printlogo


کد خبر: 273746تاریخ: 1402/10/13 00:00
شیخ «غازی حنینه» رئیس تجمع علمای مسلمین لبنان در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
حاج‌قاسم سلیمانی، مبدع احداث تونل‌های حماس بود
* قدرت اندیشه نظامی سلیمانی از ویژگی‌های برجسته او بود که امروز در غزه ظهور و بروز یافته است

رئیس تجمع علمای مسلمین لبنان که فردی از اهل سنت این کشور است به این نکته اشاره می‌کند که سردار سلیمانی یکی از حامیان اصلی مردم فلسطین و نوار غزه بود و از ابداعات این شهید ایجاد تونل در مرزهای لبنان و غزه با سرزمین‌های اشغالی بود که همین موضوع باعث شد اسرائیل با چالش‌جدی رو‌به‌رو شود.

شیخ غازی حنینه در ابتدای گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره شخصیت سردار شهید سلیمانی اعلام کرد: خالص‌ترین تسلیت خودم را خدمت مردم شریف جمهوری اسلامی ایران، همچنین خدمت رهبر عالی ایران و خانواده شهید قاسم سلیمانی تقدیم می‌کنم و خالص‌ترین تبریک خودم را نیز نثار خون پاکیزه حاج‌قاسم سلیمانی که «شهید راه قدس» به شمار می‌رود، می‌کنم. او در گفت‌وگو با «وطن امروز» به شخصیت سردار شهید سلیمانی در حوزه غرب آسیا و لبنان اشاره کرد. شیخ غازی حنینه گفت: بدون شک توفان الاقصی به دلایل استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که از 75 سال گذشته تاکنون چنین عملیاتی با این گستردگی در سرزمین‌های اشغالی رخ نداده بود. توفان الاقصی، حماسه‌ای است که قهرمانان آن رزمندگان مقاومت فلسطینی هستند، رزمندگانی از گردان‌های عزالدین القسام و سرایا القدس و گردان‌های الاقصی و مجموعه‌ای از نیروهای مقاومت فلسطینی. 
این نبرد قهرمانانه توانست جریان جهان را 180 درجه نسبت به آنچه پیش از 7 اکتبر قرار داشت، تغییر دهد. این نبرد قهرمانانه توسط مقاومت فلسطین توانست ضربه هولناکی به این رژیم وارد کند. ارتش این رژیم که اغلب آن را افسانه‌ای و شکست‌ناپذیر توصیف کرده بودند توانسته بود در یک زمان واحد در چند جبهه با کشورهای عربی بجنگد. اما گردان‌های مقاومت فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی و دیگر گردان‌های مقاومت در نوار غزه توانستند پرونده ارتش اشغالگر را ببندند و ضربه سختی به ستون فقرات آن وارد کنند و شکست سختی به نیروی اطلاعاتی و نظامی و لجستیکی رژیم وارد کنند. 
وی ادامه داد: معتقدم ممکن نیست از رشادت‌ها و قهرمانی‌های گردان‌های مقاومت فلسطینی سخن بگوییم اما از ژنرال حاج‌قاسم سلیمانی یاد نکنیم. تونل‌هایی که شهید سلیمانی برای مقاومت طراحی کرد، این امکان را برای رزمندگان فراهم آورد تا به وسیله این تونل‌ها بتوانند ضربه سختی به فرماندهان ارتش صهیونیست بزنند به نحوی که در برابر حملات نیروهای مقاومت در کوچه‌ها و خیابان‌های نوار غزه شکست سختی متحمل شدند. 
این عالم لبنانی تصریح کرد: ایده احداث تونل‌ها از ابداعات حاج‌قاسم سلیمانی بود و ایشان در حمایت از مقاومت فلسطین محدود به این نبود، بلکه به توصیه امام خامنه‌ای، متعهد به تامین سلاح و ادوات جنگی  مورد نیاز برای نیروهای مقاومت فلسطین شد. بر همین اساس نمی‌توان از حماسه توفان الاقصی صحبت کرد اما از حاج‌قاسم سلیمانی، فکر او و اثرگذاری‌اش سخن نگفت. اندیشه نظامی حاج‌قاسم سلیمانی از ویژگی‌های برجسته او بود که در ابداعات ایشان در نوار غزه نمود یافت. باید اذعان کنیم 7 اکتبر، یکی از دستاوردها و نتیجه تلاش‌ها و مبارزات حاج‌قاسم سلیمانی است؛ مجاهدت‌هایی که نیروهای مقاومت از آن به عنوان «کرامت الهی» یاد می‌کنند. 
وی عنوان کرد: تحولات بزرگی که به فضل و یاری خداوند متعال و با تلاش رزمندگان مقاومت در گردان‌های القسام و سرایا القدس و در گردان‌های الاقصی و همچنین توسط بزرگان حماس و جهاد اسلامی و دیگر نیروهای فلسطینی در نوار غزه ایجاد شده است، توانسته دگرگونی‌های بزرگی را در سطح جهان رقم بزند. دایره این تحولات محدود به کشورهای منطقه نبوده است و در کشورهای اروپایی همانند انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان، بلژیک، سوئد، اسپانیا و نیز آمریکا، کانادا و استرالیا تحولات بزرگی ایجاد کرده است. حماسه‌ای که توفان الاقصی به وجود آورد باعث شد جهانیان درباره اسلام و قرآن فکر کنند و به بحث و جست‌وجو پیرامون آن بپردازند و بدانند چه چیزی باعث شده مردم فلسطین از پیر و جوان، زن و کودک اینچنین در برابر سختی‌ها مقاومت و ایستادگی ‌کنند. نوار غزه، ایستاده است و با مقاومت خود توانسته یک الگو برای جهانیان باشد. این ایستادگی باعث شده منظومه فکری غربی‌ها دچار تشویش شود و بخش‌های گسترده‌ای از مردم روستاهای اروپایی و آمریکایی را واداشته نسبت به این موضوع توجه و  فکر کنند. موضوع فلسطین بار دیگر در صدر اخبار جهان قرار گرفت و مورد توجه جامعه بین‌الملل واقع شد. به نحوی که اندیشمندان غربی را واداشت درباره این پدیده بزرگ و حیرت‌آور که در ایستادگی مردم غزه در 3 ماه اخیر، به تحقیق بپردازند. نزدیک به 90 روز از جنگ می‌گذرد. جنگی که نابودی ارتش رژیم صهیونیستی و هزاران تانک و ادوات جنگی آنان را به همراه داشته است. صدها کشته در میان افسران و سربازان ارتش رژیم باعث شده در اندیشه غرب تجدیدنظر صورت بگیرد. حماسه توفان الاقصی باعث شده تاییدی جهانی نسبت به موضوع فلسطین ایجاد شود که تاکنون وجود نداشت. به فضل خداوند متعال این مقاومت افسانه‌ای توانسته است موضوع فلسطین را مرکز توجه‌ها قرار دهد رئیس تجمع علمای مسلمین لبنان  ادامه داد: در حالی که نزدیک به 3 ماه از آغاز جنگ گذشته، موضوع فلسطین و مقاومت مردمی و رشادت‌های رزمندگان مقاومت در نوار غزه، نقل محافل بین‌المللی است. حاج‌قاسم سلیمانی یک انسان نمونه بود که تصویر یک قهرمان را در دفاع از مستضعفان و محرومان تصویر کشید.  فلسطینی‌ها کسانی‌اند که به پشتیبانی و حمایت نیاز دارند؛ حمایتی که جمهوری اسلامی ایران به آنان ارائه کرده است و حاج‌قاسم سلیمانی با حضور خود در خط مقدم مقاومت در عراق به عنوان نماینده آن حضور داشت. کسی که در خط مقدم مبارزه علیه داعش و النصره و در مواجهه با تروریسم تکفیری حضور داشت، بنابراین می‌گویم ژنرال حاج‌قاسم سلیمانی در حقیقت یک اسطوره نظامی است که تاریخ درباره آن می‌نویسد و نویسندگان نیز درباره شخصیت حاج‌قاسم سلیمانی کتاب‌های گوناگون نوشته‌اند که برای نسل‌های آینده باقی خواهد ماند. نمونه‌های نظامی‌ای که درباره آنها صحبت  ‌کنیم  -که حاج‌قاسم سلیمانی جزو آنان است - همچون مروارید تاج است که در منظومه مقاومت می‌درخشد. ما معتقد هستیم حاج‌قاسم سلیمانی نماد مقاومت و نماد جهاد و نماد مبارزه در برابر تروریسم تکفیری و رژیم صهیونیستی است. 
وی تصریح کرد: در حقیقت زبان از بیان ویژگی‌های حاج‌قاسم سلیمانی قاصر است. انسانی که از ابتدای جوانی‌اش در جنگ‌ها ورود کرده است، به خاطر دفاع از انقلاب اسلامی، دفاع از مستضعفان، دفاع از نظام جمهوری اسلامی در برابر جنگی که علیه ایران تحمیل شد؛ جنگی که مورد حمایت ایالات متحده آمریکا و تعدادی از کشورهای عربی و کشورهای خلیج [فارس] قرار گرفت. حاج‌قاسم سلیمانی در حقیقت به عنوان نمونه‌ یک انسان کامل برای جوان مسلمان مجاهد مقاوم به شمار می‌رود. کسی که به مسیر ولایت‌فقیه پایبند بود؛ از دوران امام خمینی قدس سره و تحت زعامت امام خامنه‌ای حفظه‌الله تعالی. 
درباره حاج‌قاسم سلیمانی در حقیقت درست نیست کمتر از این گفته شود، شهیدی که برای تمام جوانان مسلمان که نسبتی با اسلام دارند به عنوان یک الگو شناخته می‌شود؛ الگویی برای دفاع از محرومان، دفاع از مستضعفان و دفاع از فقیران و دفاع از مظلومان. حاج‌قاسم سلیمانی شهید راه قدس است. خداوند رحمت کند او را و با پیامبر و آل‌ او محشور گرداند و ما را نیز تحت پرچم پیامبر با او محشور گرداند.

Page Generated in 0/0049 sec