printlogo


کد خبر: 274788تاریخ: 1402/10/16 00:00
دور دنیا

حمله لاپید به نتانیاهو: باید بروی
رهبر اپوزیسیون اسرائیل با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، دعوای وزرای کابینه بر سر دوره بعد از جنگ غزه را از دلایل دیگر خطرناک ‌بودن این کابینه دانست و خواستار تغییر نخست‌وزیر شد. لاپید در انتقاد از عملکرد کابینه نتانیاهو نوشت: افشای اطلاعات جلسه شب گذشته کابینه مایه شرمساری بود؛ حکومت اسرائیل باید جایگزین دولت و رهبر خود را پیدا کند. در ادامه این پیام انتقادی آمده است: «این افراد سزاوار فداکاری‌ها و قهرمانی‌های مردان و زنان ارتش اسرائیل نیستند و نمی‌توانند شرایط استراتژیک را رهبری کنند؛ همین الان باید بروند». پایگاه خبری واللا شب گذشته گزارش داد جلسه کابینه نتانیاهو بعد از مناقشه شدید میان چندین نفر از وزرا و رئیس ستاد مشترک ارتش هرتزی هالوی به پایان رسیده است. هالوی اخیرا اعلام کرده بود که تصمیم گرفته تیمی را مامور تحقیق درباره حمله ۷ اکتبر کند. بر اساس این گزارش وزیر جنگ اسرائیل یوآو گالانت تلاش کرده وزرا را ساکت کند و گفته از هالوی حمایت می‌کند اما این کمکی به حل اختلافات نکرده و به درگیری لفظی میان وزیر امنیت داخلی ایتمار بن گویر و عضو کابینه جنگ بنی‌گانتس منجر شده است. 
***
115 حمله به آمریکا از 7 اکتبر تاکنون
 روزنامه واشنگتن‌پست دیروز در گزارشی به ترور شهید «مشتاق طالب السعیدی» معروف به الحاج ابوتقوی، فرمانده تیپ ۱۲ حشد الشعبی و معاون عملیاتی جنبش نجبا در حمله پهپادهای ارتش آمریکا در بغداد پرداخت و نوشت که این حمله «خطر افزایش تنش در منطقه» را در پی دارد. این روزنامه نوشت: «در حالی که ایالات متحده چندین بار در ماه‌های اخیر سایت‌های مرتبط با گروه‌های مختلف در عراق و سوریه را هدف قرار داده است، ترور «مشتاق طالب السعیدی» از فرماندهان جنبش نجبا و یکی از دستیاران رهبر این گروه در چنان مکان مرکزی در بغداد، اقدام بسیار نادری است». «پاتریک رایدر» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در واکنش به این ترور، آن را «اقدامی ضروری» توصیف کرد و مدعی شد شهید ابوتقوی در برنامه‌ریزی و اجرای حملات علیه آمریکایی‌ها نقش داشت. در همین حال یک مقام آمریکایی به روزنامه واشنگتن‌پست گفت طی 81 روز گذشته 115 بار مواضع ائتلاف آمریکایی در غرب آسیا هدف حمله قرار گرفته است. 
***
شمار شهدای غزه به ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر رسید
وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه روز جمعه اعلام کرد ارتش اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ کشتار و جنایت دیگر را در غزه مرتکب شده که طی آن ۱۶۲ نفر به شهادت رسیده و ۲۹۶ نفر هم زخمی شدند. به گزارش «الجزیره»، این وزارتخانه در بیانیه‌ای افزود که شمار شهدای غزه از آغاز نبرد توفان الاقصی در هفتم اکتبر تا این لحظه به ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده‌ است. طبق این بیانیه، شمار مجروحان فلسطینی در نوار غزه هم به ۵۷ هزار و ۹۱۰ نفر رسیده ‌است و بیش از 7 هزار نفر هم زیر آوار مانده‌اند.
***
تظاهرات مقابل منزل بلینکن
رسانه‌های آمریکا گزارش دادند تظاهرات‌کنندگان حامی فلسطین روز پنجشنبه مقابل منزل آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در ایالت ویرجینیا تجمع کردند. فعالان حامی فلسطین در این تظاهرات با سر دادن شعار «شرم بر شما» اعتراض خود را به حمایت‌های آمریکا از اسرائیل در جریان جنگ غزه نشان دادند. تظاهرات‌کنندگان همچنین با پاشیدن رنگ قرمز روی خیابان‌ها و خودروی شخصی بلینکن تلاش کردند توجه او را به کشتار بی‌سابقه غیرنظامیان در غزه جلب کنند. «کشتار در غزه را متوقف کنید» و «جنایتکار جنگی» از جمله شعارهایی بود که تظاهرات‌کنندگان سر دادند. حمایت‌های آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه با مخالفت‌های عمده‌ای از سوی عموم مردم و حتی کارکنان دولت مواجه شده است. بسیاری از کارکنان دولت آمریکا با نگارش یادداشت‌های اعتراضی در ماه‌های گذشته از دولت بایدن خواسته‌اند خواستار آتش‌بس در غزه شود. از زمان آغاز جنگ در غزه 2 نفر از مقام‌های دولت جو بایدن در اعتراض به حمایت‌های بی‌امان آمریکا از رژیم صهیونیستی از سمت خود استعفا کرده‌اند. 
***
سازمان ملل: 
ساکنان غزه در سایه کمبود کمک‌ها در معرض مجازات جمعی هستند
سازمان ملل در گزارش بشردوستانه روزانه خود نوشت: «استان رفح اکنون به پناهگاه اصلی آوارگان تبدیل شده است و بیش از یک میلیون نفر در یک منطقه بسیار شلوغ زندگی می‌کنند، این پس از تشدید حملات در خان‌یونس و دیرالبلح و دستور تخلیه توسط ارتش اسرائیل است». بر اساس گزارش آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، تعداد آوارگان غزه به 1.9 میلیون نفر یا تقریبا ۸۵ درصد از کل جمعیت نوار غزه می‌رسد، در حالی ‌که برخی از آنها چند بار آواره شده‌اند و خانواده‌ها به صورت مکرر مجبور به نقل مکان شده‌اند. نزدیک به 1.4میلیون آواره در ۱۵۵ مرکز آنروا در هر 5 استان زندگی می‌کنند. فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس آنروا گفت ساکنان غزه‌ به دلیل کمبود کمک‌های بشردوستانه در معرض «مجازات جمعی» هستند.

Page Generated in 0/0061 sec