printlogo


کد خبر: 274784تاریخ: 1402/10/16 00:00
در محل موزه هنرهای معاصر برگزار شد
نشست هماهنگی جشنواره‌های هنری فجر

نشست هماهنگی جشنواره‌های هنری فجر با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، امیرحسین سمیعی مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر عبدالحسینی دبیر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مهدی حامدسقایان دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، رضا مهدوی دبیر سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر، اسرافیل فرج‌اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مسعود زنده‌روح‌کرمانی دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و جعفر واحدی دبیر اجرایی این رویداد هنری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
در این نشست محمد خراسانی‌زاده، رئیس شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: جشنواره تجسمی امسال ۲۲ دبیر و ۶۰ داور را در کنار خود دارد و بیش از ۱۰۰ نفر نیز به عنوان عوامل اصلی در سطح اول جشنواره مشغول به فعالیت هستند. علاوه بر این، ۳۲ دبیر نیز در بخش «تجسم هنر» یا فجر استان‌ها کنارمان حضور دارند. 
در بخش دیگری از این نشست، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی  بیان کرد: فکر می‌کنم امسال هر 3 جشنواره می‌توانند توسط یک تیم پژوهشی مورد رصد و ارزیابی قرار گیرند تا نقاط ضعف و قوت‌شان مشخص شود. بدون شک، نتایج این ارزیابی در آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود. ما اکنون در زمینه زیباشناسی تئاترهای روی صحنه دچار ضعف هستیم. حوزه تجسمی می‌تواند در این زمینه استادان خود را به ما معرفی کند تا از آنها کمک بگیریم. یا در زمینه بهسازی تندیس‌هایی که در فجر اهدا می‌کنیم نیز می‌توانیم از ظرفیت هنرمندان تجسمی بهره ببریم. 
در بخش دیگری از این نشست، امیرحسین سمیعی،  مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ عنوان کرد: در موسیقی ظرفیت لازم برای تعریف کارهای مشترک با عرصه‌های نمایشی و تجسمی وجود دارد. برای مثال، ما بتازگی یک رکوئیم ساخته‌ایم که شاید بتوانم بگویم جانانه‌ترین کاری است که در حوزه موسیقی برای غزه ساخته شده است. این موسیقی مضمون و حال و هوایی متناسب با مقاومت دارد و با ابعاد بزرگی که برای ارکستر آن در نظر گرفته شده، کار جامعی به شمار می‌آید. می‌توان برای این رکوئیم، فرم نمایشی و تجسمی در نظر گرفت، زیرا هم فرم‌پذیر و هم نمایش‌پذیر است و ارکستر ملی سمفونیک هم می‌تواند براحتی آن را اجرا کند.
در بخش دیگری از این نشست، امیر عبدالحسینی، دبیرشانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: من در این دوره از بسیاری از استادان هنرهای تجسمی درخواست کردم در بخش مسابقه شرکت کنند و خوشبختانه این اتفاق رقم خورد و اینک شاهد حضور استادانی سرآمد در فجر شانزدهم هستیم که آثارشان را برای رقابت در کنار جوان‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند. ممکن است انتقاد شود که حضور استادان در کنار جوانان باعث می‌شود آنها جوایز را به خود اختصاص دهند اما از نظر من اشکالی ندارد.
عبدالحسینی عنوان کرد: چالش دیگری که باید در آیین‌نامه فجر درباره آن تصمیم بگیریم این است که آیا فجر، فجر انقلاب است؟ به این معنا که باید تمام آثار حاضر در آن از مضامین انقلابی برخوردار باشند یا فجر ایران است که در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود؟ یکی از دلایلی که فجر سینمایی، جشنواره‌ای مردمی به شمار می‌آید، این است که ژانرها و گونه‌های مختلف در آن دیده می‌شود و اینگونه گستره زیادی از مخاطبان را به خود جذب می‌کند.
در بخش دیگری از این نشست، رضا مهدوی، دبیر سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر گفت: اکنون یکی از دغدغه‌های محوری ما این است که به جای واژه پاپ، از تعبیر پاپ ایرانی استفاده کنیم که بر اساس هویت خانواده ایرانی - اسلامی شکل می‌گیرد. معتقدیم شأن موسیقی پاپ ما باید متناسب با هویت خانواده ایرانی - اسلامی باشد.
 مهدی حامدسقایان، دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز عنوان کرد: اگر امکانی فراهم شود تا هر 3 جشنواره بودجه‌ای داشته باشند و بتوانند کاری مشترک برای غزه انجام دهند، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود؛ کاری که در آن هم موسیقی وجود داشته باشد، هم تئاتر و هم هنرهای تجسمی. این می‌تواند به یک پرفورمنس یا هنر محیطی تبدیل شود و یک حرکت اجتماعی خوب را در سطح شهر به وجود آورد و بر شور و نشاط دهه فجر بیفزاید. همچنین اگر بتوانیم یک پیاده‌راه در فضایی مانند بلوار کشاورز سازماندهی کنیم که در آن نمایش‌های خیابانی، آثار موسیقی و تجسمی اجرا شود، نمایشگاه بزرگی از هنر انقلاب شکل خواهد گرفت.
در بخش پایانی نشست، مسعود زنده‌روح‌کرمانی، دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: ما امسال تلاش بسیاری کردیم فضای پیشین جشنواره تجسمی فجر را بشکنیم و خوشبختانه این اتفاق رقم خورد. اکنون چه از لحاظ تعداد شرکت‌کننده و چه از حیث کیفیت کارهایی که به جشنواره رسیده است، وضعیت خوبی داریم. وقتی با تیم داوری و دبیران صحبت می‌کنم، همه می‌گویند کارهای امسال به لحاظ کیفی چندین برابر بهتر از دوره‌های قبل هستند.
وی تصریح کرد: مشکل کنونی ما کمبود دیوار است و در فجر امسال به دنبال دیوار هستیم تا بتوانیم آثارمان را چیدمان کنیم. مشکل تجسمی دیوار است. سال‌های سال است می‌گوییم هنرهای تجسمی به دیوار نیاز دارد. امیدوارم سال آینده قدری راحت‌تر و در شرایط بهتری درباره جشنواره‌های هنری فجر صحبت کنیم.

Page Generated in 0/0048 sec