printlogo


کد خبر: 274803تاریخ: 1402/10/16 00:00
اخبار

انتخابات ریاست اتاق بازرگانی اول بهمن برگزار می‌شود
بر اساس نامه وزیر صمت به هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران، شکایت حسین سلاح‌ورزی رد شده و انتخابات برای تعیین رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران در موعد مقرر برگزار خواهد شد.
عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در نامه‌ای خطاب به نایب‌رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران بر انجام انتخابات تعیین رئیس اتاق بازرگانی ایران مطابق تقویم اعلامی از سوی انجمن نظارت (طبق مصوبه شورای عالی نظارت) تاکید کرده است.
لازم به ذکر است از آنجا که حسین سلاح‌ورزی طبق مصوبه اول آبان‌ شورای عالی نظارت از ریاست اتاق بازرگانی ایران برکنار شده و حضور وی غیرقانونی است، وزیر صمت این نامه را خطاب به محمدرضا بهرامن، نایب رئیس و سایر اعضای هیات‌رئیسه اتاق ایران ابلاغ کرده است.
پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی نظارت مبنی بر برکناری سلاح‌ورزی، وی برای ابطال این مصوبه یا اخذ دستور قضایی برای توقف اجرای آن نسبت به اقامه شکایت نزد محاکم عمومی اقدام کرد که بر اساس نامه وزیر صمت، شکایت سلاح‌ورزی رد شده است.
بدین ترتیب همان طور که انجمن نظارت اتاق بازرگانی پیش از این اعلام کرده بود، انتخابات تعیین رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران اول بهمن برگزار خواهد شد.
***
بیش‌اظهاری واردات و کم‌اظهاری صادرات
رئیس سازمان توسعه تجارت از تراز منفی ۱۲ میلیارد دلاری تجارت غیر نفتی گفت. مهدی ضیغمی به افزایش وزنی واردات و کاهش ارزش صادرات در 9 ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: دلیل عمده شکل‌گیری این پدیده، بیش‌اظهاری واردات و کم‌اظهاری صادرات است.
 ضیغمی با اشاره به اینکه این بیش‌اظهاری و کم‌اظهاری‌ها و همچنین کارت‌های اجاره‌ای ناشی از چند نرخی ‌بودن ارز است، ادامه داد: یکسری اقدامات با محوریت سازمان توسعه تجارت انجام گرفته که یکی از آنها تلاش برای حل مساله رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال‌های 1397 تا 1400 است. وی افزود: اکنون پس از کش‌وقوس‌های فراوان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که قرار است درگاه سال 1397 در سامانه جامع تجارت گشوده شود. ضیغمی گفت:‌ در عین حال مقرر شده برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سال‌های 1398 تا 1400 نیز جرایم ریالی تعیین شود تا پرونده رفع تعهد ارزی این سال‌ها بسته شود.
***
افزایش قیمت نفت شتاب گرفت
قیمت نفت در معاملات پنجشنبه بازار آسیا تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به وضعیت عرضه پس از مختل شدن فعالیت یک میدان نفتی در لیبی و تنش‌ها پیرامون جنگ غزه افزایش یافت و به روند صعودی روز چهارشنبه افزود.
بر این اساس، بهای معاملات نفت برنت با ۳۸ سنت معادل 0.5 درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۵۲ سنت معادل 0.7 درصد افزایش، به ۷۳ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز چهارشنبه، برای نخستین بار در 5 روز پیش از آن، صعودی شده و با حدود 3 درصد افزایش، بسته شده بودند.
«ئیپ جون رونگ» استراتژیست بازار در شرکت ‌«ای‌جی» در این باره گفت: اخبار مختلف پیرامون تنش‌ها در دریای سرخ و تعطیلی کامل میدان نفتی شراره لیبی به دلیل اعتراضات محلی، نگرانی‌ نسبت به مختل شدن عرضه جهانی نفت را تجدید کرده است.
اعتراضات محلی چهارشنبه گذشته، باعث تعطیلی کامل میدان نفتی شراره لیبی شد که روزانه می‌تواند حداکثر ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید کند. این میدان که یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی لیبی است، اغلب هدف اعتراضات محلی و سیاسی گسترده قرار گرفته است.
عامل دیگری که از بازار نفت حمایت کرد، آمار موسسه آمریکن پترولیوم بود که نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۹ دسامبر، به میزان 7.4 میلیون بشکه کاهش یافته است. این رقم، 2 برابر میزان برآورد شده توسط تحلیلگران در نظرسنجی رویترز بود. 
در این بین، اوپک در پی تصمیم ماه گذشته آنگولا برای خروج از عضویت این گروه، چهارشنبه گذشته اعلام کرد همکاری و گفت‌وگو در داخل گروه اوپک پلاس ادامه خواهد یافت. نشست این گروه برای بازبینی اجرای جدیدترین توافق کاهش تولید، برای اول فوریه برنامه‌ریزی شده است. بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران بانک گلدمن ساکس با توجه به عواملی شامل عرضه منعطف اوپک پلاس، ریسک اندک رکود و خرید نفت برای پر کردن ذخایر استراتژیک نفت آمریکا و چین، انتظار دارند میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۴، بین ۷۰ تا ۹۰ دلار باشد. ریسک‌های ژئوپلیتیکی هم همچنان به عنوان یک ریسک صعودی برای این پیش‌بینی باقی خواهند ماند.

Page Generated in 0/0058 sec