.

Page Generated in 0/0037 sec