printlogo


کد خبر: 273757تاریخ: 1402/10/13 00:00
تیم اندرسون در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
توفان الاقصی میراث ژنرال سلیمانی است

 محمدعلی حسن‌نیا یکی از مهم‌ترین مسائلی که در سطح جهان بعد از شهادت سردار شهید سلیمانی ظهور و بروز کرد، ایجاد مباحث علمی و حقوقی درباره جایگاه مقاومت و همچنین پیگیری درباره ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه بود. یکی از پژوهشگران مطرح جهان که به دلیل نوشتن ۲ کتاب در حوزه مقاومت و نگاه مثبت به این ایران از دانشگاه سیدنی استرالیا اخراج شد، دکتر «تیم اندرسون» بود. اندرسون استاد دانشگاه سیدنی استرالیا بود که به خاطر مواضع ضد‌استکباری و ضد‌صهیونیستی‌اش 5 سال پیش از این دانشگاه اخراج شد.
وی مدیر «مرکز مطالعات ضد هژمون» سیدنی در استرالیاست. اندرسون سابقه بیش از ۳۰ سال تدریس و پژوهش در دانشگاه‌های مختلف استرالیا در زمینه‌های مختلف همچون حقوق بشر با تمرکز بر مناطق آسیا - پاسیفیک، آمریکای لاتین و غرب آسیا را در کارنامه خود دارد. وی سال ۲۰۱۴ موفق به کسب جایزه «دوستی کوبا» شد. اندرسون همچنین کتاب‌های شاخصی چون «جنگ کثیف در سوریه» (۲۰۱۶)، «مبارزه با تبلیغ جنگ کثیف در سوریه» (۲۰۱۷) و «محور مقاومت» (۲۰۱۹) را به رشته تحریر درآورده است. تیم اندرسون در کتاب جنگ کثیف علیه سوریه که نتیجه تحقیقات دقیق علمی اوست، از خیانت‌ها، خباثت‌ها و توطئه‌ها علیه سوریه در جریان‌های اخیر این کشور سخن گفته است. او در این اثر کوشیده واقعیات و اسناد ساختگی و جعلی را در جنگ کثیف علیه سوریه برملا کند. از وی سوالاتی درباره شخصیت سردار شهید سلیمانی و همچنین جایگاه او بعد از انقلاب اسلامی ایران در ارتقای نقش مقاومت مردم فلسطین در منطقه پرسیدیم.
* آقای دکتر اندرسون! بدون‌شک یکی از پایه‌های کمک به مقاومت در فلسطین سردار شهید سلیمانی بود. نقش شهید سلیمانی را در تجهیز و کمک به مقاومت فلسطین چگونه تحلیل می‌کنید؟
ژنرال شهید قاسم سلیمانی به‌عنوان فرمانده ارشد سپاه قدس، عملا تمام نیروهای مقاومت را آموزش می‌داد و پشتیبانی می‌کرد. این شامل تأمین مالی و حمایت لجستیکی از همه جناح‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس بود. او به ارتش عربی سوریه کمک کرد نیروهای نیابتی تکفیری را در سراسر سوریه شکست دهد و از نزدیک با نیروهای بسیج مردمی در عراق همکاری کرد. ژنرال سلیمانی متخصص شام بود، بنابراین فلسطین، لبنان و سوریه را بخوبی می‌شناخت. او در تجهیز و حمایت از حماس، جهاد اسلامی، جبهه مردمی فلسطین و دیگران برای مقاومت در برابر اسرائیل و آمریکا نقش اساسی داشت.
* پس از حملات شدید اسرائیل به نوار غزه، بسیاری از مردم جهان علیه اسرائیل تظاهرات کردند؛ به نظر شما روند مقاومت در دنیا چقدر ثابت بوده است؟
تصاویر وحشیگری اسرائیل در غزه، احساسات مردم جهان را برانگیخته است و آنان در سطح مردمی در بیشتر کشورها علیه اسرائیل بسیج شده‌اند که حتی تن ازخودراضی‌ترین و بزدل‌ترین رژیم‌ها را به لرزه درآورده است. این امر هر آنچه از مشروعیت اسرائیل و اعتبار آمریکا در جهان باقی مانده بود را از بین برد. حمایت از مقاومت گام دیگری است که هنوز خیلی‌ها از آن می‌ترسند. بسیاری می‌دانند تنها نیرویی که می‌تواند این کشتار شیطانی را متوقف کند، مقاومت مستقیم فلسطینی و منطقه‌ای از جمله حزب‌الله و یمن است.
* برخی سردار سلیمانی را با چه‌گوارا مقایسه می‌کنند. شما یک متفکر جهانی هستید، تحلیل‌تان از عملکرد راهبردی سردار شهید سلیمانی در جهان چه بود؟
مقایسه‌های مشروعی بین ژنرال سلیمانی و چه‌گوارا، مبارز چریک قهرمان آمریکای لاتین انجام شده است؛ هر ۲ در مبارزات فداکارانه علیه امپریالیسم آمریکای شمالی به شهادت رسیدند، هر ۲ در کشورهایی فراتر از محل تولدشان جنگیدند. و هر 2 نسلی از مبارزان را برای هدفی بالاتر آموزش دادند، رهبری کردند و آن مبارزان الهام گرفتند. قابل توجه است که بسیاری از رسانه‌های اجتماعی آمریکای شمالی (مانند فیسبوک و اینستاگرام) هرگونه تمجید از ژنرال سلیمانی را ممنوع می‌کنند و می‌گویند او طبق قوانین ایالات‌متحده به عنوان «فرد خطرناک» طبقه‌بندی می‌شود، حتی پس از شهادتش. در کتابم «غرب آسیا پس از واشنگتن» این پدیده را «روح ژنرال سلیمانی» توصیف می‌کنم که امپریالیسم آمریکایی را در سراسر غرب آسیا تحت تأثیر قرار می‌دهد.
* اگر بخواهید یک جمله برای توصیف سردار سلیمانی در مسائل جهانی مطرح کنید، آن جمله چیست؟
سلیمانی یکی از فرماندهان منطقه‌ای بسیار دوست‌داشتنی برای همه مردم آزاده غرب آسیا و حتی جهان بود. از زمان شهادت او میراثش به سایر نقاط جهان بویژه شرق آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین رسید.
* آیا آمریکا با شهادت سردار سلیمانی توانست روند
ادامه در صفحه 7

 


Page Generated in 0/0039 sec