printlogo


کد خبر: 274801تاریخ: 1402/10/16 00:00
عملیات روانی برای التهاب‌آفرینی در بازار سکه و ارز به بهانه حادثه تروریستی کرمان
ترور در بازار

گروه اقتصادی: شهادت تعدادی از هموطنان در حمله تروریستی کرمان در چهارشنبه هفته گذشته داغ مردم ایران را تازه کرد.
در میان غم و اندوه هموطنان اما بودند عده‌‌ای کاسب و سوداگر که از خون شهدای حادثه تروریستی کرمان نردبانی ساختند برای نوسان‌گیری و سوداگری ارزی؛ ‌تنها دقایقی بعد از انتشار اخبار مربوط به حمله تروریستی در کرمان، برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری به دنبال فضاسازی برای افزایش قیمت دلار و دیگر کالاهای سرمایه‌پذیر مانند طلا بودند. 
هرچند تا حدودی هم عملیات رسانه‌ای انجام شده از سوی این افراد موفق بود و توانست دلار را ۱۰۰۰ تومان برای چند ساعت گران کند اما در زمان تنظیم این گزارش (عصر جمعه) دوباره قیمت دلار در کانال ۵۰ هزار تومان بود.
به گزارش «وطن امروز»، پیش از این، عملیات توفان الاقصی هم باعث افزایش حدود ۳ هزار تومانی قیمت دلار در بازار تهران شده بود؛ افزایش قیمتی که در کمتر از ۴۸ ساعت فروکش کرد و شرایط بازار به حالت عادی بازگشت تا مشخص شود این نوسانات غیرواقعی و ناشی از سوءاستفاده‌های برخی دست‌های پنهان در بازار است.
اینکه شرکت‌های بورسی و فعالان این حوزه منفعت خود را در افزایش قیمت دلار ببینند آنچنان دور از ذهن نیست اما چنین رفتاری آن هم در شرایطی که کشور در عزای عمومی قرار دارد از انصاف و انسانیت دور است. این فضاسازی در شرایطی رخ داد که اساسا بازار ارز تعطیل بود‌ و هیچ خرید و فروشی در آن اتفاق نمی‌افتاد.
* مردم مواظب سرمایه‌های خود باشند
با افزایش ریسک سیاسی و اجتماعی، بازارهای مالی نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. پس از حادثه تروریستی کرمان هم به نظر می‌رسید بازارهای مالی واکنشی داشته باشند اما افزایش ناگهانی و رشد قیمت‌ها در حالی که تقاضایی در بازار وجود ندارد، نشان می‌د‌‌هد عده‌ای در تلاش برای بالا بردن نرخ‌ها به هر بهانه‌ای هستند.
نرخ ارز و سکه از نظر بنیادی به دلیل کاهش قیمت اونس در حال کاهش است و این افت قیمت‌ها بازار عده‌ای را کساد کرده بود.
رشد قیمت‌ها در بازار ارز و سکه بدون توجیه اقتصادی است و به نظر می‌رسد با فروکش کردن التهابات، قیمت‌ها نیز دوباره به سطوح هدف‌گذاری شده توسط بازارساز برسد و مردم باید مراقب باشند در بازی نوسان‌گیران قرار نگیرند.
به هیجانات توجه نکنید
در همین باره حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه ما همیشه بازارها را از منظر علمی تحلیل می‌کنیم، گفت: نباید به فضاهای زودگذر و هیجانی توجه کرد. قاعدتا ما در بازارها ریسک‌های سیستماتیک و ریسک‌های غیرسیستماتیک داریم.
وی افزود: ریسک‌های سیستماتیک در بازار ارز، بحث‌های اقتصادی ما است که خوشبختانه در گزارش‌های تراز تجاری، صادرات غیرنفتی و تعاملات بین‌المللی وضعیت بسیار خوبی داریم که این ریسک‌ها به صورت واقعی در ذات ارزش‌گذاری پول ملی ما و نرخ برابری ارزها اثرگذار هستند.
کارشناس اقتصاد ادامه داد: ما یکسری ریسک‌های غیرسیستماتیک داریم که خارج از آن بازار اثرگذارند و بر اثر موضوعات مختلف بازارها را به تلاطم و هیجان می‌اندازند که دقیقا همین ماجرای افزایش نرخ ارز با وقوع حادثه کرمان را در زمان شروع جنگ غزه هم داشتیم و شاهد بودیم که به صورت روانی و به خاطر هیجان در رفتار فعالان بازار و بعضی رسانه‌های مساله‌دار، بازار به شکل مقطعی متشنج شد.
جیهانی اظهار کرد: در آن زمان شاهد بودیم در ابتدا نرخ دلار افزایش یافت و بسیاری از دلالان به آن هیجان دادند که نرخ‌ها افزایش خواهد یافت. به ذات بازار ارز به لحاظ اقتصادی و مولفه‌های اثرگذار اصلی مثل عرضه و تقاضا، ذخایر ارزی بانک مرکزی و تسلط بسیار خوبی که در چند ماه اخیر بازارساز روی بازار داشته است، فکر نمی‌کنم این هیجان کوتاه‌مدت ادامه‌دار باشد و قطعا هفته آینده بازار دوباره به ثبات می‌رسد و حتی ممکن است به کمتر از قیمت روزهای گذشته هم برسد و فقط این مردم عادی هستند که گرفتار هیجان‌های کاذب رسانه‌های مساله‌دار، کانال‌های تلگرامی و دلالان کف بازار می‌شوند. به نظر من بازار بازمی‌گردد و هیجانات فروکش خواهد کرد.
* اقدام برخی رسانه‌ها در تهییج بازار ارز به بهانه عملیات تروریستی کرمان غیراخلاقی است
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین هم از تلاش برخی رسانه‌های منتقد دولت برای تهییج بازار ارز به بهانه عملیات تروریستی کرمان انتقاد کرد.
مجیدرضا حریری به ایرنا اظهار داشت: در جهان هرگونه اتفاق سیاسی و اجتماعی می‌تواند بر اقتصاد تاثیر فوری بگذارد و در ایران نیز بخش بزرگی از هیجانات بازار ارز ناشی از هیجانات اجتماعی و سیاسی داخلی و بین‌المللی است.
وی افزود: تجربه نشان داده است عده‌ای منتظر فرصتی برای بهره بردن از آشفتگی بازار هستند و به سرعت در بستر چنین اتفاقاتی مانند حادثه تروریستی کرمان، تولید وحشت می‌کنند و با افزایش نسبی قیمت‌ها بازار را به سمت دلخواه خود سوق می‌دهند.
حریری با اشاره به دوره نسبتا آرام بازار ارز در ۱۰ ماه اخیر تصریح کرد: در این مدت اتفاقات بزرگ بین‌المللی مانند جنگ اوکراین و حوادث غزه از سوی بانک مرکزی مدیریت شد تا نوسانات ارزی آرام بگیرد اما تولید وحشت کردن با یک اقدام تروریستی و بهره‌برداری از آن توسط برخی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی داخل کشور بی‌اخلاقی است.
وی تاکید کرد: در ساعات اولیه چنین حادثه‌ای، هر کسی با هر نگاه نقادانه‌ای حتی به دولت، سیاست و وضعیت اقتصادی، باید این اقدام تروریستی را محکوم و با مردمی که فرزندان و عزیزان خود را در این حادثه از دست داده‌اند، همدردی کند؛ فرصت در روزها و هفته‌های آینده برای نقد مسائل حتی درباره این واقعه در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فراهم است.
فعال اقتصاد اظهار داشت: اخلاق حکم می‌کند که ساعات اولیه با همدلی، همدردی و ابراز تسلیت همراه باشد تا نشان بدهیم یک ملت یگانه هستیم و از فرصت روزها و سال‌های دیگر برای نقد استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: هیجان بازار ارز که در شرایط نیمه تعطیل روز پنجشنبه موجب شد تا درصد ناچیزی قیمت ارزها افزایش یابد، از میان خواهد رفت اما تلاش و نحوه رفتار برخی رسانه‌های اقتصادی، غیراخلاقی بود.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: معتقدم نرخ در روزهای آغازین هفته آینده(امروز) به حالت عادی خود بازمی‌گردد و ثبات نسبی بر بازار حاکم خواهد شد.

Page Generated in 0/0078 sec