printlogo


کد خبر: 274810تاریخ: 1402/10/16 00:00
اعلام همدردی گسترده جریان‌های سیاسی، هنرمندان و ورزشکاران با خانواده‌های شهدا و مجروحان حادثه تروریستی کرمان جلوه‌ای مهم از همبستگی و انسجام ملی را نشان داد
جان کرمان، جان ایران
* روز گذشته مردم سراسر ایران با برگزاری راهپیمایی‌های گسترده، خشم و انزجار خود را از جنایات تروریست‌ها اعلام کردند/ * آیین تشییع شهدای حادثه تروریستی کرمان با حضور کم‌نظیر مردم در مصلای امام علی(ع) این شهر برگزار و پیکر‌های مطهرشان در گلزار شهدا به خاک سپرده شد

آیین تشییع شهدای حادثه تروریستی کرمان با حضور کم‌نظیر مردم در مصلای امام علی(ع) این شهر برگزار و پیکر‌های مطهرشان در گلزار شهدا به خاک سپرده شد
یکصدا انتقام
رئیسی: زمان و مکان انتقام از دشمن را نیروهای ما تعیین خواهند کرد
گروه سیاسی: مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی کرمان دیروز با حضور رئیس‌جمهور، فرمانده کل سپاه و جمعیت زیادی از مردم در مصلای امام علی(ع) این شهر برگزار و پس از آن، پیکر پاک شهدا با حضور خانواده‌های آنان در گلزار شهدا به خاک سپرده شد.
به گزارش «وطن امروز»، در حادثه تروریستی چهارشنبه در کرمان، 89 نفر به شهادت رسیدند. اگرچه شامگاه روز چهارشنبه اعلام شد تعداد شهدا 103 نفر است اما روز پنجشنبه وزارت کشورو همین‌طور وزیر بهداشت در گزارشی اعلام کردند تعداد شهدا در مجموع 89 نفر است و دلیل اعلام عدد 103 شهید، تکرار برخی اسامی شهدا بوده است.  بر اساس گزارش‌ها، 30 نفر از شهدا زیر 18 سال و 9 نفر هم کودک زیر 10 سال هستند. گزارش‌ها همچنین حاکی است 12 نفر از شهدا، از اتباع افغانستان هستند. 
بر اساس گزارشاتی که وزارت کشور اعلام کرده، بقایای اجساد نجس 2 تروریست انتحاری که عاملان حادثه تروریستی کرمان بوده‌اند نیز کشف شده است. اگرچه روز چهارشنبه بر اساس برآوردهای اولیه اعلام شده بود این حادثه بر اثر بمب‌گذاری رخ داده است اما وزارت کشور پس از انجام بررسی‌های بیشتر اعلام کرد تصاویر دوربین‌ها نشان می‌دهد هر 2 انفجار ناشی از عملیات انتحاری بوده است. معاون امنیتی وزیر کشور دیروز گفت در ارتباط با این حادثه تروریستی، سربازان گمنام امام زمان(عج) افرادی را در 5 شهر از 5 استان دستگیر کرده‌اند. این افراد عوامل پشتیبان و مرتبط با حادثه تروریستی کرمان هستند. 
* یکصدا انتقام
ترکیب جمعیتی مردم حاضر در مصلای امام علی(ع) کرمان که برای ابراز همدردی با خانواده‌های شهدا آمده بودند قابل توجه بود. اکثریت مردم کرمان همراه با خانواده‌های خود در این مراسم شرکت کردند تا هم همدردی خود را با خانواده شهدا اعلام کنند و هم حضور و پایداری خود در میدان اعتقادات‌شان را نشان دهند. تصاویر و فیلم‌های ثبت‌شده در اجتماع مردم در مصلی، همین‌طور مراسم تشییع شهدا در گلزار که با حضور خانواده‌های شهدا برگزار شد، نشان می‌داد مردم عزادار در حالی که اشک از چشمان‌شان سرازیر بود اما فریادها و شعارها و صحبت‌های‌شان نشان از روحیه محکم و استقامت آنان بر مواضع‌شان داشت. همشهری‌های حاج‌قاسم دیروز هم در مصلی و هم در گلزار شهدا یکصدا فریاد می‌زدند: «ما ملت شهادتیم؛ ما ملت امام‌حسینیم». دیروز مصلای امام علی(ع) کرمان، شاهد حضور کم‌نظیر مردمی بود که یکصدا فریاد انتقام سر می‌دادند. شعارهای مردم در این اجتماع نیز نشان می‌داد آنها منشأ اصلی حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان را آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند. در حالی که روز پنجشنبه تروریست‌های داعش در بیانیه‌ای مخدوش مدعی شدند آنها عامل عملیات تروریستی کرمان بوده‌اند اما دیروز در مصلای امام علی(ع)، مردم عزادار کرمان با چشمان اشکبار و دل‌های داغدار، فریاد «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» بر لب داشتند و خواستار انتقام سخت از  تروریست‌ها و حامیان معنوی و مالی آنها بودند. 
رئیس‌جمهور و فرمانده کل سپاه پاسداران که به عنوان سخنرانان ویژه این مراسم بودند نیز در صحبت‌های خود، گرفتن انتقام خون شهدای این حادثه تروریستی را قطعی دانستند.  
سیدابراهیم رئیسی در این مراسم خطاب به مردمی که فریاد انتقام سر می‌دادند، تصریح کرد: یقین بدانید امروز ابتکار عمل به دست نیروهای مقتدر ما است. زمان و مکان برای انتقام از دشمن را نیروهای ما تعیین خواهند کرد، پیروزی حق و نابودی باطل وعده الهی است و پایان توفان الاقصی نیز پایان رژیم صهیونیستی خواهد بود. 
* داعش پروژه آمریکاست
مواضع و اظهارات رئیسی در مصلای امام علی(ع) کرمان نیز با حال و هوای شعارهای مردمی که آمریکا و اسرائیل را پشت پرده جنایت تروریستی چهارشنبه می‌دانستند، همخوانی داشت. رئیسی در صحبت‌های خود، داعش را دست‌پرورده آمریکا دانست. رئیس‌جمهور با طرح این سوال که دلیل حقد و کینه دشمنان نسبت به حاج‌قاسم سلیمانی چیست و چرا دشمنان نسبت به نام، راه و حتی زائران او تا این حد کینه دارند؟ افزود: دشمن می‌خواست بعد از ایجاد رژیم غاصب و جعلی اسرائیل و 75 سال ظلم به مردم فلسطین، جنایت دیگری را در منطقه آغاز کند. آنها پس از اینکه با سوءاستفاده از نام یهود، رژیم غاصب اسرائیل را در منطقه ایجاد کردند، به دنبال این بودند که به نام اسلام جریان دست‌پرورده داعش را تحت عنوان خلافت اسلامی در عراق و سوریه روی کار بیاورند اما حاج‌قاسم کار بزرگی کرد و برنامه دشمن را بر هم زد.
رئیسی اظهار داشت: حاج‌قاسم ابتدا جریان مقاومت را در منطقه پی‌ریزی کرد، به نحوی که عرصه بر رژیم صهیونیستی تنگ آمد و آنها احساس کردند نیروهایی مقتدر و مصمم اطراف آنها را گرفته‌اند و دیگر نمی‌توانند به جنایات‌شان ادامه دهند و مجبور به توقف جنایات و عقب‌نشینی شدند. در نتیجه همین روند بود که جهانیان برای نخستین بار در اخبار شنیدند اسرائیل از جنوب لبنان عقب‌نشینی کرده و پس از آن خبرهای شکست‌ها و عقب‌نشینی‌های این رژیم در نبردهای مختلف مکررا به گوش رسید. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز در نودمین روز مقاومت فلسطینیان مقاوم، مظلوم و مقتدر غزه قرار داریم، گفت: هر تحلیلگری اگر بخواهد درست تحلیل کند باید ببیند رژیم صهیونیستی تا بن دندان مسلح با پشتیبانی قدرت‌های غربی پس از 90 روز در برابر نیروی مقاومتی که به شکل مصطلح نه نیروی هوایی دارد و نه نیروی دریایی و فقط یک نیروی زمینی محدود و البته نیروی ایمان قوی دارد، مستاصل شده است. رئیسی با تاکید بر اینکه اگر همین امروز بخواهیم محاسبه کنیم، فلسطین پیروز و رژیم صهیونیستی شکست‌خورده میدان است، خاطرنشان کرد: بزرگان مقاومت شهید قاسم سلیمانی را شهیدالقدس نامیدند، چرا که آنچه امروز از مقاومت و پیروزی‌های او می‌بینیم حاصل مجاهدت‌ها و حمایت‌های حاج‌قاسم است. مجاهدت‌های همه فلسطینیان و لبنانی‌ها، حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله قابل تقدیر است اما نقش حاج‌قاسم در حمایت از مقاومت نیز بی‌بدیل بوده است.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: حاج‌قاسم با تمام توان و نیرو و با بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای منطقه شبانه‌روز تلاش کرد جریان شیطانی و دست‌ساخته آمریکایی‌ها یعنی داعش در عراق و سوریه و دیگر نقاط منطقه پا نگیرد، به عبارت دیگر نقشه آمریکا برای تشکیل یک اسرائیل دیگر در منطقه به دست شهید سلیمانی نابود شد. حاج‌قاسم زیر میز آنها زد و نگذاشت نقشه آمریکایی‌ها محقق شود و کینه‌ای که امروز از نام و راه و زائران حاج‌قاسم دارند، به این دلیل است، لذا باید با اطمینان گفت امنیت امروز منطقه و بویژه غرب آسیا مرهون مجاهدت‌های شهید سلیمانی است.
* سرلشکر سلامی: چشم؛ انتقام می‌گیریم
دیروز در مصلای امام علی(ع) کرمان، هنگامی که فرمانده کل سپاه در جایگاه حاضر شد تا سخنرانی کند مردم حاضر در مصلی یکصدا فریاد انتقام، انتقام سر دادند. واکنش فرمانده سپاه به شعارهای مردم قابل توجه بود. سردار سرلشکر سلامی در پاسخ به مردمی که مطالبه انتقام را فریاد می‌زدند گفت: «چشم! انتقام همه شهیدان‌مان گرفته خواهد شد».
سرلشکر سلامی در بخشی از سخنان خود به موضوع تکفیری‌ها و داعش اشاره کرد. وی با بیان اینکه به فرماندهی شهید ما قاسم سلیمانی آتشفشان تکفیر خاموش شد و امروز نقطه‌ای به اندازه سر سوزن در اختیار داعش نیست و ناپدید شده‌اند، تصریح کرد: امروز در نقشه سیاسی جهان هیچ اثری از آنها نیست و مفقود و پنهان هستند. اینها فقط می‌توانند به عنوان عوامل آمریکا و صهیونیسم عمل کنند. سلامی خطاب به تکفیری‌ها افزود: اگر مرد هستید با ما بجنگید، چرا زنان و کودکان مظلوم و بی‌گناه را می‌کشید. اگر مرد هستید بیایید واضح و آشکار با ما طرف شوید، شما مردان تقابل روبه‌رو با اصحاب صبر و استقامت نیستید. شما می‌گویید پیرو سنت پیامبر(ص) هستید. پیامبر بزرگوار اسلام(ص) رحمت العالمین بود. در کجای قرآن جواز کشتن کودکان و زنان بی‌گناه صادر شده است. شما قرآن را می‌خوانید و حفظ می‌کنید، مگر در قرآن نیامده است کشتن یک کودک بی‌گناه معادل از بین بردن بشریت است. هر کجا باشید شما را پیدا خواهیم کرد و قرآن فرموده است «با ناپدید شدن نمی‌توانید از عذاب الهی دور شوید»، بدانید اگر هزار سال هم عمر کنید، شما را خواهیم یافت. ملت ایران بدانند ما در یک نبرد بزرگ هستیم، می‌ایستیم و آنها را هر روز شکست خواهیم داد و حتی اجازه ذره‌ای سیطره دشمن را نخواهیم داد و به فضل الهی فاتح قله‌های جدید خواهیم بود.
فرمانده سپاه در ادامه اظهاراتش به وضعیت آمریکایی‌ها در منطقه و عملیات توفان الاقصی و تاثیر آن بر اسرائیل اشاره کرد. سردار سلامی با اشاره به ضربات متعدد جبهه مقاومت به آمریکا و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: انتقام این شهیدان قبل از شهادت‌شان از دشمن گرفته شده است. وی ادامه داد: ما با یک آرایش و زنجیره به‌هم‌پیوسته با شیاطین بزرگ و کوچک عالم در نبرد هستیم. نبرد بین اسلام و کفر یک حقیقت انکار‌ناپذیر در صفحه امت اسلام و ایران است و این شهادت‌ها پژواک شکست‌های سختی است که طی این سال‌ها بر پیکره دشمن وارد شده است.
به گزارش تسنیم، وی خطاب به دشمنان گفت: فکر نکنید امت اسلام دست بسته بودند؛ خدا دست‌های ما را به روی دشمن باز کرده است. با قدرتی به نام آمریکا در طول چند دهه اخیر در نبرد واقعی بودیم اما در تمام این نبردها آنها را با شکست‌های خفت‌بار بدرقه کرده‌ایم. فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ببینید چه بر سر آنها آمده است، افزود: 135 هزار نیروی نظامی را در عراق آورده بودند، شکست خوردند و حاج‌قاسم آمریکا را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشت و عراق از شر سلطه آمریکا نجات یافت. وی با اشاره به اینکه آمریکا از شکست‌خوردگان این سیاست است و آنها در افغانستان هم شکست خوردند، خاطرنشان کرد: آنها می‌خواستند در لبنان حزب‌الله را از صفحه سیاسی ساقط کنند اما امروز همگان قدرت آن را می‌بینند.
سرلشکر سلامی با بیان اینکه آنها می‌خواستند نظام سوریه را فرو‌بپاشند اما سوریه ماند و آمریکا رفت، ادامه داد: ما را تحریم کردند تا ملت ایران را فلج کنند اما  تحریم آنها شکست خورده است. وی با اشاره به اینکه امروز آنها خلیج‌فارس و منطقه را تقریبا تخلیه کرده‌اند و هیچ مقام آمریکایی نمی‌تواند در هیچ بلاد اسلامی پا بگذارد در حالی که قبلا برای آنها فرش قرمز پهن می‌شد، افزود: امروز تسلط بر مسلمانان غیرممکن شده و آنها راهبردی‌ترین منطقه جهان را از دست داده‌اند. فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی که سیاست نیل تا فرات را در سر داشت و می‌خواستند یک ملت را دفن کنند امروز شاهد هستیم که ملت قهرمان فلسطین به برکت شهادت قهرمان نامدار اسلام و همه مبارزان فلسطینی چگونه در مرز بقا قرار گرفته است، گفت: توفان الاقصی شکست‌پذیری این رژیم جعلی را به زیبایی نشان داد. وی با اشاره به اینکه تانک‌ها‌ زده می‌شود و روزانه تعداد زیادی از آنها کشته می‌شوند و دیگر جای امنی در آن سرزمین برای اسرائیل نیست، ادامه داد: داعش محصول سیاست آمریکا در جهان اسلام بود. داعش می‌خواست یک نقشه جدید ترسیم کند و رویای او خلافت در بلاد اسلامی بود.
فرمانده سپاه پاسداران در پایان گفت: ما اصحاب شهادتیم و با این شهادت‌ها از میدان جدا نمی‌شویم. شما تراکم حضور مردم عزیز کرمان حتی بعد از شهادت را دیدید، این ملتی نیست که با شهادت در برابر دشمن کرنش کند. ما فرمان رهبر انقلاب را شنیدیم و به‌دنبال تحقق آن پیش خواهیم رفت.
******
همزمان با تشییع شهدای حادثه تروریستی در کرمان، مردم سراسر کشور با راهپیمایی گسترده، خشم و انزجار خود را از جنایات تروریست‌ها اعلام کردند
ایران عزادار کرمان
گروه اجتماعی: همزمان با تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی کرمان، دیروز مردم سراسر ایران بعد از نماز جمعه با راهپیمایی گسترده، حمله تروریستی کرمان را محکوم کردند. راهپیمایان با در دست داشتن تصاویر شهید حاج‌قاسم سلیمانی و با فریادهای ‌الله‌اکبر، اعلام کردند از آرمان‌های مقدس خود و عشق ورزیدن به مسیر و راه نورانی شهدا بویژه شهید حاج‌قاسم سلیمانی دست نخواهند کشید، بلکه عزم خود در ریشه‌کن کردن ظلم و جنایت را راسخ‌تر خواهند کرد و  لحظه‌ای از تلاش باز نخواهند ایستاد. به دنبال اقدام جنایتکارانه تروریست‌ها، مردم ولایتمدار و شهیدپرور در همه شهرها با حضور پرشور و حداکثری خود پس از اقامه نماز ظهر در مصلی‌ها، تکایا و مساجد، با برپایی راهپیمایی، ‌علیه بانیان این حادثه تروریستی شعار دادند و با مصدومان و خانواده شهدای این حادثه ابراز همدردی کردند. کودکان و نوجوانان نیز دوشادوش پدران و مادران خود در این مراسم‌ها حضور داشتند و با عشقی کودکانه تصویر شهید سلیمانی را در دست گرفته و شال منقش به تصویر این شهید بین‌المللی جبهه مقاومت را بر گردن انداخته بودند و با شعارهای استکبارستیز «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»  از جنایات‌های استکبار ابراز انزجار کردند. اجتماع عظیم و راهپیمایی مردمی در محکومیت حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان، روز گذشته پس از اقامه نماز جمعه با حضور مردم ولایتمدار و شهیدپرور و مسؤولان در شهرستان‌های استان تهران برگزار شد. علاوه بر تهران، در مرکز استان البرز نیز مردم  پس از اقامه نماز جمعه مسیر راهپیمایی محکومیت جنایات تروریستی کرمان را از مبدا مصلای بزرگ کرج آغاز و تا آستان مقدس امامزاده حسن(ع) طی کردند. در شهرکرد نیز مردم روز گذشته پس از اقامه نماز جمعه و با حضور در راهپیمایی، حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان را محکوم کردند. در این راهپیمایی مردم با در دست داشتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران همچنین سر دادن شعارهایی، خواستار انتقامی سخت از عاملان این حادثه تروریستی شدند. در این مراسم شهرکردی‌ها با سر دادن شعارهایی مانند «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، نفرت و انزجار خود را از عاملان این حرکت تروریستی اعلام کردند. مردم هرمزگان نیز پس از برگزاری مراسم نماز جمعه، جنایت تروریستی کرمان را محکوم و با مردم دیار کریمان ابراز همدردی کردند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی خواستار انتقام سخت از عاملان و بانیان این جنایت تروریستی شدند. شعارهایی همچون «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد»، «مرگ بر منافق» و «مرگ بر آمریکا و اسرائیل» از شعارهای غالب در این راهپیمایی‌ها بود.
* مشهدی‌ها عزادار شهدای کرمان
در مشهد مقدس نیز راهپیمایی محکومیت و اعلام انزجار از اقدام تروریستی کرمان و شهادت مظلومانه جمع زیادی از هموطنان عزیزمان،  پس از اقامه نماز عبادی - سیاسی جمعه برگزار شد. این راهپیمایی از باب‌الجواد حرم مطهر رضوی به سمت چهارراه خسروی و چهارراه شهدا برگزار شد. در آذربایجان غربی نیز راهپیمایی محکومیت حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان و جنایات وحشیانه رژیم کودک‌کش صهیونیستی در ارومیه برگزار شد. در خراسان جنوبی نیز بعد از اقامه نماز دشمن‌شکن جمعه، مردم از مصلی و مسجد جامع‌المهدی(عج) به سمت میدان نماز راهپیمایی و اقدام تروریستی کرمان را محکوم کردند. در این مراسم که به صورت همزمان با سراسر کشور بود، بعد از اقامه نماز جمعه مردم سربیشه، درمیان، زیرکوه، نهبندان، قائنات، طبس، سرایان، بشرویه و فردوس نیز به میدان انزجاز از این حادثه تروریستی آمدند و این جنایت را محکوم کردند.
* تجمع علیه تروریست‌ها و استکبار
مردم زابل در سیستان‌وبلوچستان نیز بعد از برگزاری نماز جمعه در محکومیت حادثه تروریستی کرمان تجمع کرده و خشم و انزجار خود را از استکبار و ایادی آن ابراز داشتند. همچنین راهپیمایی دیروز مردم قم از مصلای قدس تا میدان جانبازان به منظور اعلام انزجار از جنایات استکبار جهانی و دست‌پرورده‌های آن با حضور اقشار مختلف برپا شد. قمی‌ها در این راهپیمایی با سر دادن شعار استکبارستیزانه، برخورد قاطع با عوامل آشکار و پنهان دخیل در حادثه تروریستی کرمان را خواستار شدند. کرمانشاهی‌ها نیز دیروز در محکومیت حادثه تروریستی در مسیر زائران مزار حاج‌قاسم سلیمانی به خروش آمده و شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند. بسیاری از خانواده‌ها به همراه فرزندان‌شان در این راهپیمایی برای محکومیت حادثه کرمان شرکت کردند. همچنین مردم اهواز در محکومیت عملیات تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان راهپیمایی کردند و علیه عاملان این جنایت شعارهایی سر دادند. این راهپیمایی بعد از اقامه نماز عبادی - سیاسی جمعه از مصلای مهدیه امام خمینی(ره) در بلوار آیت‌الله بهبهانی آغاز شد. مردم اهواز با شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»، عملیات تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان را محکوم کردند. در بوشهر نیز مراسم بزرگداشت این شهدای مظلوم پنجشنبه ۱۴ دی بعد از نماز مغرب و عشا در مساجد و بقاع متبرکه سراسر استان برگزار شد و مردم با شرکت در تظاهرات سراسری در استان بوشهر، این جنایت را بعد از اقامه نماز جمعه در روز ۱۵ دی‌ماه محکوم کردند. مردم بجنورد نیز دیروز پس از برگزاری نماز جمعه با حضور در راهپیمایی اعتراضی، حادثه تروریستی کرمان را که باعث شهادت جمع زیادی از هموطنان در گلزار شهدای کرمان شده بود محکوم کردند. مردم خرم‌‌آباد نیز پس از اقامه نماز جمعه از مقابل مصلی تا چهارراه‌ بیمارستان در خیابان انقلاب راهپیمایی کرده و ضمن پیمان مجدد با ولایت، حمله تروریستی کرمان را محکوم کردند. این راهپیمایی در محکومیت جنایت تروریستی کرمان که باعث شهادت جمعی از هموطنان‌مان شد صورت گرفت. راهپیمایی‌کنندگان ضمن گرامیداشت یاد شهدای این حادثه تروریستی، شعارهایی مبنی بر حمایت از ولایت و رهبری سر دادند و انزجار خود را از عوامل تروریستی و استکبار جهانی اعلام کردند. نمازگزاران یاسوجی نیز در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد پس از اقامه نماز جمعه این هفته با راهپیمایی در خیابان‌های شهر یاسوج علیه جنایت تروریستی‌، مرگ بر آمریکا و اسرائیل و همچنین شعار انتقام سر دادند.
* این جنایت بی‌پاسخ نمی‌ماند
همچنین مردم شهرستان‌های مختلف استان اصفهان روز گذشته پس از اقامه نماز جمعه، با برگزاری راهپیمایی، شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی کرمان توسط داعش را محکوم کردند و خواستار برخورد قاطع و انتقام سخت از عاملان این جنایت هولناک شدند. مردم با مشت‌های گره‌کرده و سر دادن شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست» و «شهیدان همیشه زنده‌اند»، ضمن ابراز انزجار از اقدامات ددمنشانه استکبار، بر ثابت قدم بودن خود در حمایت از نظام جمهوری اسلامی تاکید کردند. پیر و جوان حاضر در این تجمع‌ها خطاب به دشمنان فریاد سر دادند که با این گونه حرکات بزدلانه نمی‌توانند خللی در وحدت و همبستگی و ولایتمداری ملت ایران ایجاد کنند و تا آخرین قطره خون خود در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و حمایت از رهبری تلاش خواهند کرد. بعد از اقامه نماز جمعه نمازگزاران در رشت نیز با قلبی آکنده از اندوه به یاد زائران شهید حاج‌قاسم، میدان مصلی تا میدان فرهنگ را با شعارهای «مرگ برآمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست» گلباران کردند. در مازندران نیز مردم ولایی و همیشه در صحنه شرق مازندران در شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه، جمعه  در محکومیت حادثه تروریستی کرمان به خیایان‌ها آمده و انزجار خود را از این عمل نابخردانه اعلام کردند. نمازگزاران ساوجی در استان مرکزی نیز پس از اقامه نماز جمعه در محکومیت حمله تروریستی کرمان، مسیر مصلای امام علی(ع) تا میدان فلسطین را راهپیمایی کردند. همچنین دیروز و بعد از اقامه نماز باشکوه جمعه، راهپیمایی محکومیت جنایت اخیر حادثه تروریستی کرمان با حضور پرشور مردم در نقاط مختلف استان سمنان برگزار شد. در همدان نیز راهپیمایی محکومیت حمله تروریستی کرمان در دارالمومنین و دارالمجاهدین برگزار شد. در این راهپیمایی مردمی و حماسی، مردم با قلبی آکنده از اندوه به یاد شهدای زائر مزار سردار شهید حاج‌قاسم، انزجار خود از حمله تروریستی گلزار شهدای کرمان را اعلام کردند. هموطنان یزدی نیز روز گذشته پس از اقامه نماز جمعه با راهپیمایی مردمی در محکومیت حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان و شهادت مظلومانه جمعی از هموطنان عزاداری کردند. در اردبیل نیز مردم ولایتمدار این دیار حادثه تروریستی کرمان را محکوم کردند. 
روز گذشته سراسر ایران در مراکز استانی و شهرستان‌ها و حتی روستاها با برپایی راهپیمایی انزجار خود را از تروریست‌های کوردل و استکبار جهانی نشان دادند و همصدا اعلام کردند رهرو حاج‌قاسم هستند و از شهادت باکی ندارند.
***
۲۲ شهید انفجار تروریستی کرمان دانش‌‌آموز بودند
مدیرکل آموزش‌و‌پرورش کرمان گفت: در پی حمله تروریستی به گلزار شهدای کرمان، ۲۲ دانش‌آموز استان از شهرستان‌های کرمان، نرماشیر و زرند به شهادت رسیدند. رضا رضایی افزود: ۱۱ نفر از این شهیدان دانش‌آموز دختر و ۱۱ نفر پسر هستند. وی خاطرنشان کرد: از مجموع شهدای دانش‌آموز حادثه کرمان ۲ نفر از شهرستان نرماشیر، ۲ نفر از شهرستان زرند و ۱۸ نفر از شهرستان کرمان بودند. رضایی اظهار کرد: از ۲۲ شهید یک دانش‌آموز با نیازهای ویژه، ۱۰ دانش‌آموز دوره ابتدایی، 5 نفر هنرجوی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و ۶ نفر نیز دانش‌آموز مدارس متوسطه دوره اول و دوم نظری بودند. وی تصریح کرد: تعدادی از دانش‌آموزان و فرهنگیان استان کرمان نیز جزو مجروحان این حادثه و در بیمارستان‌های کرمان بستری هستند و روند درمان آنان در حال پیگیری است.
* ترخیص ۱۴۲ مصدوم از بیمارستان
رئیس سازمان اورژانس کشور آخرین وضعیت مصدومان حادثه تروریستی کرمان را اعلام کرد.  جعفر میعادفر روز گذشته درباره آخرین وضعیت مصدومان حادثه تروریستی کرمان گفت:‌ برابر گزارش‌های ما، در این حادثه ۲۷۹ نفر مصدوم و متاسفانه ۸۸ نفر به شهادت رسیدند که برابر آخرین آمارها تا ساعت 6 صبح امروز (دیروز جمعه) ۱۳۷ بیمار همچنان در مراکز درمانی بستری هستند. وی تعداد مصدومان در وضعیت اینتوبه را ۱۷ نفر و تعداد مصدومان تحت نظر در آی‌سی‌یو را نیز ۲۵ نفر اعلام کرد و گفت:‌ اقدامات درمانی روی مصدومان بستری در حال انجام است. ۱۴۲ مصدوم نیز از بیمارستان ترخیص شده‌اند.
******
همدردی یکپارچه جامعه ورزش و فوتبال با حادثه‌دیدگان بمب‌گذاری تروریستی کرمان
به وقت پهلوانی
2 انفجار به فاصله 20 دقیقه در مسیر منتهی به گلزار شهد‌ای کرمان در بعدازظهر روز چهارشنبه (13 دی) رخ داد و 89 انسان در چشم برهم‌زدنی بر خاک افتادند؛ عملیات تروریستی وحشیانه‌ای که بعد از 24 ساعت داعش آن را
به عهده گرفت اما در این 24 ساعت صعود و سقوط‌های بسیاری بود که مردم ما در عالم مجازی آن را نظاره کردند. علی کریمی تنها ورزشکار و فوتبالیست سابقی بود که همانند همیشه از سر اشتباه و جهل، طرف جلاد و تروریست را گرفت. یک استوری وهن‌آمیز و بسیار مشمئز‌کننده که باعث شد بسیاری از نزدیکان و همفکرانش دست‌کم در یک سال اخیر، علیه او موضعی سفت و سخت بگیرند. چه از جامعه فوتبالیست‌ها و ورزشکاران، چه دیگر اهالی هنر و سینما، همه برخلاف بازیکن سابق تیم‌ ملی فوتبال ما، این حرکت تروریستی را محکوم کردند. وقتی این همه انسان بی‌گناه  روی زمین به خون می‌غلتند، چه چیزی می‌تواند باعث خوشحالی یک مثلا ایرانی شود؟ سقوط علی کریمی دیرزمانی است آغاز شده و مشخص نیست تا کجا قصد فرو رفتن در باتلاق بی‌انتهای بی‌شرفی را مدنظر دارد. اپوزیسیون و مخالف بودن با هر نظام سیاسی هم آداب خاص خودش را دارد که بدون هیچ شک و تردیدی امثال علی کریمی در هیچ یک از تقسیم‌بندی‌های آن قرار نمی‌گیرند. هموطن تو توسط تروریست‌ها در بمب‌گذاری شهید شده و تو آن وقت آن ادبیات شنیع و مشمئز‌کننده را به کار می‌گیری تا بگویی در مسابقه بی‌شرفی، هیچ رقیبی نداری. از هادی چوپان تا علی دایی، گل‌محمدی، قلعه‌نویی و نکونام، همه و همه بزرگان این ورزش و فوتبال با مردم حادثه‌دیده و بازماندگان این بمب‌گذاری تروریستی همدردی کردند اما علی کریمی و علی کریمی‌سانان، درست 180 درجه آن طرف‌تر تمام قد مقابل مردم خود ایستادند و با پوزخند تکراری و چندش‌آور مدعی شدند تقصیر خودشان است که رفتند نذری بخورند! بعید است دیگر مرحله‌ای از رذالت و بی‌شرفی مانده باشد که علی کریمی قفل آن را باز نکرده باشد. شاید اگر فردا روزی در جایی از کشور زلزله یا یک بلای طبیعی دیگر بیاید باز او بنویسد حق‌تان است که بمیرید چون آنجا ماندید و پیش‌بینی نکردید قرار است فلان اتفاق رخ دهد! شاید این نوع ادبیات سخیف باشد اما تردید نکنید علی کریمی و حساب‌های کاربری کرایه داده شده‌اش در همین راستا حرف می‌زنند و منطق می‌آفرینند.
هلهله برای کشته شدن بچه 2 ساله؟ بگذارید کامل‌ترش را بنویسیم. درست آنچه در ساختمان پزشک قانونی کرمان برای شناسایی جسد کودک 2 ساله آمده است؛ جنسیت زن، سن حدود 2 سال. کاپشن صورتی و گوشواره‌های قلبی.
بمیرد قلبی که این را می‌بیند و می‌خواند و بغض گلویش را نمی‌فشارد. اگر شادی و هلهله برای شهادت این بچه 2 ساله که حتی نامش را هم سازمان پزشکی قانونی دقیق نمی‌دانست، اوج بی‌شرفی نیست، پس دیگر باید چه کرد تا بتوان در جرگه وطن‌فروشان بی‌شرافت جای گرفت؟ ۲ بمب در کرمان به فاصله 20 دقیقه منفجر شد، 89 انسان جان خود را از دست دادند، 280 نفر زخمی شدند و صدمه دیدند اما جمعیت بزرگ‌تری بودند که با مردم خود همدردی کردند. در جامعه ورزش می‌شود صریحا گفت اکثر قریب به اتفاق ورزشکاران بویژه فوتبالیست‌ها در صف مردم قرار گرفتند و با مردم ایران همدردی کردند، البته همان‌طور که گفته شد افراد قلیل دیگری هم بودند که مسیر وارونه را پیش گرفتند و با سقوط آزاد به سوی حضیض وطن‌فروشی پیش رفتند. 
* همدری ملی‌پوشان فوتبال با مردم کرمان
اعضای تیم‌ ملی فوتبال کشورمان با آسیب‌دیدگان حمله تروریستی ابراز همدردی کردند و خواستار برخورد سریع با مسببان این حمله وحشیانه شدند. در ابتدای تمرین اعضای تیم‌ ملی به دلیل حملات تروریستی در گلزار شهدای کرمان و شهادت تعدادی از هموطنان با قرائت فاتحه یاد و خاطره شهدای این حملات را زنده کردند. سپس مهدی طارمی، سیدپیام نیازمند و امید ابراهیمی هرکدام در گفت‌وگو با دوربین شبکه‌های تلویزیونی، در این مورد صحبت کردند. 
***
جواب دندان شکن سامره به کریمی
عملیات تروریستی کرمان موجی از واکنش‌ها و ابراز احساسات ایرانی‌ها و همدردی با شهدا و آسیب‌دیده‌ها را در پی داشت. ساعتی پس از انتشار خبر انفجار‌های کرمان و وسعت حادثه بود که چهره‌های مختلف به همدردی با حادثه‌دیدگان پرداختند. از جمله فوتبالیست‌ها و چهره‌های شناخته‌شده‌ ورزشی ایران در شبکه‌های اجتماعی به این حادثه واکنش نشان دادند. جواد نکونام، علی دایی، یحیی گل‌محمدی و امیر قلعه‌نویی از نخستین چهره‌هایی بودند که به این واقعه تروریستی واکنش نشان دادند. عبارت «کرمان تسلیت» در بیشتر پیام‌ها و استوری‌های فوتبالیست‌ها و ورزشکاران به چشم می‌خورد و موجی از همراهی و همدلی را ایجاد کرد.
علی سامره از چهره‌های شناخته‌شده‌ استقلالی که اصالتی رفسنجانی دارد از جمله چهره‌هایی بود که پیامی مفصل‌تر از «کرمان تسلیت» در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. سامره ابتدا با ابراز همدردی با بازماندگان شهدای این حادثه به محکومیت هرگونه حرکت تروریستی پرداخت و در ادامه نوشت: «تلخ‌تر از این غم، لجن‌پراکنی افراد به اصطلاح وطن‌پرست و اسطوره‌ای است که در این ساعات با نمک پاشیدن روی زخم مردم داغدیده، برای دشمنان خوش‌رقصی می‌کنند. باورم نمی‌شود یک انسان تا این حد وقیح و بی‌رحم و بی‌شرف باشد». اگرچه سامره نامی از کسی نبرده اما قطعا کنایه‌ او به توئیتی است که حساب توئیتری علی کریمی ساعتی پس از حادثه منتشر کرده بود.
***
جامعه ورزش داغدار ماتم کرمان
شرافتمندان کنار مردم
عبدالله دارابی: هموطنان کرمانی بار دیگر مصیبتی بزرگ را تجربه کردند و این بار در سالروز شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی، ددمنشان داعشی با عملیاتی تروریستی 89 نفر را به شهادت رساندند و ۲۸۰ نفر را مجروح کردند تا ایران و ایرانی داغدار این ماتم جانسوز شود.
این حادثه دلخراش قلب هر آزاده‌ای را فارغ از رنگ و نژاد و دین و سرزمین به درد آورد. جامعه ورزش ایران نیز که از شهادت مظلومانه ده‌ها نفر از هم‌میهنان عزیزمان متاثر شد، همدردی خویش را با مردم کرمان اعلام کرد و به انحای مختلف در فضای مجازی این تاثر را ابراز داشت. افرادی چون امیر قلعه‌نویی، علی دایی، جواد نکونام، علی سامره و هادی چوپان با انتشار استوری‌هایی به ایران و ایرانی بویژه مردم کرمان تسلیت گفتند و این حرکت سبعانه را محکوم کردند. جامعه هنری کشور نیز با محکوم کردن آن، با مصیبت‌دیدگان همدردی کردند. علاوه بر این در سطح جهانی نیز این عملیات تروریستی محکوم و با مردم ایران اعلام همدردی شد؛ حتی از سوی سازمان ملل و شورای امنیت که بیشتر در خدمت منافع دشمنان ایران هستند، تا جایی که دبیرکل سازمان ملل خواستار پاسخگویی عاملان این عملیات تروریستی شد.
متاسفانه اما برخی که زاده همین آب و خاکند، با دشمنان ایران و ایرانی و کودک‌کشان داعشی همنوا شدند و وقیحانه از شهادت هموطنان بی‌گناه خود ابراز شادی کردند! وقاحت و بی‌شرفی تا کجا...؟! شرم‌آورتر اینکه برخی از اینان، ادعای حامی وطن و هموطن بودن نیز دارند و انسانیت را فراتر از هر دین و سرزمینی نیز می‌دانسته‌اند ولی در عمل خیانت به وطن، جفا به هموطن و بی‌شرمی را آیین خویش کرده‌اند! یکی از آنها که طی یک سال اخیر در خدمت به دشمنان وطن از هیچ خباثتی دریغ نکرده است، علی کریمی است. کسی که با امکانات همین مرز و بوم و با حمایت همین مردم به نان و نوا و آوازه‌ای رسید و اکنون در قلب دشمن سرسخت این ملت، برای آنها خوش‌رقصی می‌کند و نمک بر زخم هموطنان داغدیده خود می‌پاشد. البته او با جواب تند برخی اهالی جامعه ورزش و هنر ایران مواجه شد ولی چگونه می‌تواند قساوت خود را در قبال هموطنان شهید خویش توجیه کند؟ آیا لحظه‌ای زن و بچه خویش را جای آن به خاک و خون غلتیدگان و خود را به جای پدر و مادران داغدیده قرار داده است تا معنای عمل غیرانسانی و وقیح خود را درک کند؟ البته اگر وجدانی برایش باقی مانده باشد... سقوط اصول انسانی در وجود یک فرد نشانه چیست؟ آیا جز این است که ریشه در عقده‌های روانی و حقارت‌های آن فرد، ولو مشهور دارد؟ او دیگر روی بازگشت به جمع هموطنان خویش را خواهد داشت؟
******
هنرمندان یکصدا جنایت تروریستی کرمان را محکوم کردند
هنر علیه تروریسم
گروه فرهنگ و هنر: جمهوری اسلامی از ابتدای حیات خود در ۲۲بهمن 57 تا امروز، با تقدیم بیش از 17 هزار شهید به عنوان بزرگ‌ترین قربانی تروریسم در دنیا لقب گرفته است؛ ترورهایی که از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده و با گذشت 4 دهه از عمر با برکتش همواره ادامه داشته است. کشتار مردم روستای «قارنا»، فاجعه عشیره «منگور»، بمب‌گذاری در ساختمان «حزب جمهوری اسلامی»،  دفتر نخست‌وزیری، جنایت «تاسوکی»، انفجار در مسجد علی بن‌ ابیطالب(ع) شیعیان زاهدان، بمب‌گذاری انتحاری در تجمع عشایر اهل‌سنت و شیعه در هفته وحدت، بمب‌گذاری حسینیه شهدای شیراز، خیابان نادری اهواز و حرم امام رضا(ع)، عملیات تروریستی در حرم امام خمینی(ره)، مجلس شورای اسلامی و رژه نیروهای مسلح در اهواز تنها بخشی از جنایاتی است که در طول 4 دهه گذشته توسط گروهک‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های جاسوسی وابسته به آمریکا و رژیم صهونیستی علیه مردم و ملت ایران رخ داده است.
اما در عملیات تروریستی روز چهارشنبه در گلزار شهدای کرمان با توجه به شهادت ۸۹ نفر از مردم می‌توان از آن به عنوان بزرگ‌ترین عملیات تروریستی علیه مردم نام برد. جنایت وحشتناکی که سراسر ایران را به یک‌باره در بهت و اندوه فروبرد اما طولی نکشید که با انتشار اخبار و اطلاعات مستدل و دقیق‌تر، مردم سراسر کشور به ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار و مردم کرمان پرداختند؛ واکنش‌های مورد انتظاری که همواره در برهه‌های مهم و حساس نشان از یکپارچگی ملت در مواجهه‌های مختلف دارد.
اما در این بین جامعه هنری و هنرمندان کشور به‌رغم اختلاف‌نظرها و سلایق مختلف که همواره از سوی رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن از آن به عنوان اختلافات عمیق داخلی نام برده می‌شد، در اقدامی انسانی و خودجوش همگام با مردم، با اعلام انزجار از جنایت شکل‌گرفته، نسبت به حادثه تروریستی کرمان، در صفحات مجازی‌شان واکنش نشان دادند؛ واکنش‌هایی که در مقاطع مختلف نیز مسبوق به سابقه است. از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی گرفته تا همدردی با سیل‌زدگان برخی مناطق کشور در نوروز 98  همگی نشان از آن دارد که اقشار مختلف هنری  درباره حادثه تروریستی کرمان کنار مردم قرار گرفتند. 
«بهرنگ علوی» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به واکنشی که نسبت به حادثه کرمان در فضای مجازی داشت، توضیح داد: در برابر جنایت اگر سکوت کنید جای تعجب دارد. چنین حادثه‌ای خدای ناکرده ممکن است برای یکی از عزیزان ما هم اتفاق بیفتد و طبیعی است همه ناراحت شویم، چرا که هموطن من و شما به ناحق شهید شده‌اند. همه شهدای این حادثه مثل اعضای خانواده ما هستند. 
همچنین «مهران غفوریان» گفت: قتل‌عام این مردم خوشحالی ندارد؛ حال این مردم به هر دلیلی در آن مکان حضور داشته‌اند. چه فرقی می‌کند که این مردم برای چه به آن مکان رفته‌اند؟ مگر در اصل موضوع تغییری ایجاد می‌شود؟ مگر می‌توان صورت مساله را پاک کرد؟ مگر در همه جای دنیا دم از مبارزه با تروریسم نمی‌زنند؟ مگر این ترور نیست؟ مگر این عمل، تروریستی نیست؟ من نمی‌فهمم که یک ایرانی، چگونه می‌تواند از کشته شدن هموطنان خود خوشحال شود؟ یک انسان، چگونه می‌تواند از کشته شدن انسان‌ها ابراز شادی کند؟ وقتی به این موضوع فکر می‌کنم عصبانی می‌شوم.
این بازیگر سینما خطاب به بازیکن سابق فوتبال که توهین بی‌شرمانه‌ای را نسبت به مردم ابراز کرده بود، گفت: کسی را که از کشتار انسان‌های بی‌گناه ابراز شادی می‌کند، باید در تیمارستان و به دور از دیگر بیماران روانی بستری کرد. واقعا این را نمی‌توان درک کرد. اصلا احساسات را کنار بگذاریم، عقل را چه کنیم؟ شرم بر کسانی که از کشتار این مردم مظلوم به دست تروریست‌های کثیف، استفاده ابزاری و سیاسی می‌کنند.
«فرزین محدث» بازیگر سینما و تلویزیون گفت: هر کس از شهادت هموطن من احساس خوشحالی کند هموطن من نیست. ما درباره نقاط مشترک‌مان با کسی شوخی نداریم.
بی‌تردید همبستگی و یکپارچگی جامعه هنری کشور نه نخستین بار بوده و نه آخرین بار خواهد بود، بلکه تجربه نشان داده است که در هر زمانی پای مردم، ملت و تعرض دشمنان خارجی به میان آید نه تنها هنرمندان بلکه تمام مردم طبق قانونی نانوشته و تنها با غیرت ملی و میهنی پای کار می‌آیند و توهمات و تصورات دشمنان را نقش بر آب می‌کنند. البته دشمنان قسم خورده از این اتحاد و یکپارچگی نه درس می‌گیرند و نه تجربه کسب می‌کنند اما قطعا و حتما هنرمندان ایران به عنوان پیشگامان جامعه در برهه‌های حساس و مهم یکدل و یکدست در مواجهه با دشمن ایستاده و باز هم خواهند ایستاد؛ غیرت و شرافتی که در دنیای امروز چهره‌های خارجی مثال‌زدنی است.
در حوزه‌های سینما، تئاتر و تلویزیون هنرمندانی چون  منیژه حکمت، رسول صدرعاملی، همایون اسعدیان، مریم بحرالعلومی، آزیتا موگویی، سیدمحمود رضوی، محمدحسین مهدویان، محمدمهدی عسگرپور، سیدمازیار هاشمی، محمد شایسته، مازیار میری، سیدرضا میرکریمی، کریم امینی، مهران احمدی، مازیار لرستانی، پرویز پرستویی، امین حیایی، حبیب رضایی، امیر آقایی، حامد بهداد، مجید مظفری، رضا کیانیان، فرهاد قائمیان، محمدرضا گلزار، تینا پاکروان، احترام برومند، مجید واشقانی، سپند امیرسلیمانی، نیکی مظفری، سحر دولتشاهی، ژاله صامتی، پردیس پورعابدینی، سعید روستایی، ویشکا آسایش، سینا مهراد، بهاره افشاری، گلاره عباسی، امیرحسین رستمی، میترا رفیع، پرستو گلستانی، حسین کیانی، محمدرضا مالکی، رامین راستاد، علیرام نورایی، افشین هاشمی، هوتن شکیبا، بهرام افشاری، هادی کاظمی و هومن حاجی عبداللهی و در حوزه موسیقی نیز هنرمندانی چون علیرضا قربانی، همایون شجریان، علیرضا عصار، محمد اصفهانی، سهراب پورناظری، سالار عقیلی، محسن چاوشی، وحید تاج، اشکان کمانگری، تهمورس پورناظری، بهزاد عبدی، آرش گوران، محمد معتمدی، علی زندوکیلی، عباس سجادی، روزبه بمانی، علی قمصری، فرزاد فرزین، محسن شریفیان، مصطفی راغب، پیروز ارجمند، احسان یاسین، رضا مهدوی، گرشا رضایی، سحر محمدی، حسین علیشاپور، محسن رجب پور، میلاد ماهان راد، بهنام بانی، گروه «ایوان»، حمید هیراد، مجید رضوی، محسن ابراهیم زاده، گروه «پازل»، سهراب پاکزاد، اشوان، حمید خزاعی، بابک شهرکی، محمد علیزاده، مهدی یغمایی، محمدرضا عیوضی،  رضا صادقی، میثم ابراهیمی، میلاد عرفانپور، امیرحسین سمیعی، امیر عظیمی، حامد همایون، گروه «ماکان»، مهدی دارابی، حامیم، حمید عسکری، امیر مقاره، امیر تاجیک و آصف آریا ضمن محکومیت این جنایت غیرانسانی شهادت مظلومانه هموطنان‌مان را تسلیت گفتند.
***
تو بشر نیستی
محیا دهقانی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزین در واکنش به جنایت گلزار شهدای کرمان گفت: اگر دشمن می‌خواست با این حادثه که در نزدیکی مزار سردار شهید سلیمانی به وجود آورد ترس را در جان مردم بیندازد، با این کار، نتیجه عکس می‌گیرد. این حرکت مردمی برای سردار شهید قطعا ادامه‌دار خواهد بود و کسی نمی‌تواند آن را متوقف کند. همان‌طور که این سردار، جانش را شجاعانه برای کشورش به دست گرفت، هموطنان ما هم همین حس را به کشورشان دارند. دهقانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به استوری علی کریمی که از شهادت هموطنان‌مان در انفجار کرمان ابراز خوشحالی کرده بود، واکنش نشان داد و افزود: کسانی که از ریخته شدن خون‌های پاک، خوشحالی می‌کنند، دیگر بشر نیستند و حتی حیف که کلمه حیوان برای آنها به کار برده شود. چطور می‌توانند درباره خون پاک مردمی که با آن عشق و آن نگاه به کرمان رفتند و این اتفاق برای‌شان افتاده، اینگونه صحبت کنند؟!
این بازیگر همچنین پیش‌تر درباره اظهارات اخیر کریمی  در فضای مجازی نوشته بود: علی کریمی دیگر نمی‌تواند برای جوانان تعیین ‌تکلیف کند، اتفاقا خوشحال هستم که این آدم خوشحالی خود را اینگونه بروز داده است تا جوانان ما چنین افرادی را سرمشق خودشان قرار ندهند. آنها چگونه می‌توانند برای به خاک و خون کشیده شدن هموطن خودشان و خاک خودشان و اصل و نسب خودشان ابراز خوشحالی کنند؟ چنین انسانی بی‌ذات‌ترین و بی‌وجدان‌ترین فرد می‌تواند باشد.
***
شعر افشین علا درباره حادثه کرمان
افشین علا از شاعران سرشناس کشور، در جدیدترین شعر خود که به مناسبت حمله تروریستی کرمان سروده است، پاسخی در خور نیز به اهانت علی کریمی به زائران شهید سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی داده است.
متن شعر افشین علا به شرح زیر است:
غذای نذری و شربت؟ چه گفت مردک پست؟
گدای اجنبی افسار خود چگونه گسست؟
زبان الکن این لات، از چه لال نشد؟
میان دست‌ پلیدش قلم چرا نشکست؟
دهن‌کجی به شهیدان و ادعای شعور؟
مجیزگویی خصم و به خلق، ضربت شست؟
کسی که نان سگان می‌خورد چه می‌فهمد؟
غذا و شربت نذری نشانه‌ شرف است
حرام‌خوار چه داند که شد به کام شهید
نه نان و شربت نذری، که می‌ ز جام الست
به خویش غره نگردد! خطاب من نه به اوست
که شأن شاعر دل‌خون کجا و جاهل مست؟
دلم پر است نه از او که نیست جز مگسی
دلم پر است ز مصدرنشین سفله‌پرست
دلم پر است از آنان که اسوه می‌سازند
به دست خویش برای جوان ز مردم پست
ز صاحبان مناصب که از خصومت‌شان
هر آن‌که ناصح و دلسوز بود و نخبه، نرست
هر آن ‌که گیشه پسندید، نورچشمی شد
هر آن‌که شوت بلد بود و گل، به صدر نشست
گناه را ز سلبریتیان مبین که نظام
خودش به تازه به دوران رسیدگان دل بست
برای مردم دانا رسانه هست؟ که نیست
سخن‌شناس و هنرور به خانه نیست؟ که هست
ز مدح و نوحه، جوانان چقدر گریه کنند؟
ز نطق‌های شعاری چه آورند به دست؟
خطای شیوه‌ تبلیغ و حکمرانی ماست
گدای غرب، اگر حرمت شهید شکست...

Page Generated in 0/0069 sec