printlogo


کد خبر: 273754تاریخ: 1402/10/13 00:00
وزیر کار دولت پیشبرد امور لبنان در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
با پشتیبانی ژنرال سلیمانی در جنگ ۲۰۰۶ پیروز شدیم

علی صفری: یکی از میادین بزرگ رشادت سردار شهید سلیمانی قطعا و یقینا لبنان بود. این کشور نخستین ضربه کاری محور مقاومت به اسرائیل را سال 2000 میلادی با آزادسازی جنوب این کشور زد. نقطه عطف دیگر سردار شهید سلیمانی در منطقه غرب آسیا جنگ 33 روزه سال 2006 در لبنان بود. اشتباه نیست اگر بگوییم قدرت و صلابت سردار سلیمانی در منطقه از سال 2006 به رسانه‌ها رسید؛ زمانی که اسرائیل در سکوت حمایت‌آمیز مجامع جهانی به لبنان حمله کرد و از زمین، دریا و هوا این کشور را مورد حملات وحشیانه قرار داد. سردار شهید سلیمانی به همراه شهید حاج‌عماد مغنیه فرماندهی این جنگ را برعهده داشتند و به گفته خود سردار سلیمانی بارها در این جنگ تا مرز شهادت پیش رفتند اما این جنگ به نفع محور مقاومت پایان یافت و نقطه بزرگی در عقبگرد اسرائیل در منطقه شد. از آن زمان به بعد اسرائیل در نقطه ضعف قرار گرفت و بعد از چند جنگ در مقابل اعراب که پیروز شده بود، در نخستین نبرد مستقیم با محور مقاومت شکست خورد. به همین دلیل بر آن شدیم با یکی از چهره‌های مطرح لبنانی درباره شخصیت سردار شهید سلیمانی گفت‌وگو کنیم. 
مصطفی بیرم، وزیر کار دولت پیشبرد لبنان در گفت‌وگو با روزنامه «وطن امروز»، به مناسبت سالگرد شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه، گفت: حاج‌قاسم سلیمانی هنوز هم در میان ما زنده است، او با ما است، او چهره  بین‌المللی مقاومت بود. وی ادامه داد: ایشان فرمانده‌ای بود که به جغرافیای خاصی محدود نمی‌شد، چرا که او از انسانیت دفاع می‌کرد و انسان به جغرافیای خاصی محدود نمی‌شود.
حاج‌قاسم سلیمانی به درخواست مردم منطقه با اشغالگری مبارزه می‌کرد و مردم منطقه طرفدار او بودند، چرا که در سختی‌ها کنار آنها بود، او نماد مقاومت و آزادگی بود، روح حاج‌قاسم بین ما است. بسیاری از جوانان و مقاومان از او الهام می‌گیرند، او الهالم‌بخش آزادگی است و به ما می‌آموزد چگونه به مظلومان یاری‌رسانی و در برابر اشغالگری و ظلم ایستادگی کنیم. 
وزیر کار لبنان با بیان اینکه شهید سلیمانی با ظلم و تکفیر مبارزه کرد و راه مستقیم و روشنایی را رفت و به تمام انسانیت خدمت کرد، عنوان کرد: ژنرال شهید سلیمانی در راه دفاع از مظلوم قدم برداشت و در مقابل ظلم و ظالم ایستادگی کرد و مقام و منزلت ایمانی برای ما به جا گذاشت و راه حاج‌قاسم روشن‌ترین و بهترین راه است.
 وی همچنین در ارتباط با عملکرد حزب‌الله لبنان در جریان تحولات عملیات توفان الاقصی تصریح کرد: آنچه در لبنان انجام می‌شود با 2 هدف صورت می‌گیرد؛ یک حمایت از برادران‌مان در غزه است و تاکید بر اینکه به آنها بگوییم ما در کنارتان هستیم و دوم حمایت از خود لبنان است، چرا که ما می‌دانیم اگر دشمن از یک برادر فارغ شود سراغ برادر بعدی می‌رود، به همین دلیل مقاومت لبنان در عرصه نبرد با صهیونیست‌ها حضور جدی دارد و تلاش کرده تمرکز دشمن را از بین ببرد. 
مصطفی بیرم تصریح کرد: اگر دشمن به دنبال این باشد که سطح تنش در منطقه و به صورت خاص در لبنان و مرز بین لبنان و فلسطین اشغالی را بالا ببرد، مقاومت در آماده‌ترین حالت خود برای پاسخ دادن به شکل مناسب به تهاجمات دشمن است. 
وی با بیان اینکه دشمنان ما در فاز نظامی خیلی با ما جنگیده‌اند اما همواره شکست خورده‌اند، گفت: آنها تلاش کردند جنگ مذهبی شیعه - سنی راه‌اندازی کنند، بعد از آن هم تکفیر را به جان ما انداختند اما باز هم شکست خوردند. بیرم گفت: محاصره و فشار اقتصادی گلوله آخر دشمنان است و امروز معیشت مردم را هدف شلیک گلوله‌های خود قرار داده‌اند. 
بیرم اظهار کرد: پایگاه حزب‌الله مهم‌ترین نقطه قوت مقاومت است و تمام تلاش دشمن این است تا خط مقاومت را از بین ببرد اما اکثریت مردم در کنار ما هستند. وی بیان کرد: ما سرزمین‌مان را سال 2000 آزاد کردیم و سال ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی وارد لبنان شد تا طرح خاورمیانه بزرگ را اجرا کند اما به لطف خداوند و به حمایت او و به پشتیبانی سردار شهید سلیمانی توانستیم دشمن را شکست دهیم. 
وزیر کار لبنان تاکید کرد: دشمنان برای انتقام‌گیری از ما دشمن وحشی تکفیری را به جان‌مان انداختند که جنایت‌های بزرگی انجام داد اما باز هم ما با لطف خدا و همت حاج‌قاسم توانستیم بر این دشمن وحشی پیروز شویم و افرادی را که تکفیری‌ها حمایت می‌کردند، شکست دهیم.
 وی تصریح کرد: امروز به نمایندگی از امت و جبهه مقاومت لبنان در کرمان حضور دارم و به‌ عنوان وزیر دولت لبنان در اینجا هستم تا اعلام کنم از جانفشانی‌ها و رهبری‌های شهید حاج‌قاسم سلیمانی تشکر و ثبات‌مان را در ادامه راه حاج‌قاسم اعلام می‌کنم. 
عضو جنبش حزب‌الله لبنان ادامه داد: مهم‌ترین دغدغه شهید سلیمانی حمایت از مسأله فلسطین بود. او بشدت نسبت به آینده مسأله فلسطین دغدغه‌مند بود. هیچ‌یک از دوستان و دشمنان نمی‌توانند این واقعیت آشکار را پنهان کنند. 
این مقام لبنانی افزود: حاج‌قاسم سلیمانی دوست داشت در خط مقدم جبهه نبرد در لبنان باشد. به همین دلیل، اصرار داشت در اتاق عملیات مرکزی در شهر «بیروت» در کنار فرمانده شهید «حاج عماد مغنیه» دوست و همراه همیشگی‌اش و نیز در کنار سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان باشد. 
وی خاطرنشان کرد: در جریان جنگ ۳۳ روزه، رژیم صهیونیستی با تمام توان زیرساخت‌های مقاومت در لبنان را هدف قرار داد. در این میان، حاج‌قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز به عنوان پشتوانه مقاومت وارد عمل شد و به حمایت از مقاومت لبنان پرداخت؛  در حالی که  آن هنگام، تصور این بود طبیعی است حاج‌قاسم سلیمانی در «دمشق» پایتخت سوریه مستقر شود تا بتواند حلقه وصلی میان مقاومت و جمهوری اسلامی ایران باشد اما او شخصا در بیروت حاضر شد.
 شهید سلیمانی در این مدت تمام تلاش خود را به کار بست تا تمام آنچه را که مردان مقاومت در لبنان به آن احتیاج داشتند، فراهم کند. به یاد دارم چند ماه پیش از شهادت فرمانده عماد مغنیه این فرصت برای من مهیا شد که دیداری با او داشته باشم.
 او در این دیدار از حجم حمایت‌های حاج‌قاسم سلیمانی از مردان مقاومت در لبنان سخن گفت. وزیر دولت لبنان با بیان اینکه همه دولت‌ها باید کار دولت و ارتش یمن را انجام دهند و نباید اجازه دهیم کمک‌ها به رژیم جنایتکار صهیونیستی برسد و این اقدام مهمی است، ادامه داد: ما حامی اخلال در عبور و مرور دریایی و تجارت در دریا نیستیم و دوستان ما در یمن نیز به دنبال این موضوع نیستند، بلکه آنچه ما از آن حمایت می‌کنیم، توقف کمک‌رسانی به رژیم صهیونیستی است.

 


Page Generated in 0/0040 sec