printlogo


کد خبر: 274804تاریخ: 1402/10/16 00:00
اخبار

۱۱ هزار کاندیدای انتخابات مجلس تأیید صلاحیت شدند
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بیش از ۱۱ هزار نفر توسط هیات‌های نظارت انتخابات تایید صلاحیت شدند.
هادی طحان‌نظیف در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اعلام کرد: فهرست نهایی نامزدها برای وزارت کشور ارسال شده است و ان‌شاءالله طی 2 روز آینده فرصت ابلاغ وزارت کشور به فرمانداری‌ها و اعلام به افراد است. 
وی افزود: یک میلیون و ۷۵۰ هزار سند را در این مقطع مورد بررسی قرار دادیم. بیش از ۲۱ هزار نفر واجد شرایط ثبت‌نام بودند که صلاحیت‌ آنها مورد بررسی و حدود ۱۱ هزار نفر صلاحیت‌شان مورد تایید قرار گرفت که این عدد 2 برابر تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس قبل است یعنی نسبت تاییدصلاحیت‌ها بیش از ۵۲ درصد بوده که این عدد 2 برابر دوره گذشته از جهت تعداد است و به ازای هر کرسی ۳۸ نفر با هم رقابت خواهند کرد. 
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس ادامه داد: ۲۶ نفر از نمایندگان فعلی مجلس از میان نمایندگانی که برای شرکت در انتخابات پیش رو ثبت‌نام کرده‌اند تا این مرحله تایید صلاحیت نشده‌اند که این میزان نسبت به دوره قبل که ۹۰ نفر بود کاهش قابل توجهی داشته است. وی ادامه داد: البته این افراد هم فرصت اعتراض دارند که ممکن است در شورای نگهبان تایید صلاحیت شوند. 
طحان‌نظیف گفت: زمان دقیق اعتراض داوطلبان عدم تایید یا عدم‌ احراز صلاحیت شده ۱۷ تا ۱۹ دی است که داوطلبان فرصت دارند شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند. وی ادامه داد: افرادی که از نتایج این مرحله شکایت دارند، از روز یکشنبه با مراجعه به سامانه داوطلب به ثبت شکایت خود اقدام کنند. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بیش از ۴ هزار نفر از داوطلبان در تهران و هیات‌های نظارت استانی دعوت شدند تا ابهامات و نکات آنها شنیده شود. 
طحان‌نظیف درباره تبلیغات انتخاباتی گفت: این مهم است که افراد فرصت برابر برای ارائه برنامه‌های خود داشته باشند. با برنامه‌های پیش‌بینی شده قرار است صفحاتی از سوی صداوسیما برای این موضوع اختصاص داده شود. وی با اشاره به اینکه تخلفات تبلیغاتی هم توسط دستگاه‌های مسؤول مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه داد: ما یک شبکه ۳۰۰ هزار نفری ناظرین داریم که از اقشار مختلف جامعه این وظیفه مهم را انجام می‌دهند، البته سامانه‌ای هم برای عموم مردم وجود دارد که از آن طریق تخلفات احتمالی را به ما گزارش می‌کنند. 
طحان‌نظیف اضافه کرد: قانون در رابطه با شفافیت مالی داوطلبان تاکید دارد که نامزدها از چه افرادی می‌توانند کمک مالی دریافت کنند و از چه کسانی نمی‌توانند کمکی دریافت کنند. برای مثال داوطلبان نمی‌توانند از محکومان قضایی و اشخاص حقوقی همچون صاحبان هلدینگ‌های اقتصادی و شرکت‌ها و موسساتی که کار اقتصادی انجام می‌دهند، همچنین خارجی‌ها کمک مالی دریافت کنند. 
وی افزود: قانون ضمانت‌های اجرایی خوبی هم پیش‌بینی کرده و علاوه بر مجازاتی که برای نامزدها در صورت تخطی از قانون در نظر گرفته شده، ضمانت‌های اجرایی همچون محرومیت از کاندیداتوری تا 2 دوره در صورت اثبات تخلف نیز پیش‌بینی شده است.
در این میان  برخی چهره‌های ثبت‌نام‌کننده در انتخابات مجلس از تایید یا ردصلاحیت خود خبر داده‌اند. محمدباقر نوبخت، محمدرضا باهنر، علی مطهری، سیدمحمد بطحایی و حمید رسایی از جمله افراد تأیید شده‌اند. همچنین جلال رشیدی‌کوچی و احمد علیرضابیگی از جمله اعضای مجلس کنونی هستند که اعلام کردند ردصلاحیت شده‌اند.
***
بازدید هیأت اعزامی مجلس از محل حادثه تروریستی کرمان
اعضای هیات اعزامی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که در پی ماموریت رئیس مجلس شورای اسلامی به استان کرمان سفر کردند با همراهی مقامات امنیتی - اطلاعاتی استان از محل حادثه تروریستی ظهر چهارشنبه (13 دی) در مسیر گلزار شهدای کرمان بازدید کردند. 
در این سفر که به منظور بررسی ابعاد حادثه تروریستی کرمان که منجر به شهادت تعدادی از شرکت‌کنندگان در مراسم سالگرد شهادت سردار مقاومت حاج‌قاسم سلیمانی انجام شد، ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت، سیدعلی آقازاده‌دافساری رئیس کمیته دفاعی، حسن همتی رئیس کمیته امنیتی و علی علیزاده عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور داشتند.
***
سپاه پاسداران:
جنایت تروریستی کرمان برای القای ناامنی در کشور است
سپاه پاسداران در بیانیه‌ای تأکید کرد: جنایت تروریستی عصر ۱۳ دی اقدامی کور و کینه‌توزانه برای القای ناامنی در کشور و انتقام از عشق ملت ایران به شهید قاسم سلیمانی است. 
در بخشی از این بیانیه آمده است: جنایت تروریستی عصر ۱۳ دی در مسیر برگزاری آیین‌های گرامیداشت چهارمین سالگرد سیدالشهدای مقاومت اسلامی سردار سپهبد پاسدار حاج‌قاسم سلیمانی در شهر کرمان که منجر به شهادت و مجروحیت تعداد پرشماری از زائران مزار سردار دل‌ها از اقصی نقاط کشور شد، اقدامی کور و کینه‌توزانه برای القای ناامنی در کشور و انتقام از عشق و ارادت ملت عظیم‌الشان ایران بویژه نسل جوان غیور و غیرتمند به آن شهید است. 
این بیانیه می‌افزاید: دشمنان بزدل بدانند آتشی که شهید سلیمانی بر قلب و جان ایرانیان و سایر علاقه‌مندان خود برافروخته است و آنان را در جبهه‌ای متحد و مقتدر به مقاومت، ایستادگی و فداکاری برابر دشمنان اسلام ناب محمدی(ص) و اقتدار مسلمین فراخوانده، خاموش‌شدنی نیست و شعله‌ورتر از گذشته آمال و آرزوهای شیطانی آنان را خواهد سوزاند.

Page Generated in 0/0069 sec