printlogo


کد خبر: 274783تاریخ: 1402/10/16 00:00
هنرمندان یکصدا جنایت تروریستی کرمان را محکوم کردند
هنر علیه تروریسم

گروه فرهنگ و هنر: جمهوری اسلامی از ابتدای حیات خود در ۲۲بهمن 57 تا امروز، با تقدیم بیش از 17 هزار شهید به عنوان بزرگ‌ترین قربانی تروریسم در دنیا لقب گرفته است؛ ترورهایی که از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده و با گذشت 4 دهه از عمر با برکتش همواره ادامه داشته است. کشتار مردم روستای «قارنا»، فاجعه عشیره «منگور»، بمب‌گذاری در ساختمان «حزب جمهوری اسلامی»،  دفتر نخست‌وزیری، جنایت «تاسوکی»، انفجار در مسجد علی بن‌ ابیطالب(ع) شیعیان زاهدان، بمب‌گذاری انتحاری در تجمع عشایر اهل‌سنت و شیعه در هفته وحدت، بمب‌گذاری حسینیه شهدای شیراز، خیابان نادری اهواز و حرم امام رضا(ع)، عملیات تروریستی در حرم امام خمینی(ره)، مجلس شورای اسلامی و رژه نیروهای مسلح در اهواز تنها بخشی از جنایاتی است که در طول 4 دهه گذشته توسط گروهک‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های جاسوسی وابسته به آمریکا و رژیم صهونیستی علیه مردم و ملت ایران رخ داده است.
اما در عملیات تروریستی روز چهارشنبه در گلزار شهدای کرمان با توجه به شهادت ۸۹ نفر از مردم می‌توان از آن به عنوان بزرگ‌ترین عملیات تروریستی علیه مردم نام برد. جنایت وحشتناکی که سراسر ایران را به یک‌باره در بهت و اندوه فروبرد اما طولی نکشید که با انتشار اخبار و اطلاعات مستدل و دقیق‌تر، مردم سراسر کشور به ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار و مردم کرمان پرداختند؛ واکنش‌های مورد انتظاری که همواره در برهه‌های مهم و حساس نشان از یکپارچگی ملت در مواجهه‌های مختلف دارد.
اما در این بین جامعه هنری و هنرمندان کشور به‌رغم اختلاف‌نظرها و سلایق مختلف که همواره از سوی رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن از آن به عنوان اختلافات عمیق داخلی نام برده می‌شد، در اقدامی انسانی و خودجوش همگام با مردم، با اعلام انزجار از جنایت شکل‌گرفته، نسبت به حادثه تروریستی کرمان، در صفحات مجازی‌شان واکنش نشان دادند؛ واکنش‌هایی که در مقاطع مختلف نیز مسبوق به سابقه است. از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی گرفته تا همدردی با سیل‌زدگان برخی مناطق کشور در نوروز 98  همگی نشان از آن دارد که اقشار مختلف هنری  درباره حادثه تروریستی کرمان کنار مردم قرار گرفتند. 
«بهرنگ علوی» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به واکنشی که نسبت به حادثه کرمان در فضای مجازی داشت، توضیح داد: در برابر جنایت اگر سکوت کنید جای تعجب دارد. چنین حادثه‌ای خدای ناکرده ممکن است برای یکی از عزیزان ما هم اتفاق بیفتد و طبیعی است همه ناراحت شویم، چرا که هموطن من و شما به ناحق شهید شده‌اند. همه شهدای این حادثه مثل اعضای خانواده ما هستند. 
همچنین «مهران غفوریان» گفت: قتل‌عام این مردم خوشحالی ندارد؛ حال این مردم به هر دلیلی در آن مکان حضور داشته‌اند. چه فرقی می‌کند که این مردم برای چه به آن مکان رفته‌اند؟ مگر در اصل موضوع تغییری ایجاد می‌شود؟ مگر می‌توان صورت مساله را پاک کرد؟ مگر در همه جای دنیا دم از مبارزه با تروریسم نمی‌زنند؟ مگر این ترور نیست؟ مگر این عمل، تروریستی نیست؟ من نمی‌فهمم که یک ایرانی، چگونه می‌تواند از کشته شدن هموطنان خود خوشحال شود؟ یک انسان، چگونه می‌تواند از کشته شدن انسان‌ها ابراز شادی کند؟ وقتی به این موضوع فکر می‌کنم عصبانی می‌شوم.
این بازیگر سینما خطاب به بازیکن سابق فوتبال که توهین بی‌شرمانه‌ای را نسبت به مردم ابراز کرده بود، گفت: کسی را که از کشتار انسان‌های بی‌گناه ابراز شادی می‌کند، باید در تیمارستان و به دور از دیگر بیماران روانی بستری کرد. واقعا این را نمی‌توان درک کرد. اصلا احساسات را کنار بگذاریم، عقل را چه کنیم؟ شرم بر کسانی که از کشتار این مردم مظلوم به دست تروریست‌های کثیف، استفاده ابزاری و سیاسی می‌کنند.
«فرزین محدث» بازیگر سینما و تلویزیون گفت: هر کس از شهادت هموطن من احساس خوشحالی کند هموطن من نیست. ما درباره نقاط مشترک‌مان با کسی شوخی نداریم.
بی‌تردید همبستگی و یکپارچگی جامعه هنری کشور نه نخستین بار بوده و نه آخرین بار خواهد بود، بلکه تجربه نشان داده است که در هر زمانی پای مردم، ملت و تعرض دشمنان خارجی به میان آید نه تنها هنرمندان بلکه تمام مردم طبق قانونی نانوشته و تنها با غیرت ملی و میهنی پای کار می‌آیند و توهمات و تصورات دشمنان را نقش بر آب می‌کنند. البته دشمنان قسم خورده از این اتحاد و یکپارچگی نه درس می‌گیرند و نه تجربه کسب می‌کنند اما قطعا و حتما هنرمندان ایران به عنوان پیشگامان جامعه در برهه‌های حساس و مهم یکدل و یکدست در مواجهه با دشمن ایستاده و باز هم خواهند ایستاد؛ غیرت و شرافتی که در دنیای امروز چهره‌های خارجی مثال‌زدنی است.
در حوزه‌های سینما، تئاتر و تلویزیون هنرمندانی چون  منیژه حکمت، رسول صدرعاملی، همایون اسعدیان، مریم بحرالعلومی، آزیتا موگویی، سیدمحمود رضوی، محمدحسین مهدویان، محمدمهدی عسگرپور، سیدمازیار هاشمی، محمد شایسته، مازیار میری، سیدرضا میرکریمی، کریم امینی، مهران احمدی، مازیار لرستانی، پرویز پرستویی، امین حیایی، حبیب رضایی، امیر آقایی، حامد بهداد، مجید مظفری، رضا کیانیان، فرهاد قائمیان، محمدرضا گلزار، تینا پاکروان، احترام برومند، مجید واشقانی، سپند امیرسلیمانی، نیکی مظفری، سحر دولتشاهی، ژاله صامتی، پردیس پورعابدینی، سعید روستایی، ویشکا آسایش، سینا مهراد، بهاره افشاری، گلاره عباسی، امیرحسین رستمی، میترا رفیع، پرستو گلستانی، حسین کیانی، محمدرضا مالکی، رامین راستاد، علیرام نورایی، افشین هاشمی، هوتن شکیبا، بهرام افشاری، هادی کاظمی و هومن حاجی عبداللهی و در حوزه موسیقی نیز هنرمندانی چون علیرضا قربانی، همایون شجریان، علیرضا عصار، محمد اصفهانی، سهراب پورناظری، سالار عقیلی، محسن چاوشی، وحید تاج، اشکان کمانگری، تهمورس پورناظری، بهزاد عبدی، آرش گوران، محمد معتمدی، علی زندوکیلی، عباس سجادی، روزبه بمانی، علی قمصری، فرزاد فرزین، محسن شریفیان، مصطفی راغب، پیروز ارجمند، احسان یاسین، رضا مهدوی، گرشا رضایی، سحر محمدی، حسین علیشاپور، محسن رجب پور، میلاد ماهان راد، بهنام بانی، گروه «ایوان»، حمید هیراد، مجید رضوی، محسن ابراهیم زاده، گروه «پازل»، سهراب پاکزاد، اشوان، حمید خزاعی، بابک شهرکی، محمد علیزاده، مهدی یغمایی، محمدرضا عیوضی،  رضا صادقی، میثم ابراهیمی، میلاد عرفانپور، امیرحسین سمیعی، امیر عظیمی، حامد همایون، گروه «ماکان»، مهدی دارابی، حامیم، حمید عسکری، امیر مقاره، امیر تاجیک و آصف آریا ضمن محکومیت این جنایت غیرانسانی شهادت مظلومانه هموطنان‌مان را تسلیت گفتند.
***
تو بشر نیستی
محیا دهقانی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزین در واکنش به جنایت گلزار شهدای کرمان گفت: اگر دشمن می‌خواست با این حادثه که در نزدیکی مزار سردار شهید سلیمانی به وجود آورد ترس را در جان مردم بیندازد، با این کار، نتیجه عکس می‌گیرد. این حرکت مردمی برای سردار شهید قطعا ادامه‌دار خواهد بود و کسی نمی‌تواند آن را متوقف کند. همان‌طور که این سردار، جانش را شجاعانه برای کشورش به دست گرفت، هموطنان ما هم همین حس را به کشورشان دارند. دهقانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به استوری علی کریمی که از شهادت هموطنان‌مان در انفجار کرمان ابراز خوشحالی کرده بود، واکنش نشان داد و افزود: کسانی که از ریخته شدن خون‌های پاک، خوشحالی می‌کنند، دیگر بشر نیستند و حتی حیف که کلمه حیوان برای آنها به کار برده شود. چطور می‌توانند درباره خون پاک مردمی که با آن عشق و آن نگاه به کرمان رفتند و این اتفاق برای‌شان افتاده، اینگونه صحبت کنند؟!
این بازیگر همچنین پیش‌تر درباره اظهارات اخیر کریمی  در فضای مجازی نوشته بود: علی کریمی دیگر نمی‌تواند برای جوانان تعیین ‌تکلیف کند، اتفاقا خوشحال هستم که این آدم خوشحالی خود را اینگونه بروز داده است تا جوانان ما چنین افرادی را سرمشق خودشان قرار ندهند. آنها چگونه می‌توانند برای به خاک و خون کشیده شدن هموطن خودشان و خاک خودشان و اصل و نسب خودشان ابراز خوشحالی کنند؟ چنین انسانی بی‌ذات‌ترین و بی‌وجدان‌ترین فرد می‌تواند باشد.
***
شعر افشین علا درباره حادثه کرمان
افشین علا از شاعران سرشناس کشور، در جدیدترین شعر خود که به مناسبت حمله تروریستی کرمان سروده است، پاسخی در خور نیز به اهانت علی کریمی به زائران شهید سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی داده است.
متن شعر افشین علا به شرح زیر است:
غذای نذری و شربت؟ چه گفت مردک پست؟
گدای اجنبی افسار خود چگونه گسست؟
زبان الکن این لات، از چه لال نشد؟
میان دست‌ پلیدش قلم چرا نشکست؟
دهن‌کجی به شهیدان و ادعای شعور؟
مجیزگویی خصم و به خلق، ضربت شست؟
کسی که نان سگان می‌خورد چه می‌فهمد؟
غذا و شربت نذری نشانه‌ شرف است
حرام‌خوار چه داند که شد به کام شهید
نه نان و شربت نذری، که می‌ ز جام الست
به خویش غره نگردد! خطاب من نه به اوست
که شأن شاعر دل‌خون کجا و جاهل مست؟
دلم پر است نه از او که نیست جز مگسی
دلم پر است ز مصدرنشین سفله‌پرست
دلم پر است از آنان که اسوه می‌سازند
به دست خویش برای جوان ز مردم پست
ز صاحبان مناصب که از خصومت‌شان
هر آن‌که ناصح و دلسوز بود و نخبه، نرست
هر آن ‌که گیشه پسندید، نورچشمی شد
هر آن‌که شوت بلد بود و گل، به صدر نشست
گناه را ز سلبریتیان مبین که نظام
خودش به تازه به دوران رسیدگان دل بست
برای مردم دانا رسانه هست؟ که نیست
سخن‌شناس و هنرور به خانه نیست؟ که هست
ز مدح و نوحه، جوانان چقدر گریه کنند؟
ز نطق‌های شعاری چه آورند به دست؟
خطای شیوه‌ تبلیغ و حکمرانی ماست
گدای غرب، اگر حرمت شهید شکست...

Page Generated in 0/0065 sec